ایرانی، سوری و ترک در راس غیرقانونی ها

نویسنده

» گزارشی از صوفیه گلوب مهاجرت های به بلغارستان

پلیس مرزی بلغارستان اعلام کرد هجده مهاجر غیر قانونی را که اکثرشان سوری بودند دستگیر کرده اند.

در بیانیه پلیس آمده است این مهاجران غیر قانونی که در دو خودرو در شهر مالکو تورنوو در مرز این کشور با ترکیه دستگیر شده اند. راننده دو خودرو و یک همدست شان در میان دستگیر شدگان سوری هستند.

روز چهار نوامبر نیز در روند بازرسی پاسپورت، سه مرد با پاسپورت انگلیسی به باجه بازرسی در مرز کاپیتان اندریوو مراجعه کردند که یکی از این پاسپورت ها که متعلق به یک ایرانی بود، تقلبی بود.

در همان روز پلیس مرزی یک زن سوری را با پاسپورت آلمانی دستگیر کرد که قصد داشت یکی از اقوامش را از مرز رد کند. مدارک این مرد متعلق به خودش نبود.

پلیس مرزی گفت که چهار مرد جوان اهل ترکیه را به همراه راننده خودرو شان دستگیر کردند. آنها در یک محفظه مخصوص پنهان شده بودند. در همان بیانیه، پلیس اعلام کرد که چهار سوری در خودرویی با محفظه مخصوص در مرز بلغارستان و یونان درستگیر شده اند.

در ماه های اخیر، تعداد پرونده های مهاجران غیر قانونی که در بلغارستان دستگیر شده اند، افزایش پیدا کرده است. این افراد از سوریه، خاورمیانه و آفریقای شمالی به بلغارستان می آیند.

یوروپل، در بیانیه جداگانه ای گفته است که در ۲۹ اکتبر مقامات قضائی ایتالیا با همکاری پلیس آلمان و یونان یک شبکه بین المللی که عراقی‌ها و کرد‌ها را وارد اروپا می‌کرد، شناسایی کرده است.

عملیات اسکندر در سال ۲۰۰۸ تحت یک عملیات ضد مافیا در ترنتوی ایتالیا و با همکاری پلیس عملیات ویژه ایتالیا آغاز شد. هدف این عملیات، شبکه‌های قاچاق انسان بودند که عراقی‌ها را از شمال این کشور به اروپا منتقل می‌کردند. آن‌ها از کشورهای بالکان استفاده می‌کردند و سوری‌ها، ایرانی‌ها و ترک‌ها را به ایتالیا، آلمان، سوئیس، فرانسه، انگلستان و کشورهای اسکاندیناوی قاچاق می‌کردند.

در جریان این عملیات در روز ۲۵ اکتبر، سه عراقی در ایتالیا دستگیر شدند. سه عراقی دیگر در یونان دستگیر شدند که مدارک شناسایی ایتالیایی و ۵۰۰ هزار یورو همراه خود داشتند. بیش از ۵۰ عراقی دیگر در آلمان، یونان و ایتالیا دستگیر شدند.

تحیقات نشان می‌دهد که این شبکه مسئول مهاجرت غیرقانونی بیش از ۱۵۰۰ نفر است. تحقیقات مالی نشان داد که قاچاق انسان بیش از ۵.۱۲ میلیون دلار سود برای این شبکه داشته است. هریک از افراد پس از پرداخت ۸۰۰۰ یورو به نماینده شبکه در کردستان عراق، به ترکیه فرستاده می شد و از آنجا به یونان قاچاق می شد. سفر از یونان به سمت ایتالیا اکثرا با قایق موتوری یا بعضا از طریق هواپیما ادامه پیدا می کرد.

یوروپل از مقر خود در لاهه به تحقیقات ادامه می دهد. در روز عملیات یکی از اعضای یوروپل در ترنتو حضور داشت و روند عملیات را گزارش می کرد. یوروپل می گوید که بعد از بازجویی ها و تفتیش خانه های قاچاقچیان به وجود شبکه های قاچاق دیگری رسیده اند.

صوفیه گلوب، ۵ نوامبر