حساب جریان انحرافی با کرام الکاتبین است

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» مشایی و احمدی نژاد در برابر خامنه ای

انتشار پیامی از سوی اسفندیار رحیم‌مشایی پس از 5 ماه سکوت و پافشاری وی بر باورهای خود و نیز طرح دیدگاه هایی در مقابل نظرات رهبرجمهوری اسلامی توسط رییس دولت، از تازه ترین اخبار رویارویی میان حامیان آیت‌الله خامنه ای و “جریان انحرافی”است. صفار هرندی، معاون فرهنگی اجتماعی و راهبردی سپاه پاسداران هم تأکید کرده که باید “عملیات شیطانی” نزدیکان محمود احمدی نژاد را “خنثی کنیم”.

به گزارش خبرگزاری فارس رحیم‌مشایی پیامی را به مناسبت روز بزرگداشت حافظ منتشر کرده که در آن از عدم تفاوت میان “پیام انسانی با پیام الهی” سخن گفته است. پیش از این برخی سخنان مشایی درباره مکتب ایرانی و اسلام ایرانی، با واکنش شدید اصول‌گرایان روبه‌رو شده بود.

 پیام مشایی در حالی منتشر شده که وی بیش از 5 ماه را  در سکوت کامل خبری گذرانده و در مقابل تمامی انتقادات سکوت کرده و نیز کمتر در محافل عمومی ظاهر شده است هر چند اولین کسی بود که سوار هواپیمایی شد که احمدی نژاد را به نیویورک می برد..

هم‌زمان با انتشار پیام مشایی، حسین صفارهرندی، وزیر ارشاد دولت نخست احمدی‌نژاد و معاونِ فرهنگی فرمانده سپاه پاسداران،  با انتقاد از “جریان انحرافی” گفت: “حساب جریان انحرافی با کرام الکاتبین است و ما هیچ امیدی به این جریان نداریم و باید مترصد باشیم در بزنگاه‌ها، عملیات شیطانی آنها را خنثی کنیم”.

اصول‌گرایان نزدیک به خامنه ای، برخی از اطرافیان احمدی‌نژاد، هم‌چون رحیم‌مشایی و بقایی را جریان انحرافی می خوانند و نقایص کشور را به آن‌ها منتسب می‌کنند.

 در آخرین نمونه از این دست، نادر قاضی‌پور، رئیس هیات تحقیق و تفحص از سایپا، با اشاره به این نکته که “بسیاری از پرونده های سایپا اگر مهمتر از موضوع کلاه برداری سه هزار میلیاردی بانک ها نباشد کوچکتر از آن نیست”، خبر از آن داد که برخی از مسئولان شرکت سایپا “دارای تابعیت دوگانه هستند و احتمال فرار آنها به خارج از کشور وجود دارد”.

پیش از این برخی رسانه‌های اصول‌گرا خبر از آن داده بودند که نزدیکان اسفندیار رحیم‌مشایی در سایپا نفوذ کرده‌اند. قاضی‌پور در این زمینه گفت: “اکثر اعضای هیات مدیره و حسابرسان قانونی شرکت سایپا تحت تاثیر مدیر عامل این شرکت انتخاب می شوند. تعداد زیادی از اقوام مدیر عامل سایپا و جریان انحرافی در این شرکت استخدام شده‌اند”.

در همین حال، مصطفی پورمحمدی، رییس سازمان بازرسی کل کشور، در سخنانی، با تذکر این نکته که “حجم بدهی‌ها در اختلاس اخیر بیش از 3هزار میلیارد تومان بوده است”، اعلام کرد که براساس بررسی‌های این سازمان، محمدرضا رحیمی و رحیم‌مشایی در این اختلاس دست نداشته‌اند، اما “اجازه دهید مسئول و قاضی پرونده نظر بدهد”.

پورمحمدی اما خبر از آن داد که پرونده حلقه فاطمی، به دادگاه ارجاع داده شده است: “پرونده حلقه فاطمی مربوط به بیمه است که به دادگاه ارجاع شده است و در بررسی‌های جدید تعقیب‌ها و اظهارهای مرتبط با این پرونده انجام می‌شود”.

حلقه فاطمی، پرونده فسادی است که نخستین بار از سوی نمایندگانی چون الیاس نادران و علی‌رضا زاکانی جزئیات آن فاش شد. یکی از متهمان اصلی این پرونده، محمدرضا رحیمی معاون اول احمدی‌نژاد است. پیش از این، یک بار آیت‌الله خامنه‌ای اجازه بازجویی از رحیمی را نداده بود. پس از بروز اختلافات میان احمدی‌نژاد و آیت‌الله خامنه‌ای، رییس دولت دهم نیز اعلام کرد که اجازه بازجویی از معاون اول خود را نخواهد داد. مساله‌ای که با انتقاد بسیاری از سوی اصول‌گرایان مواجه شده بود. برخی از نمایندگان مجلس خواستار برکناری یا استعفای رحیمی از پست خود شده‌اند تا به تخلفات وی رسیدگی شود.

حجم بالای انتقادات از احمدی‌نژاد، باعث شد تا در روزهای گذشته برای دومین بار برخی نمایندگان جلسه‌ای با وی ترتیب دهند. در این جلسه تنها 80 نماینده مجلس حضور داشتند، اما آن‌گونه که حسین ابراهیمی گفت: “نه رئیس​جمهور در این جلسه سخنرانی کرد و نه نمایندگان حاضر در جلسه. تنها همراه دولتی احمدی​نژاد هم محمدرضا میرتاج​الدینی معاون پارلمانی​اش بود و هیچ یک از وزرا یا دیگر معاونین حضور نداشتند”.

در همین حال احمدی بیغش، یکی از حامیان احمدی‌نژاد در مجلس، اعلام کرد که در این جلسه خطاب به احمدی‌نژاد گفته است که “همه باید گوش به فرمان رهبری باشیم و دغدغه رهبری برایمان مهم باشد و به شیطنت​ها و حسادت​های داخلی توجه نکنیم. چون رهبری خدمت خاضعانه با مردم را می خواهد”.

سخنان این نماینده خطاب به احمدی‌نژاد در حالی بیان شده که وی برای چندمین بار، سخنانی برخلاف سخنان علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بر زبان رانده و صراحتا با وی مخالفت کرده است. وی در مراسم اختتامیه پنجمین جشنواره و نمایشگاه بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال، گفت که “برخی نگران هجوم بی‌فرهنگی” هستند، اما “من جزو کسانی هستم که نگران نیستم”. رهبر جمهوری اسلامی تاکنون چندین بار از جنگ و تهاجم فرهنگی غرب سخن گفته است.

وی چند روز پیش نیز به انتقاد از افرادی پرداخته بود که معتقدند موج “بیداری اسلامی” به اروپا رسیده و از اعتراضات در خاورمیانه با عنوان “بیداری انسانی” یاد کرده بود؛ این برخلاف نظر آیت الله خامنه ای است که این اعتراضات را “بیداری اسلامی” می‌نامد. اوج اختلافات این دو به زمان برکناری وزیر اطلاعات از سوی احمدی‌نژاد و دستور برای بازگشت به کار وی از سوی رهبر جمهوری اسلامی بر می‌گردد که باعث خانه‌نشینی 11 روزه احمدی‌نژاد شده بود.