نماینده رهبر: اجاره منزل مبله و کنسرت موسیقی ممنوع

نویسنده
جلال یعقوبی

» نگرانی‌های فرهنگی عضومجلس خبرگان

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان فارس و عضو مجلس خبرگان، طی سخنانی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس نگرانی‌های فرهنگی خود را بیان کرد. او گفت: “تلفیق مسایل دینی و بازدیدی در اماکن تاریخی و فرهنگی و مذهبی استان فارس ضرورت دارد و باید لحاظ شود که اگر امسال برنامه‌های سال گذشته تکرار نشود در پاسارگاد و تخت جمشید دچار مشکل خواهیم شد.”

به گزارش خبرگزاری ایلنا، آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: “نیاز است که به برنامه ریزی‌های فرهنگی و مذهبی برای شهر شیراز که سومین حرم اهل بیت (ع) است بیشتر توجه شود. زیرا شاهد هستیم که در ایام خاص از جمله ولادت و شهادت ائمه اطهار، تغییر در ظاهر و نماد شهر ایجاد نمی‌شود که این یک ایراد برای این شهر است.”

او نسبت به برگزاری مکرر کنسرت موسیقی در شیراز هم اعتراض کرد و گفت: “متاسفانه در بخش فرهنگی شهر شیراز در افق نامشخصی فعالیت می‌کنیم به طوری که عنوان شیراز از سومین حرم اهل بیت (ع) با دهکده موسیقی در ایران در حال جابجایی است. ما مخالف برگزاری کنسرت و موسیقی در استان فارس نیستیم اما پرداختن به این موضوع اندازه‌ای دارد و نباید به ماهیت شهر شیراز لطمه وارد کند. رکن و الزام اصلی شهر شیراز، پرداختن به فعالیت‌های دینی و برقراری فضای دینی و مذهبی است که باید از نگاه کار‌شناسی بررسی شود.”

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای همچنین آنچه را که “مسئله اجاره منازل مبله” می نامید، یکی از آسیب‌های جدی شهر شیراز دانست، و گفت: “اجاره این منازل، یک ناهنجاری بزرگ اجتماعی است که حیثیت شهر شیراز را زیر سوال برده‌اند.”

سخنان اسدالله ایمانی، خلاصه‌ای از رویکرد فرهنگی نمایندگان آیت‌الله خامنه‌ای در شهرستان‌های ایران است. بخشی از نگرانی‌های امام جمعه شیراز، مربوط به برگزاری کنسرت موسیقی است. مشابه این فشارها در شهرهای دیگر نیز وجود داشته و بسیاری از کنسرت‌های موسیقی در سال گذشته لغو شده‌اند. اواسط دی‌ماه روزنامه شرق در گزارشی با عنوان “موج لغو سریالی کنسرت‌‌ها” نوشت: “سریال لغو کنسرت‌های موسیقی در شهرستان‌ها به بخش هیجان‌انگیز خود رسید. حالا دیگر ممانعت از برگزاری یک کنسرت از سوی یک گروه یا خواننده در یکی از شهرستان‌های کشور به یکی از خبرهای تکراری تبدیل شده و زنجیره‌ای را به وجود آورده است که هرازگاهی به‌سراغ یکی از شهرها می‌رود. این‌روزها نیز بوشهر و به‌دنبال آن شیراز بر سر راه مسیر این زنجیره قرار گرفته‌اند. کنسرت گروه لیان که توانست تنها یکی از دوسانس پیش‌بینی‌شده در روز جمعه، ۱۲دی در سالن سینمای شهید آوینی این شهر برگزار کند، حالا با مخالفت فرماندار شیراز مواجه است.”

اواخر دی‌ماه نیز حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد که این وزارتخانه فقط مسئول صدور مجوز کنسرت‌ها است و تامین امنیت آن بر عده نهادهای انتظامی خواهد بود. او به خبرگزاری ایلنا، گفته بود: “وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجع صدور مجوز است. ایجاد امنیت و نظم برای کنترل محیط بیرونی کنسرت‌ها وظیفه وزارت ارشاد نیست. اگر برنامه‌ای در سالن‌های خود وزارت ارشاد برای با مشکل مواجه شود موقعیت فرق می‌کند اما اگر کنسرت در سالنی اجرا شود که برقراری امنیت آن به دست وزارت فرهنگ و ارشاد نیست؛ مسئولان ممکن است بنا به مصالحی تشخیص دهند که این کنسرت ممکن است با حاشیه‌هایی مواجه شود و آن را لغو کنند. ما نمی‌توانیم دربرابر مجریان و افرادی که برنامه اجرا می‌کنند؛ مقاومت کنیم.”

به این ترتیب مشخص شد که حتی در صورت صدور مجوز توسط وزارت ارشاد نیز، امکان لغو کنسرت‌های موسیقی همچنان وجود خواهد داشت.

