کهریزک فقط خطا نبود؛ یک روند بود

نویسنده
نازنین کامدار

» افشاگری های تازه پدر محسن روح الامینی

همزمان با  اعلام پایان محاکمه عوامل رده های میانی و پرسنل انتظامی جنایات کهریزک و نیز با نزدیک شدن به سالگرد انتخابات، عبدالحسین روح الامینی، پدر محسن روح الامینی از قربانیان جنایت کهریزک، که تا پیش از این از اعضای موسس یکی از اصلی ترین احزاب نزدیک به محمود احمدی نژاد بود، در مصاحبه با یکی از ویژه نامه های روزنامه همشهری، جزئیات بیشتری را درباره فجایع و جنایات رخ داده در این شکنجه گاه فاش کرد.

همزمان با افشاگری های این فعال سیاسی نزدیک به اصولگرایان، خبرگزاری مهر نیز از “رسیدگی به نقش یک مقام سابق قضایی” به صورت جداگانه  و در یک دادگاه ویژه خبر داده است. این اخبار درحالی منتشر شده اند که محاکمه 12 عامل نظامی و انتظامی جنایت کهریزک، پس از 8 جلسه، پایان یافته و قرار است احکام این عده در روزهای آتی صادر شود. این محاکمات “به دلایل امنیتی” به صورت غیرعلنی برگزار شده اند.

عبدالحسین روح الامینی که گفته می شود قربانی شدن فرزند وی از جمله دلایل اصلی تعطیل کردن بازداشتگاه کهریزک بوده، در این مصاحبه از لزوم محاکمه “تمام عوامل و آمران جنایت کهریزک” سخن گفته است.

او ادعای “سوء مدیریت” در این جنایات را “غیر قابل توجیه” دانسته و گفته است: “متاسفانه باید گفت، همه این حوادث ناگوار با حداقل تدابیر مدیریتی و نظارتی قابل پیشگیری بوده است. مثل قرنطینه کردن دستگیرشدگانی که مسئولان انتظامی و قضائی مدعی بودند برای استقرار آن‌ها فضای کافی نداشتند، در سالن‌‌هایی که به‌وفور در شهر موجود است. مثل سالن‌های ورزشی، سالن‌های پادگان‌های نظامی یا از این قبیل مکان‌هایی که از حداقل شرایط بهداشتی و غذایی برای نگهداری از دستگیرشدگان تا هنگام بازجویی و تحقیقات از آن‌ها برخوردار باشند. اما فرستادن این افراد به جایی که به احتمال قوی این افراد نمی‌توانستند شرایط بسیار سخت آن را - آن‌گونه که موسسان آن مدعی بودند برای نگهداری از مجرمان خاص و اراذل و اوباش سابقه‌دار ساخته شده است- تحمل کنند، قطعا اشتباه فاحشی است”.

او از دیدار “اخیر” اسماعیل احمدی مقدم با خانواده “سه شهید کهریزک” هم پرده برداشته و گفته است: “فرمانده ناجا اعلام کردند که از روز اول با اعزام این افراد به کهریزک مخالف بوده‌اند و مسئولیت این تصمیم را به عهده یک مقام سابق قضائی دانستند”.

پدر این قربانی کهریزک، در ادامه خواستار “تاوان دادن” مسئولان اصلی جنایت کهریزک شده و گفته است: “ کسانی که مسبب این اتفاق بودند، ضمن قبول اشتباه خود باید تاوان اشتباهات فاحش خود را بدهند، تا این اشتباه به حساب مجموعه نیروهای خدومی که در ناجا و یا در قوه قضائیه و یا در گوشه و کنار نظام برای امنیت و آرامش مردم در حال خدمت هستند، گذاشته نشود. کسانی که این تصمیم را گرفتند و کسانی که مدیریت این ماجرا را بر عهده داشتند و یا وظیفه نظارت را بر آن مجموعه داشتند، باید پاسخگو باشند و تاوان اعمالشان را بپردازند، همان‌گونه که در رابطه با مسئولان مرتبط و افراد دست‌اندرکار بازداشتگاه کهریزک در مراحل آخر رسیدگی در دادگاه نظامی است”.

