نفس تنگی در تهران و خوزستان

نویسنده
فیروزه متین

» تعطیلی مدارس در اهواز

هوای تهران باردیگر به مرحله “ناسالم” رسیده و برای کودکان و افرادی که بیماری های قلبی و ریوی دارند، خطرناک شده است.

محمد رستگاری معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران  گفته است: “بر اساس اطلاعات حاصل از دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا طی ۲۴ ساعت گذشته هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد”.

او افزوده: “بر همین اساس شاخص کیفیت هوا درباره آلاینده‌های منواکسید کربن و ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون روی اعداد ۴۷ و ۷۶ قرار دارد. این در حالی است که شاخص آلودگی هوا درباره آلاینده ذرات معلق با قطر کمتر از ۲. ۵ میکرون روی عدد ۱۳۲ قرار گرفته است و بر همین اساس هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد. در چنین شرایطی به مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، تنفسی و کودکان، سالمندان و همچنین زنان باردار توصیه می‌شود از فعالیت‌های بدنی غیر ضروری و تردد در سطح شهر خودداری کنند”.

از سوی دیگر، همزمان با تهران،استان های جنوبی و بخصوص خوزستان هم شرایط آب و هوایی نامساعدی را تجربه می کنند به طوری که به نوشته رسانه ها، میزان آلاینده های هوا در اهواز به ۱۵ برابر حد مجاز رسیده و رسما تبدیل به سم شده است.

به گزارش ایرنا، شهریار عسکری مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست خوزستان درباره شرایط وخیم آب و هوایی شهر اهوازگفته است: “میزان گرد و غبار در شهرستان اهواز تا ساعت ۱۲ ظهر روز سه شنبه به بیش از دو هزار و ۳۳۵ میکروگرم بر متر مکعب یعنی ۱۵ برابر حد مجاز رسید. میزان استاندارد آلودگی هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است”.

او افزوده: “بیشترین میزان گردو غبار استان خوزستان مربوط به اهواز گزارش شده است اما شهرستان‌های آبادان، دزفول، دشت آزادگان نیز وضعیت جوی غبار آلود است. وقوع پدیده گرد و غبار موجب شد شعاع دید در شهرستان اهواز به کمتر از ۶۰۰متر برسد. استقرار سامانه کم فشار جنوبی در سطح منطقه و وزش باد قابل ملاحظه، موجب وقوع پدیده گردو غبار، بویژه در شهرستان‌های آبادان و اهواز شده است. شعاع دید در شهرستان آبادان، به ۸۰۰متر و در اهواز به ۶۰۰متررسیده است”. 

به نوشته سایت آفتاب، این شرایط منجر به تشکیل نشست اضطراری مقامات استان برای چاره اندیشی موقت در این خصوص شده است.

آفتاب نوشته: “پیرو مشکلات تنفسی پیش آمده برای تعدادی از هموطنان اهوازی در هفته اخیر و جلسات استانی و هماهنگی‌های ستادی در این مورد، جلسه فوق العاده‌ای به دعوت معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست برای بحث در مورد آخرین نتایج بررسی‌ها و اقدامات صورت گرفته با حضور معاونین وزارتخانه های نفت، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مدیران استانی خوزستان در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.در این جلسه ضمن بررسی علل متعدد احتمالی این حادثه همچون پدیده گرد و غبار، آلاینده‌های ناشی از فلزهای نفتی و عوامل حساسیت زای گیاهی صحبت و بر اساس سنجش‌ها و مطالعات صورت گرفته تصمیماتی اتخاذ شد. در این جلسه علاوه بر اتخاذ تصمیم در خصوص ضرورت اطلاع رسانی به موقع به مردم، مقرر شد کارگروه ویژه‌ای جهت بررسی و پایش مستمر وضعیت با محوریت سازمان حفاظت محیط زیست تشکیل و هماهنگی‌های لازم بین دستگاهی صورت گیرد. همچنین مقرر شد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گزارش دقیق وضعیت مراجعه کنندگان به مراکز درمانی را از جهت تشخیصی، نوع علایم و عوامل دخیل به منظور شناسایی منشأ اصلی بیماری ارائه دهد”.

در همین حال فرمانداری اهواز ناچار به تعطیلی مدارس شد.

به نوشته ایران، علی حدادی مدیر روابط عمومی فرمانداری اهواز دیروز گفته است: “در پی بروز پدیده گرد و غباردر اهواز و بخاطر سلامت دانش آموزان و به دستور فرماندار تمامی مدارس عصر این شهرستان در مقاطع مختلف تعطیل است. تاکنون تصمیمی برای تعطیلی مدارس در روزهای آتی اخذ نشده است و در صورت گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر وجود آلودگی هوا در این شهرستان تصمیم جدید اتخاذ خواهد شد.”

ایرانا در انتهای این خبر نوشته: “گرد و خاک و ریزگردها طی سالیان اخیر به میهمانی نا خوانده در استان خوزستان مبدل شده بطوریکه به محض بروز این پدیده بسیاری از شهروندان خوزستانی با مشکل تنفسی مواجه شده و روانه بیمارستان می شوند. دانشگاه علوم پزشکی اهواز هنوز آمار افرادی که در اثر این پدیده روانه مراکز بهداشتی و درمانی استان شده اند اعلام نکرده است”.

سایت فرارو نیز روز گذشته تصاویری از شهر اهواز منتشر کرد که گویای میزان بی سابقه گرد وغبار و وضعیت شرایط تنفسی شهروندان است.