بخش دیگری از سخنان امام جمعه شیراز به منازل مبله و “حیثیت شیراز” مربوط است. در مرداد ماه گذشته، سرهنگ اکبری، رییس اداره نظارت بر اماکن عمومی پلیس فارس اعلام کرد که منازل مبله فاقد مجوز در شیراز پلمپ شده‌اند، زیرا: “وجود منازل مبله در شهر شیراز با توجه به وجود بیش از ۲۰۰ هتل و اماکن اقامتی در این شهر ضرورتی ندارد. تبلیغات درون شهری منازل مبله نیز ممنوع است و باعث ایجاد فضای بسیار نامطلوبی در فضای شهر شده است.”

 او همچنین تاکید داشت که “برگزاری هرگونه مجلس جشن و شادی مختلط ” ممنوع است و “با متخلفان به شدت برخورد خواهد شد.” اکبری اضافه کرده بود: “در چهار ماهه گذشته از فعالیت بیش از ۲۵ باغ برگزار کننده مجالس که مرتکب تخلف شده‌اند، جلوگیری شده است.”

یک ماه بعد نیز معاون اجرایی و خدمات شهری شهرداری شیراز اعلام کرد: “۴۲ واحد مسکونی که در قالب واحدهای مبله اجاره داده می‌شد، با دستور مقام قضایی و همکاری اداره نظارت بر اماکن نیروی انتظامی پلمب شد.”

با اینهمه، موضوع اجاره خانه‌های مبله مختص شهر شیراز نیست. اواخر تیرماه گذشته، حسین طلا نماینده راستگرای تهران، در گفتگو با خبرگزاری رسمی مجلس با غیرقانونی خواندن اجاره آپارتمان مبله در تهران برای یک یا دو شب٬ گفته بود: “اجاره سوئیت یا آپارتمان به این شکل علاوه بر ایجاد اخلال از نظر اقتصادی و امنیتی در کشور به بروز مشکلات اخلاقی نیز دامن می‌زند.”

او همچنین با ذکر اینکه اجاره منازل و آپارتمان‌ها برای مدت کوتاه در حوزه امنیتی به بروز مشکلاتی منجر می‌شود٬ افزوده بود: “وقتی کسی خواهان اجاره جایی برای مدت مشخصی است باید مشخصات کامل خود را به متصدی اعلام کند٬ این در حالی است که در چنین منازلی موجر تنها به کسب درآمد فکر می‌کنند.” نماینده تهران اضافه کرده بود: “وقتی کسی به این شکل و بدون هیچ مدرکی جایی را یک یا دو شب اجاره می‌دهد هم در حوزه اقتصادی و امنیتی اخلال ایجاد کرده و هم در حوزه‌های اخلاقی زیرا معلوم نیست آن شبی که بیتوته صورت گرفته با محارم یا با افراد دیگر بوده است.”

چندی بعد عباس قائیدرحمت، یکی دیگر از نمایندگان مجلس و عضو کمیسیون اجتماعی به خبرگزاری رسمی مجلس گفت: “متاسفانه دریافت نکردن کارت شناسایی از افرادی که منازل و سوئیت‌ها را اجاره می‌کنند و بی‌توجهی به اینکه فرد مستاجر با کسی که در این سوئیت‌ها اقامت دارد چه نسبتی دارند مشکلات اخلاقی بسیاری را بروز خواهد داد.”

او همچنین اضافه کرده بود: “اخاذی با کارگذاشتن دوربین‌هایی در منازل اجاره‌ای از سوی موجر تخلف دیگر این سوییت‌هاست که باید از سوی پلیس به جد مورد پیگیری قرار بگیرد. منازلی که برای مدت کوتاهی بدون نظارت دستگاه‌های مسئول اجاره داده می‌شوند بلایی برای آبروی افراد شده که باید از سوی دستگاه قضا و همچنین پلیس مورد رسیدگی قرار گیرد.”

روزنامه سیاست روز، تیرماه گذشته در گزارشی از خانه‌های مبله اجاره‌ای از قول یک وکیل نوشته بود: “طبق ماده ۱۰ قانون مدنی، قراردادهای میان اشخاص مادامی که فعل خلاف قانون در آن نباشد معتبر و محترم است. […] اجاره دادن ملک که فی‌نفسه خلاف قانون نیست، حال اگر بین یک مالک و مستأجر موضوع اجاره چند ساعت یا چند روز یا چند ماه باشد، از منظر نگاه قانونی چیزی عوض نمی‌شود.”

نویسنده گزارش از قول یکی از خوانندگان این روزنامه هم آورده بود: “مگر این نوع اجاره دادن در تمامی شهرهای مذهبی و توریستی رواج ندارد؟ […] در این صورت همچنین باید با تمام کسانی هکه در شمال کشور هم ویلا اجاره می‌دهند برخورد شود. […] مگر در آن شهرها افراد مجوز از اتحادیه هتلداران دارند؟”