دور تازه حمله مجلسین به احمدی نژاد

نویسنده
مهناز ملکوتی

» باهنر: دولت استثمار می کند

محمدرضا باهنر نایب رییس مجلس و نخستین کسی که پیش بینی کرد احمدی نژاد رییس جمهور می شود، بار دیگر دولت را مورد انتقاد قرار داد  اعلام کرد “همه قرارداد‌ها به نفع دولت و یک طرفه است و در واقع می‌توان گفت استثماری بوده که دولت تاکنون اعمال می‌کرده است.”

به گفته دبیرکل جامعه اسلامی مهندسین “دولت در این چند ساله با افزایش حجم خود نه تنها به کارهای اصلی خود رسیدگی نکرده بلکه مدام وارد حوزه‌هایی شده که نباید در آن‌ها ورود پیدا می‌کرد.”

او با انتقاد از وضعیت مسکن و ناکامی دولت در این زمینه به دلیل بی توجهی به بخش خصوص عنوان کرد و اظهار داشت: “اکنون باید گفت وزیر مسکن پیش از این به موضوع مسکن نمی‌توانست رسیدگی کند و اکنون موضوع راه و مسکن را نمی‌تواند حل و فصل کند که راه حل این موضوعات واگذاری کار‌ها از سوی دولت به بخش خصوصی است.”

باهنر از جمله اصولگرایان سنتی به شمار می رود که در ابتدای کار دولت محمود احمدی نژاد، “لابی” اصلی او در مجلس هفتم به شمار می رفت و نقل است پس از رهبر و رییس جمهور و مجلس او چهارمین عنصر انتخاب اعضای کابینه بود و حتی سه وزیر پیشنهادی او نیز وارد دولت نهم شدند.

محمدمهدی زاهدی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت نهم، باجناق محمدرضا باهنر، گفته می شود به پیشنهاد او از سوی احمدی نژاد به مجلس معرفی شد. باهنر آن هم در مقام نایب رییس مجلس، بارها توانست اعضای کابینه را از گیوتین استیضاح مجلس نشینان نجات دهد و به نوعی عامل کنترل کننده روابط پاستور و بهارستان به شمار می رفت.

محمد رضا باهنر از مجلس دوم که در فضای احساساتی و به جای برادرش وارد آن شده بود همواره در مجالس شورای اسلامی حاضر بوده و نقش مهمی داشته است، وی فقط در مجلس ششم نتوانست رای کافی برای نمایندگی مجلس به دست آورد.

باهنر روایتی از مخالفت وزارت اطلاعات دولت اصلاحات با شهردار شدن احمدی نژاد و لابی خود با علی یونسی دارد: “آقای یونسی وزیر اطلاعات، به ما پیغام داد دنبال شهرداری احمدی نژاد نباشید. من پیش آقای یونسی رفتم و به آقای یونسی گفتم وزارت اطلاعاتی که ملک مدنی از آن عبور کند و احمدی نژاد گیر کند، باید در اصل آن وزارت اطلاعات تجدید نظر کرد. بعد هم گفتم آقای یونسی به خودت و دوستات و رئیس جمهور بگو، اگر می خواهید غصه شهرداری احمدی نژاد را بخوردید، نخورید. شهرداری دست گرمی است، احمدی نژاد رئیس جمهور ماست. شاید بنده اولین نفر در خلقت بودم که رئیس جمهوری احمدی نژاد را پیش بینی کردم.”

ماه عسل این چهره اصولگرا با دولتی که محافظه کاران آن را مکتبی و خودی می نامیدند در همان اواخر عمر مجلس هفتم پایان یافت. وی در آخرین شب از عمر مجلس هفتم و در حالی که به مجلس هشتم راه یافته بود به شدت نسبت به شیوه مدیریت احمدی نژاد بر کشور انتقاد کرد: “دو سال طول کشید تا دولت را قانع کنیم که اقتصاد کشور نیاز به تئوری دارد و صرفا با دیدگاه مهندسی نمی‌شود کشور را اداره کرد.”

به گفته ناظران سیاسی، مجلس هفتم با ریاست حدادعادل که ادعای می کرد پشت دولت قرار دارد بیشتر در مشت دولت بود تا حامی یا حتی همراه.

علی مطهری از نمایندگان منتقد دولت در همین رابطه می گوید: “پدیده‌ای مثل احمدی‌نژاد محصول مجلس هفتم است و اگر ما مجالس قوی داشتیم، چنین پدیده‌ای به وجود نمی‌آمد.”

با این حال باهنر و سایر اصولگرایان مشی تعاملی خود را با دولت، از ابتدای مجلس هشتم به مشی تهاجمی تغییر دادند و علی لاریجانی که احمدی نژاد با خشونت وی را از دبیری شورای عالی امنیت ملی رانده بود تا از طریق نمایندگی قم با اشاره رهبر جمهوری اسلامی به مجلس برود و باز با همان اشاره ریاست مجلس را به عهده گیرد همراه با باهنر، توکلی، مطهری، نادران نقد همه جانبه دولت به عنوان بخشی از استراتژی بهارستان هشتم قرار گرفت و در نخستین اقدام علی کردان، دومین وزیر کشور دولت نهم به دلیل جعل و ارایه مدرک قلابی از دانشگاه آکسفورد استیضاح شد.

