عناصر القاعده ایران پشت طرح؟

نویسنده

» گزارش رویترز از کشف یک نقشه تروریستی در کانادا

پلیس کانادا دو مرد را دستگیر کرده که اتهامشان توطئه برای خارج کردن یک قطار مسافربری از خط ریل در منطقه تورنتو است ؛ گفته می شود آن ها توسط عناصر القاعده در ایران پشتیبانی می شدند.

جیمز مالیزیا از مقامات پلیس سواره نظام کانادا به خبرنگاران گفت :” اگر این نقشه اجرا می شد، باعث می شد افراد بیگناه کشته و یا به شدت زخمی شوند.”

پلیس سواره نظام کانادا می گوید شهاب الصغیر 30 ساله ساکن مونترال و رائد جاسر 35 ساله ساکن تورنتو را در ارتباط با این توطئه بازداشت کرده است. مقامات می گویند این نقشه ارتباطی با بمب گذاری هفته پیش در بوستون ایالات متحده که منجر به کشته شدن 3 تن و مجروح شدن 200 تن شد نداشته است.

هیچ یک از مظنونین شهروند کانادا نیستند و پلیس کانادا ملیت آن ها را افشا نکرده است. دو منبع که تحقیقات مذکور را دنبال می کنند می گویند یکی از آن اهل تونس است.

 

عناصر القاعده

مالیزیا می گوید این افراد از سوی عناصر القاعده در ایران حمایت شده اما هیچ نشانه ای وجود ندارد که این عملیات از سوی دولت ایران انجام شده باشد. پلیس این توطئه را اولین نقشه تحت حمایت القاعده در خاک کانادا توصیف کرده است.

القاعده به اسلام تندروی اهل سنت تعلق دارد اما حکومت ایرانی که حکومتی شیعی است پس از ماجرای یازدهم سپتامبر و حمله نیروهای متفق آمریکا به افغانستان و سرکوب طالبان، میزبان برخی از چهره های ارشد القاعده بود که در زمانی یک گروه از آن ها ادعا کردند که در بازداشت خانگی بوده اند، اما تقریبا هیچ مدرک وجود ندارد که از تلاش مشترک ایران و القاعده برای ترتیب دادن حمله به غرب حکایت داشته باشد.

یک منبع در دولت آمریکا گفته است ایران پناهگاه یک شبکه کمتر شناخته شده تسهیل کننده امور القاعده در نزدیکی شهر زاهدان بوده است. شهری که بسیار به مرز ایران به دو کشور افغانستان و پاکستان نزدیک است.

به گفته وی این افراد به عنوان آژانس های مسافرتی و واسطه های مالی به خدمت برای سلول های عملیاتی القاعده در پاکستان مشغول بوده اند و در این منطقه در حال آمد و شد اند.

“آن ها به دستور حکومت ایران دست به عملیات نمی زنند، ایران به صورت بنیادی با عناصر القاعده اختلاف دارد و از سرکوب آنان شادمان شده است گرچه به نظر می آید در برخی اوقات چشم خود را به روی فعالیت های آن ها بسته است.

زاهدان همچنین منطقه ای است که مقامات ایران در سال های اخیر مشغول نبرد با شورشیان سنی محلی بوده اند. گروه اهل سنت جندالله متهم به انجام چندین حمله است. از جمله بمب گذاری در سال 2009 که منجر به کشته شدن 42 نفر شد. این گروه همچنین به مسجدی در زاهدان نیز حمله کرده است.

مقامات ایالات متحده می گویند خطوط ریلی مورد هدف، میان نیویورک و تورنتو قرار داشته است. مسیری که از امتداد دره هادسون منطقه موستانی و شراب ساز نیویورک می گذرد و وارد کانادا در حوالی آبشار نیاگارا می شود.

منبع : رویترز - 23 آوریل