با وجود تحریم ها، ادامه تهدید بستن هرمز

نویسنده

» گزارش پاریزین از مقابله ایران با فشارهای جدید

جمهوری اسلامی  با پرتاب موشکی با برد متوسط در نزدیکی تنگه استراتژیک هرمز، غرب را به چالش کشید. حکومت تهران به دنبال اعمال تحریم­ های جدید ازسوی آمریکا اعلام کرد که برای اولین بار میله­ های سوخت هسته­ای را با موفقیت آزمایش کرده. این نمایش قدرت در زمانی صورتی می­گیرد که کشورهای غربی فشار را بر جمهوری اسلامی افزایش داده اند. 

یکی از سخنگویان این مانور نظامی گفت ایران یک موشک برد متوسط زمین به هوا را در زمان مانور دریایی در نزدیکی تنگه هرمز که ۴۰ درصد عبور و مرور نفت جهان از طریق آن انجام می شود، پرتاب کرده است. دریادار محمود موسوی با اشاره به اولین آزمایش این نوع موشک گفت: “این موشک که کاملاً توسط ایران طراحی و ساخته شده، مجهز به آخرین فن­ آوری­ ها برای نبرد با اهداف پنهان و سیستم­ های هوشمندی است که تلاش می­کنند تا در مسیر آن خلل ایجاد کنند”.

مانور دریایی که در تاریخ ۲۴ دسامبر آغاز شده، در اطراف تنگه هرمز درجریان است. دولت تهران تهدید کرده که این تنگه را در صورت اعمال تحریم های جدید علیه صادرات نفت خواهد بست. به گفته دریادار موسوی، روز دوشنبه این مانور با شبیه سازی بستن تنگه هرمز توسط نیروی دریایی خاتمه خواهد یافت. او گفت: “درصورتی که جمهوری اسلامی تصمیم بگیرد، اکثر واحدهای دریایی ما براساس یک آموزش جدید تاکتیکی که امکان عبور هرگونه کشتی را غیرممکن می­ سازد مستقر خواهند شد.”

ایالات متحده طی روزهای اخیر از “رفتار غیرمنطقی ایران” انتقاد کرده و خاطرنشان ساخته که “هیچ گونه اختلالی در رفت و آمد کشتی ها از تنگه هرمز تحمل نخواهد شد”.

جمهوری اسلامی باز هم به نشانه چالش، همزمان اعلام کرده است که برای اولین بار میله­ های سوخت هسته­ ای تولید شده در داخل و مورد نیاز برای رآکتورهای هسته­ ای را مورد آزمایش قرار داده. سازمان انرژی اتمی ایران در این خصوص گفت “این میله­ ها به قلب رآکتور تحقیقاتی تهران وارد شد تا صحت عملکرد آن مورد کنترل قرار گیرد”.

غنی سازی اورانیوم توسط ایران در مرکز کشمکش­ های جمهوری اسلامی و جامعه بین الملل قرار دارد. اورانیومی که تا میزان ۲۰ درصد غنی شده صرفاً برای مصارف صلح آمیز است، ولی اگر غنی سازی به میزان بیش از ۹۰ درصد برسد، می تواند برای ساخت سلاح هسته ای به کار رود.  

اعلام دولتمردان ایرانی پس از آن صورت گرفت که رییس جمهور اوباما لایحه ای را به امضاء رساند که طبق آن تحریم ها علیه بخش مالی جمهوری اسلامی، به ویژه بانک مرکزی، تشدید خواهد شد. بدین ترتیب این کشور مجبور خواهد شد تا برنامه اتمی اش را متوقف سازد.

با این حال، محمود احمدی نژاد گفته است که بانک مرکزی ایران در برابر تحریم های آمریکا “با قدرت” واکنش نشان خواهد داد. بانک مرکزی می تواند با “فشارهای دشمن” مقابله کند و “باید با اطمینان و با قدرت تمامی توطئه های دشمن را خنثی سازد”.

با این حال، کاهش ارزش پول ملی ایران، از اول هفته  تمامی رکوردها را شکست و به ۱۶ هزار ریال در برابر  هر دلار رسید.

تحریم های جدید آمریکا همچنین باعث عکس العمل شدید نفر شماره ۲ سپاه پاسداران شد. ژنرال حسین سلامی گفت: “اگر منافع حیاتی کشور ما ازسوی دشمن مورد تهدید قرار گیرد، ما در چندین جبهه با تهدید پاسخ خواهیم داد.”

و محمد نهاوندیان، رییس اتاق بازرگانی ایران، برآورد کرده است که این تدابیر “بی سابقه و غیرقابل توجیه” باعث “ضرر متقابل” خواهد شد.

با این حال جمهوری اسلامی روز شنبه اقدامی به جانب کشورهای غربی انجام داد و درِ گفتمان را برای ازسرگیری مذاکرات که از یک سال پیش متوقف شده باز نگاه داشت.

منبع: پاریزین، اول ژانویه