به برخوردهای بولدوزری با منتقدان خاتمه دهید

نویسنده
آرش معتمد

» انتقادات جدید مطهری از حامیان دولت

محمد مطهری، دیگر فرزند آیت الله مرتضی مطهری  پس از قریب به شش ماه سکوت، انتقادات تندی علیه افراطیون حامی دولت مطرح کرد. او در گفتگو با یک خبرگزاری نیمه رسمی،  عدم رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در کهریزک، بی اعتنایی به حمله به کوی دانشگاه تهران، نحوه بازداشت منتقدین دولت، جلوگیری از ملاقات زندانیان سیاسی با بستگان را به چالش کشیده و برخورد افراطیون با مخالفان را به یک “برخورد بولدوزری” تشبیه کرده است.

 محمد مطهری روز گذشته در گفتگو با خبرگزاری مهر در انتقاد از حوادث پس از انتخابات 22 خرداد خاطرنشان کرد “هیچ چیز مانند ظلم مردم را از نظام و انقلاب دور نمی کند”. فرزند آیت الله مطهری که اواسط تابستان با نوشتن مقاله ای از  فاجعه کهریزک به شدت انتقاد کرده بود، انگیزه خود از نوشتن آن یادداشت را چنین توصیف کرد: “به عنوان یک روحانی و نیز فرزند یکی از شهدا وظیفه خود دانستم که نسبت به برخی بدرفتاریها که نهایتا به نام اسلام تمام می شود روشنگری کنم.”

او با انتقاد از کسانی که نسبت به  عدم برخورد با متهم اصلی کهریزک ـ سعید مرتضوی- و رسیدگی نکردن به حمله خونین به کوی دانشگاه تهران در شامگاه 25 خرداد موضع گیری نکرده اند، آشکارا نحوه بازداشت مخالفان دولت را مورد نقد قرار داده و گفته است: “چرا برخی دستگیریها در ساعت 2 نیمه شب صورت می گیرد؟ مگر متهم مسلح بوده یا عملیات فتح المبین است که از اصل غافلگیری و کلافه کردن طرف مقابل بهره گرفته می شود؟”

مطهری انگیزه ماموران امنیتی از بازداشت منتقدین در نیمه شب را “آسان کردن” بازجویی و اعتراف گیری توصیف کرده است.

مطهری همچنین به افراطیونی حمله کرده است که فقط “نظام نظام” می کند و برای جان مردمبه اندازه جان “پشه” بهایی قائل نیستند و کشته شدن “سه نفر به جای صد نفر” در کهریزک را “مظهر رافت نظام” می دانند.

 محمد مطهری در ماه مرداد هم در یادداشتی که در سایت تابناک منتشر کرد در خصوص کشته شدن بازداشت شدگان جنبش سبز در کمپ کهریزک نوشت: “به مخیله امام هم خطور نمی‌کرد که بتوان برخی افراد بازداشتی در جمهوری اسلامی را به بهانه شرایط امنیتی، بدون محاکمه مستقیما از اتاق بازجویی روانه قبرستان کرد و الاّ چه بسا امام در وصیت نامه خود راه حلهایی در این مورد ارائه می‌داد.”

 

برخورد بولدوزری با منتقدین

مطهری که معتقد است سی و یکمین سالگرد انقلاب 57، “غمبار ترین” سال برای “دوستداران انقلاب” است، انتقاداتی هم متوجه سران جنبش سبز کرده: “برای این مردم، سرمایه ای بالاتر از این انقلاب نیست. این چه نوع پیمان و میثاق با مردم است که عملا دارید بزرگترین سرمایه شان را از آنان می گیرید.” او در عین حال آنچه “برخوردهای بولدوزری  افراطیون” با رهبران جنبش سبز نامیده است را به عنوان عاملی معرفی کرده که نمی گذارد سران سیاسی جنبش معترض به انتخاب محمود احمدی نژاد رفتار خود را تصحیح کند.

مطهری در تشریح “برخورد بولدوزری” به نحوه برخورد حاکمیت با منتقدان نظام اشاره کرده و گفته است: “[منتقد]یک دفعه از همۀ جهات مربوط و نامربوط مورد حمله قرار می گیرد. گاهی انتقادش تحریف می شود، مسائل راست یا دروغ خانوادگی اش رسانه ای می شود، قوای عقلانی اش زیر سئوال می رود، پرونده های راست و دروغ او از پیش از انعقاد نطفه تا امروز افشا می شود و همسویی و بلکه ارتباطش با اسرائیل اثبات می شود.”

انتقادات محمد مطهری در حالی مطرح می شود که مقامات جمهوری اسلامی از زمان کودتای انتخاباتی ماه خرداد بارها کوشیده اند تا سران سیاسی جنبش سبز و احزاب اصلاح طلب و اعضای شاخص تشکل های اصلاح طلب را مرتبط  با غرب و یا اسرائیل معرفی کنند.