موسم انتخابات ریاست جمهوری دهم که فرارسید اما گروه های موثر اصولگرا نظیر جبهه پیروان خط امام و رهبری -که حبیب الله عسگراولادی و محمدرضا باهنر رییس و نایب رییس آن هستند، تردید در حمایت از کاندیداتوری احمدی نژاد را آغاز کردند. این گروه بعدها نظر رهبر جمهوری اسلامی مبنی بر انتخاب یکی رییس جمهوری اصولگرا در انتخابات ریاست جمهوری گذشته را ملاک حمایت از احمدی نژاد اعلام کردند. به اعتقاد برخی احمدی نژاد کاندیدای اصولگرایان دولتی چون جمعیت ایثارگران و رهپویان انقلاب بود.

اما خط پایان همراهی محمود احمدی نژاد و اصولگرایان نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی و حتی عقلای این گروه، ماجرای برکناری وزیر اطلاعات و قهر یازده روزه رییس دولت دهم به دلیل اختلاف با آیت الله خامنه ای بود. برهمین اساس حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، به دلیل اختلاف با یکی از معاونان تصمیم به برکناری او می گیرد. برکناری این معاون وزیر که از نزدیکان اسفندیار رحیم مشایی به شمار می رفته در نهایت با مخالفت وی به استعفای وزیر و موافقت احمدی نژاد می انجامد اما رهبر جمهوری اسلامی با این قضیه مخالفت می کند و دفتر احمدی نژاد هم در پاسخ می خواهد که حکم حکومتی صادر شود. احمدی نژاد پس از انتشار این حکم، یازده روز قهر می کند و حتی کار به تهدید و استعفا می رسد که با بی اعتنائی آیت الله خامنه ای روبرو می شود و ناگزیر به سر کار خود برمی گردد. و این آغاز حملات جمعی اصولگرایان به گروه معروف به انحرافی شد. در این حملات باهنر و گروهش ردیف اول را به عهده گرفتند و شاید رانده شدن زاهدی از وزارت علوم هم به هم دلیل صورت گرفت. وی الان در مجلس رییس کمیسیون آموزش عالی است.

 

پروژه تحمل

چنین بود که پروژه “تحمل احمدی نژاد” از سوی اصولگرایان و چهره هایی چون محمدرضا باهنر آغاز شد. به گفته باهنر “هزینه عزل کردن رییس جمهور بیش از آن است که ما این یک سال دیگر هم دست روی دل‌مان بگذاریم. به خاطر این است که می‌گوییم باید این یک سال را با همین شرایط فعلی تحمل کرد. اگر خدای نکرده اتفاق مهم دیگری بیفتد ما خودمان عزلش می‌کنیم.” باهنر همچنین درباره رابطه مشایی و احمدی نژاد از تعبیر جالب “نفرین” استفاده می کند. به اعتقاد وی “آقای احمدی‌نژاد به مشایی اعتقاد دارد، بدهی سیاسی به او ندارد. احمدی‌نژاد آدمی نیست که به غیر از خدا از کسی دیگر بترسد، من به این مساله شهادت می‌دهم که احمدی‌نژاد از کسی نمی‌ترسد و فقط از خدا می‌ترسد. بنابراین اگر رعایت حال مشایی را می‌کند به او اعتقاد دارد. چون به مشایی اعتقاد دارد و از نفرین او می‌ترسد. یعنی حرف‌های مشایی برایش مهم است، فکر می‌کند مشایی بهتر از خودش می‌فهمد، مشایی را نسبت به خدا بنده‌تر می‌داند.”

با وجود تاخت و تازهای اصولگرایان به دولت اما غلامحسین الهام سخنگوی سابق دولت نظری دیگری دارد. به اعتقاد او احمدی نژاد هرگز کاندیدای اصولگرایان نبوده و آنها ناچار به حمایت از او شدند: “گروهی از اینها در دور دوم مرحله نهم انتخابات ریاست جمهوری به احمدی نژاد یا از روی اضطرار رأی داده بودند یا نامزدی در صحنه نداشتند! در دوره دهم انتخابات ریاست جمهوری هم به لحاظ شرایط ویژه ای که بود و بحث انقلاب و ضد انقلاب پیش آمد و بحث مقابله با نظام بود، از وی حمایت کردند.”

باهنر در دو هفته گذشته با دو مصاحبه که در آن تاخت تازه ای به احمدی نژاد و دولت وی آورده، به جای احمد توکلی و علی مطهری هدف ناسزا ها و تهاجم نشریات دولتی قرار گرفته که وی را متهم می کنند که رانت برادر شهیدش را می خورد.