اوباما برای جنگ با ایران آماده می شود

نویسنده

» گزارش سایت نان و گل سرخ

حتی وقتی اوباما دائم در تبلیغات تبلیغات ریاست جمهوری تکرار می کند که در مورد بحران اتمی ایران راه دیپلماسی و تحریم را در پیش گرفته، نشانه های یک درگیری نامشروع و خونین در خاومیانه در ماه های اخیر دیده می شود. مقاله اخیر گاردین شاهدی بر این مدعاست که در آن فاش شده است آمریکا از دیوید کامرون، خواسته است اجازه برای استفاده از پایگاه های نظامی این کشور در جزایر استراتژیک در صورت درگیری با ایران صادر کند.

به غیر از اشاره هر روزه آمریکا و متحدانش به اینکه ایران تهدیدی برای غرب و اسرائیل محسوب می شود، نشان می دهد که آمریکا خودش را برای محاصره جدی ایران آماده می کند. آمریکا اخیرا دو ناو هواپیمابر به خلیج فارس فرستاده است که مجهز به دستگاه خنثی کننده مین های دریایی و کشتی های جنگنده هستند که در صورت درگیری با ایران از آن استفاده کنند.

به غیر از همه اینها، دولت اوباما درحالی از دیوید کامرون درخواست کرده است که پایگاه هایش را در قبرس و اقیانوس اطلس و اقیانوس هند در اختیار آمریکا بگذارد که این کشور خود پایگاه هایی در امارات، کویت، بحرین و عربستان دارد. استفاده از پایگاه های نظامی انگلستان یک برتری لجستیک برای آمریکا محسوب می شود.

به نوشته گاردین، دولت بریتانیا این درخواست را فعلا رد کرده است زیرا یک حمله از پیش اعلام نشده علیه ایران درحالیکه هیچ سندی مبنی بر اینکه این کشور تهدیدی برای اسرائیل و آمریکا محسوب می شود، مغایر قوانین بین المللی و نامشروع است.

دولتمردان بریتانیائی با اشاره به نظردادستانی کل کشور که معتقد است بریتانیا با امکان دادن به حمله به ایران، قوانین بین المللی را نقض می کند، این درخواست را رد کردند. نظر دادستانی کل کشور به دفتر نخست وزیر و وزارت خارجه و وزارت دفاع بریتانیا ابلاغ شده است.

حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ که با حمایت دولت تونی بلر صورت گرفت، یکی از دلایلی است که بریتانیا این درخواست را رد کرده است. این حمله بر مبنای وجود سلاح کشتار جمعی و اینکه دولت صدام حسین تهدیدی برای جهانیان محسوب می شود، صورت گرفت. بدون شک تبلیغات آمریکا و اسرائیل علیه ایران با وجود اینکه هرگز ثابت نشده است که برنامه های اتمی ایران برای تولید سلاح اتمی است، تا ازبین بردن حکومت این کشور ادامه خواهد داشت.

اما بریتانیا هرگز همکاری نظامی جدید برای به ثمر رساندن اهداف امپریالیستی آمریکا را بطور کامل رد نکرده است. رویکرد لندن در روزهای اخیر از سوی سخنگوی دولت کامرون، مشخص شد. وی گفت که دولت بریتانیا معتقد است که حال حاضر حمله نظامی به ایران بهترین گزینه نیست، اگرچه گزینه نظامی همچنان مطرح است.

در واقع لندن برای اینکه ثابت کند همچنان در همراهی با آمریکا حرکت می کند، یک ناوگان جنگی به خلیج فارس فرستاده است که شامل ده ناو و یک زیردریایی اتمی می شود و اخیرا نیز در یک مانور نظامی که آمریکا ترتیب داده بود، شرکت کرده است.

مردد بودن دولت کامرون به این دلیل نیست که جنگ با ایران ناقض قوانین بین المللی است یا تلفات سنگینی در پی دارد بلکه به این دلیل است که چنین اقدامی تاثیر خوبی در داخل آن کشور ندارد و ثبات خاورمیانه را برهم می زند. خاورمیانه درحال حاضر هم به دلیل بهار عرب و بحران سوریه دچار بی ثباتی است و یک جنگ جدید ممکن است منجر به مداخله روسیه و چین بشود و نتیجه مطلوب که همان کنترل مطلق آمریکا بر منطقه است، از بین برود.

منبع: سایت نان و گل سرخ، ۲۹ اکتبر