او جنایات بازداشتگاه کهریزک را “یک رویه همیشگی” دانسته و تاکید کرده است: “مسائلی که در کهریزک پیش آمده بیشتر از آنکه یک خطا باشد یک رویه بوده است. شواهد موجود حاکی از آن است که متاسفانه بر اثر یک سوء تدبیر آشکار مدیریتی، نوع برخورد با زندانی‌ها در آنجا یک رویه بوده است و حتی ربطی به بحران اخیر نداشته است”.

او از هدف مشترک در میان خانواده های قربانیان هم سخن گفته و این هدف را “عمل قوه قضاییه به وظایف قانونی اش” دانسته و تاکید کرده است: “اینطور نیست که من مسئولیتی از جانب پدران شهدا دارم، بلکه هر کدام از ما به صورت جداگانه در حال پیگیری موضوع هستیم گرچه مسیر همه ما یک مسیر بوده است و انتظار همگی ما عمل مسئولان به وظایف قانونی ایشان می‌باشد، خصوصا قوه‌قضائیه”.

   او در ادامه این مصاحبه درباره “نقش آیت الله خامنه ای در پیگیری پرونده کهریزک” سخن گفته و از “دیدار های خصوصی” وی خبر داده و  افزوده است: “ایشان در دیدار خصوصی که با بعضی خانواده‌های قربانیان این فاجعه بوده، نه‌تنها نسبت به دلجویی تک تک اعضای خانواده‌ها اصرار داشته و دارند، بلکه به ما اطمینان دادند که شخصا پیگیر این فجایع هستند. از دیگر سو این مطلب را دیگر همه می‌دانند که ایشان به محض اطلاع از این حادثه در همان اولین لحظات، دستور بستن کهریزک و تشکیل کمیته ویژه در شورای عالی امنیت ملی را صادر می‌کنند. تا به صورت موازی با کار کمیته‌ای که مجلس تشکیل داده بود، این کمیته هم این حادثه را پیگیری کند. دستور قاطع ایشان هم به قوه قضائیه برای پیگیری‌های دقیق و برخورد با این فجایع و عدم مماشات با عاملان آن طبق رویه‌های قانونی هم بوده و همچنان ادامه دارد”.

پدر محسن روح الامینی چنین ادامه می دهد: “فقط همین را می‌توانم بگویم که اگر دستور رهبری زودتر و همان موقع که دستور داده بودند اجرا می‌شد، شاید این فاجعه در این ابعاد رخ نمی‌داد و آنهایی که در اجرای دستور رهبری اهمال کردند در این اتفاق مقصرند و باید به مجازات اعمال غیرقابل توجیه خود برسند. ما همچنان منتظر برخورد قضایی با آنها و پاسخگویی‌شان در محکمه عدل قوه قضائیه ان‌شاءالله هستیم”.

او در پاسخ به سئوالی درباره نقش “متهم اصلی که بدون منطق اصرار بر ادامه فعالیت بازداشتگاه کهریزک داشته”، می گوید: “به‌دلیل رعایت مسائل حقوقی و برای کمک به پیگیری درست پرونده در مسیر قانونی، فعلا نمی‌خواهم نامی از کسی ببرم”.

 او می گوید: “عوامل قضایی هنوز پرونده‌شان مفتوح است که تقاضای جدی ما و سایر خانواده‌ها و اصراری که در دیدار اخیری که با رئیس قوه قضائیه داشتیم، درخواست تعلیق ایشان و رسیدگی قانونی به خاطیانی است که در دستگاه قضائی وظیفه‌شان را خوب انجام ندادند. تقاضای ما رسیدگی سریع‌تر به کیفرخواستی است که در دادسرای انتظامی قضات علیه ایشان صادر شده است”.

