آژانس: ایران همکاری نمی‌کند

نویسنده

» گزارش دیلی استاراز اظهارات رئیس آژانس هسته ای

دبیر آژانس بین المللی هسته‌ای سازمان ملل بعد از مدت ها سکوت پیرامون فعالیت های هسته ای ایران گفت تهران در مورد بازرسی از فعالیت‌های پنهانی تولید سلاح هسته‌ای همکاری نمی‌کند.

یوکیو آمانو به مجمع عمومی سازمان ملل گزارش داد مذاکرات بین آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و ایران پس از گزارش ماه نوامبر 2011 این سازمان تندتر شده چرا که اطلاعاتی در رابطه با فعالیت‌های ایران در زمینه تولید مواد منفجره هسته‌ای به دست آمده است.

آمانو با این حال تاکید کرد هنوز نتیجه محکمی به دست نیامده است.

آمانو می‌گوید، در حالیکه آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سعی می‌کند ادعای ایران در مورد خارج نشدن از اهداف صلح‌آمیز را تایید کند اما “ایران به اندازه کافی همکاری نمی‌کند تا ما مطمئن شویم در این کشور فعالیت و مواد هسته‌ای پنهانی وجود ندارد.”

وی گفت: “به این دلیل، نمی‌توانیم نتیجه بگیریم که تمام مواد هسته‌ای موجود در ایران مرتبط با فعالیت صلح‌آمیز هستند.”

اما رئیس آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای گفت: “آژانس قاطعانه به ادامه مذاکرات با ایران پایبند است.”

وی افزود: “ما در چارچوب تعیین شده به مذاکرات با ایران ادامه می‌دهیم و امیدوارم بتوانیم بدون تاخیر بیشتر به توافق برسیم.”

محمد خزاعی، نماینده ایران در سازمان ملل بار دیگر بر موضع کشورش در مورد حق توسعه انرژی هسته‌ای برای مقاصد صلح‌آمیز تاکید کرد. وی گزارش آژانس را نادرست و تحت تاثیر گزارش‌های غلط اسرائیل و آمریکا خواند.

آمانو همچنین در گزارش سالانه خود عنوان کرد که هنوز درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی “به طور جدی نگران است” و گفت فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم و راکتور آب سبک این کشور “مشکل‌آفرین” است.

اواخر سال ۲۰۱۰، پیونگ‌یانگ از تجهیزات غنی‌سازی اورانیوم خود پرده ‌برداری کرد؛ تجهیزاتی که می‌توانست در کنار برنامه پلوتونیوم این کشور به ساخت سلاح هسته‌ای کمک کند. اوایل امسال تصاویر ماهواره‌ای نشان داد که کره شمالی در ساخت راکتور آب سبک برای گسترش برنامه هسته‌ای پیشروی کرده است.

کره شمالی تحت تحریم‌های شدید سازمان ملل قرار دارد و آمانو از پیونگ‌یانگ خواست تا به تعهدات خود تحت قطعنامه‌های شورای امنیت و پیمان عدم گسترش سلاح های هسته‌ای پایبند بماند و با آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای کاملا همکاری کند.

ری تونگ ایل، معاون نماینده کره شمالی در سازمان ملل، گزارش آمانو را رد کرد و گفت کشورش عضو پیمان یا آژانس هسته‌ای نیست چون این آژانس بی‌طرف نیست و “کورکورانه” از آمریکا طرفداری می کند.

وی گفت مذاکرات شش جانبه در مورد خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی که پیونگ یانگ سال ۲۰۰۹ از آن کنار کشید، “به نقطه‌ای رسیده که تقریبا تبدیل به یک جسد شده است.”

آمانو همچنین از دولت سوریه خواست تا به سئوال‌های آژانس در مورد ساختمانی که جنگنده‌های اسرائیلی در سال ۲۰۰۷ بمباران کردند پاسخ دهد. آژانس گفته است در این ساختمان “احتمالا” یک راکتور هسته‌ای پنهان بوده است.

آمریکا بیش از چهار سال پیش تصریح کرد که اهداف بمباران شده، راکتور هسته‌ای بوده است، اما سوریه مکررا این ادعاها را رد کرده و گفته که این یک ساختمان نظامی غیرهسته‌ای بوده است.

آمانو همچنین از دورنمای برگزاری کنفرانسی برای ایجاد خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای در سال ۲۰۱۲ خبر داد.

اسرائیل عضو پیمان عدم گسترش سلاح های هسته‌ای نیست و همواره گفته است که صلح بین اعراب و اسرائیل باید پیش از ممنوعیت سلاح هسته‌ای انجام پذیرد.

منبع: دیلی استار– پنج نوامبر