فرش قرمز سوئد برای سینمای افغانستان

نویسنده
آرزو آریاپور

» گزارش

صدیق برمک کارگردان مطرح افغانستانی که بسیاری در سطح جهان او را با فیلم موفق «اسامه» با بازی دیدنی «مارینا گل‌بهاری» می‌شناسند در مورد هفتمین جشنواره فیلم‌های افغانستانی در سوئد می‌گوید: این جشنواره با وجود رقابتی نبودن توانسته است طی این هفت سال بسیار موفق و تاثیرگزار عمل کند و نه تنها انگیزه بسیار خوبی برای ارایه کار بهتر و حرفه‌ای تر در بین سینماگران افغانستانی ایجاد کرده بلکه توجه سینماگران غیر افغانستانی را نیز به سینمای این کشور و کار روی موضوعات مربوط به آن جلب کند. “

 

 

هفتمین جشنواره فیلم‌های افغانستانی در سوئد طی روزهای ۲۶ و ۲۷ سپتامبر در شهر استکهلم سوئد برگزار شد. این جشنواره رقابتی نبوده و بحث اهدای جایزه و رتبه بندی کیفی فیلم‌ها مطرح نیست. به گفته همایون مروت؛ برگزار کننده این جشنواره، “با توجه به سطح بالا و تخصصی جشنواره، همین که این فیلم ها برای نمایش انتخاب شدند خود به معنای پسندیده و خوب بودن فیلم، توانایی کارگردان و عوامل آن است.”

برای جشنواره امسال نزدیک به ۸۰ فیلم معرفی شدند که از بین آنها ۱۷ فیلم به بخش نمایش راه پیدا کرد. شعار امسال این جشنواره «رفع تبعیض» بود که در کل با روند برنامه، فیلم های منتخب و مهمانان دعوت شده هم‌خوانی داشت.

به گفته محسن نکومنش؛ نویسنده ایرانی که تقریباً هرساله در جشنواره شرکت کرده است، این رویداد نه تنها به رشد و معرفی سینمای افغانستان به فارسی زبانان و جامعه جهانی کمک شایانی کرده که زمینه‌ساز گردهمایی، آشنایی و تبادل نظر بین اهالی سینما، قلم و هنر فارسی زبانان ایرانی و افغانستانی شده که اتفاق کم‌سابقه ای بویژه در سطح اروپاست.

در طول هفت سال برگزاری جشنواره، موسیقی و ادبیات هم بخش‌های جدایی ناپذیری بوده‌اند که با حساسیت پیگیری شده و هرساله مهمان‌هایی از نویسندگان، شعرا و آواز خوان‌های مطرح حضور داشته‌اند.

امسال از اهالی قلم چهره‌هایی چون «صنم عنبرین»؛ شاعر ساکن فرانکفورت آلمان، داستان‌نویس‌های مطرحی چون «آصف سلطان‌زاده»، «خالد نویسا» و همچنین «شریف سعیدی» و «میترا عاصی» ؛ شعرای افغانستانی در این جشنواره حضور داشتند.

در بخش موسیقی نیز «وجیهه رستگار»، «فرید رستگار» و «داوود سرخوش» آوازخوانان افغانستانی، «قاسم رامشگر» آهنگساز و گیتاریست و «استاد آرمان»، پیشکسوت موسیقی نوین افغانستان حضور داشته و به اجرای برنامه پرداختند.

داوود سرخوش معتقد است که “یکی از دستاوردهای قابل توجه جشنواره طی هفت سال گذشته، پیوند زدن دوباره موسیقی و سینماست”. ایشان می‌گوید که “در سینمای افغانستان به ساختار موسیقی فیلم و نقش مهم آن در کیفیت فیلم توجه نمی‌شود”. وی خوشبین است که در این جشنواره حضور اهالی قلم و ادبیات، موسیقی و سینما در کنار هم سبب ساز همکاری و رشد کیفی و محتوایی سینما خواهد شد.

در بین ۱۷ فیلمی که در این فستیوال به نمایش در آمد ۸ فیلم مستند، ۶ فیلم کوتاه، دو فیلم بلند و یک انیمیشن حضور داشتند که با ژانر و تم های متفاوت و کارگرادانانی از ایران و افغانستان به نمایش درآمد. محوریت موضوعی فیلم‌ها پیرامون افغانستان و فرهنگ، موسیقی و چالش ها و معضل‌های این سرزمین بود.