محمد مطهری که پس از مقاله ماه مرداد خود که صرفا به انتقاد از سران کودتا پرداخته بود، مورد حملات شدید طیف تندروی جناح راست قرار گرفت، در مصاحبه روز گذشته خود کوشیده همزمان با ادامه انتقاد از حاکمیت، نقدهایی را نیز متوجه سران سیاسی جنبش سبز نماید؛هر چند در این انتقادات نیز، در تحلیل نهایی گناه را متوجه سران دولت کودتا دانسته است. وی از جمله افشاگری مهدی کروبی در خصوص وقوع تجاوز جنسی در بازداشت گاه های جمهوری اسلامی را علت تشدید حملات جناح راست به رهبران سیاسی جنبش سبز دانسته است؛ چرا که به گفته وی این حملات “طرف را به عناد می کشاند تا آنجا که حاضر می شود از روی لجاجت کاری کند که بر اساس چند ادعای نامعلوم و ناحق، نام جمهوری اسلامی ـ که خودش هم برای تحقق آن رنج دیده ـ  تا دهها سال در نزد صدها میلیون انسان در جهان تداعی کننده تجاوز جنسی به مخالفان سیاسی باشد.”

مطهری در ادامه دلیل افشاگری های مردادماه دبیر کل حزب اعتماد ملی را متاثر از روش “غیر اخلاقی و غیر اسلامی” حاکمیت دانسته است.

 

اظهارات کفرآمیز و اصلاح طلبان

او همچنین ضمن انتقاداتی گفتارهای اخیر اکبر گنجی را “کفرآمیز و مشمئزکننده” توصیف کرده اما در عین حال یکی دیگر از مصداق های “برخورد بولدوزری” را نسبت دادن اظهاراتی درباره “قرآن و امام زمان” به همه اصلاح طلبان دانسته است.

اکبر گنجی اخیرا در مصاحبه ای با بی بی سی وجود “امام زمان” را انکار کرده است.

محمد مطهری همچنین از مسئولان صدا و سیما خواستار “انصاف” شده و سیاست این رسانه در  اعلام نام اصلاح طلبانی که شرکت در مناظره های تلویزیونی را نپذیرفته اند، بدون آنکه دلیل عدم شرکت آنها اعلام شود را به چالش کشیده و آن را “بازی با آبروی” اصلاح طلبان خوانده است.

 

به زندانیان سیاسی اجازه ملاقات دهید

از سوی دیگر مطهری به سیاست مقامات امنیتی و قضائی در عدم اجازه به زندانیان سیاسی برای ملاقات با بستگان خود اشاره کرده و پرسیده: “امروزه چرا اگر کسی به هر دلیل سیاسی دستگیر شود دیدار با خانواده اش ذنب لایغفر و یا لااقل امری جنجال آفرین است؟ آیا به صرف دستگیر شدن پدر، بقیه خانواده باید طرد شوند و کسی به ملاقات آنها نرود؟ آیا این یک روال اسلامی است؟”
انتقادات مطهری از روند قضائی پرونده زندانیان سیاسی در راستای  حملاتی است که وی در ماه مرداد متوجه  دستگاه قضائی و امنیتی جمهوری اسلامی کرده بود. او در آن زمان با اشاره به “سرگردانی” خانواده های بازداشت شدگان به هنگام پیگیری پرونده ها، گفته بود: “این دیگر چه صیغه‌ای است که وقتی کسی بازداشت می‌شود افراد خانواده اش باید گاهی تا چند هفته سراسیمه در بیمارستانها و پزشکی قانونی سرگردان باشند و یا در اطراف زندانها تنها برای گرفتن کوچکترین اطلاعی از محل نگهداری آنان ضجه زده و التماس کنند و کسی پاسخگو نباشد و نهایتا منتظر تماس یک فرد ناشناس بمانند.”

 

انتقاد از احمدی نژاد

محمد مطهری که در آن زمان نقدهای عریانی علیه محمود احمدی نژاد مطرح کرده بود، ادعای رئیس دولت دهم در خصوص “آزادی تقریبا مطلق” در جمهوری اسلامی را به چالش کشیده و گفته بود: “وقتی گروهی از نمایندگان مجلس، در سایت خود از خانواده‌های بازداشت شدگان می‌خواهند به آنان مراجعه کنند شاید بتوانند آنها را در پیداکردن عزیزانشان یاری کنند بلافاصله آن سایت فیلتر می‌شود.” گفتنی است علی مطهری دیگر فرزند آیت الله مطهری که به عنوان نماینده تهران در مجلس هشتم حاضر است از دیگر محافطه کاران میانه رویی است که تاکنون بارها انتقادات شدیدی علیه دولت احمدی نژاد و سیاست های او علیه مخالفان، به ویژه پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، مطرح کرده است.