 

مقام قضایی مرد اشاره روح الامینی کیست؟

“مقام سابق قضایی” مورد اشاره اسماعیل احمدی مقدم و نیز عبدالحسین روح الامینی، براساس شواهد مختلف “سعید مرتضوی” است. کسی که پیش از این، نام وی در گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس نیز به طوررسمی به عنوان یکی از متهمان پرونده کهریزک آمده بود.

 سایت الف که در دی ماه گذشته، یعنی چند روز پس از پیوستن سعید مرتضوی به دولت محمود احمدی نژاد در سمت “رئیس ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا”، بخش هایی از متن گزارش کمیته پیگیری مجلس را منتشر کرد، به نقل از این کمیته نوشته بود: “گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس، تقصیر اصلی را متوجه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران که به دستور رییس وقت قوه قضاییه اختیار بازداشتگاه کهریزک را بر عهده داشته است، می‌داند”.

سایت الف، به نقل از این گزارش با بیان اینکه “دستور اعزام بازداشت شدگان  به کهریزک را مرتضوی شخصا صادر کرده بود”، می افزاید: “در اثر رفتارهای خشونت بار ماموران با بازداشت شدگان، محیط غیربهداشتی و ضرب و شتم بازداشتی‌ها به دست ماموران و زندانیان شرور تحت امرشان؛ سه جوان به اسامی مرحوم محسن روح‌الامینی، مرحوم امیر جوادی‌فر و مرحوم محمد کامرانی جان باختند”.

پیش از این علیرضا زاکانی، نماینده مجلس و رئیس سابق سازمان شبه نظامی بسیج دانشجویی با انتشار نامه ای از نقش مرتضوی در جنایات کهریزک پرده برداشته بود؛نامه ای که منجر به رد و بدل شدن چند نامه  شدید اللحن بین او و سعید مرتضوی شد.

علیرضا زاکانی پس از انتشار خبر قتل محسن روح الامینی در مرداد ماه گذشته، در نامه ای سرگشاده که در سایت جهان نیوز منتشر شد، سعید مرتضوی را اصلی ترین مقصر جنایات کهریزک معرفی کرده بود.

به دنبال این اقدام، سعید مرتضوی نیز به افشاگری زاکانی واکنش نشان داد و مدعی شد که در زمان رخ دادن جنایات کهریزک مشغول دفاع از پایان نامه دکترای خود بوده است. مرتضوی، زاکانی را به نداشتن سلامت روحی متهم کرد و خود را از هر نوع نقشی در جنایات کهریزک مبری دانست.

با این حال مرتضوی در جلسه تودیع و معرفه دادستان عمومی و انقلاب تهران گفته بود که “کارنامه ام در وقایع بعد از انتخابات درخشان است”.

وی در ماه های پایانی سال گذشته  با حکم محمود احمدی نژاد که با عبارت “برادر گرامی و برخوردار از توان و تجارب ارزشمند” آغاز می شد، به جمع مردان احمدی نژاد پیوست و به ریاست ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا منصوب شد. 

در همین حال خبرگزاری مهر نیز روز گذشته در گزارشی به نقل از یک “منبع آگاه” از سه نوع دسته بندی عاملان کهریزک خبر داد و نوشت: “گروه اول را مقامات انتظامی تشکیل می دهند که از درجه سرهنگی تا ستوانی در آن حضور دارند و محاکمه این 12 نفر به پایان رسیده و به زودی احکام آنها صادر می شود”.

مهر از “محاکمه برخی قضات به دلیل فرستادن بازداشت شدگان به کهریزک” نیز خبر داده و دسته دوم عاملان را این قضات معرفی کرده است.

در گزارش مهرهمچنین از “آغاز بررسی پرونده یک مقام سابق قضایی که دخالت مستقیمی در اداره بازداشت گاه کهریزک داشته و از دستورات مقامات ارشد نظام درباره توقف فعالیت کهریزک سرپیچی کرده است” سخن به میان آمده است. مقام سابقی که نام وی “سعید مرتضوی” است.