در جلسه احمدی‌نژاد با سفیر قذافی چه گذشت؟

محمدرضا یزدان پناه
محمدرضا یزدان پناه

» "ما دشمنان مشترکی داریم"

“امروز دشمنان مشترکی در برابر ایران و لیبی قرار دارند و نمی خواهند هیچ یک از کشورهای ما قوی و مقتدر باشند.”

این سخنان را محمود احمدی نژاد بیان کرده است. روز پنجشنبه 4 تیرماه سال 1388 و خبرگزاری های رسمی ایران و سایت رسمی ریاست جمهوری هم آن را منتشر کرده اند. آن روز هنگامی بود که تنها دو هفته از اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران می گذشت.

مخاطب سخنان آن روز احمدی نژاد البته مردم لیبی نبودند. او این نکته را به سعد مجبر، سفیر دولت لیبی در تهران بیان کرد؛ هنگامی که برای تقدیم استوارنامه خود به دفتر کار رئیس جمهوری اسلامی آمده بود.

احمدی نژاد در اظهارات کوتاهش در آن دیدار، سخنان دیگری هم درباره لزوم همکاری و اتحاد با حکومت سرهنگ معمر قذافی، عنوان کرد: “امروز زمان آن است که با تقویت بیش از پیش همکاری ها جبهه مقتدری در برابر دشمنان خود تشکیل دهیم و از این به بعد باید با ادبیات و موضع بالاتری با دشمنان برخورد کنیم.”

او همچنین از “اراده دو کشور” برای “توسعه روابط برادرانه تا حداکثر ممکن” خبر داد و افزود: “ایران و لیبی در دوره تغییرات بزرگ درجهان باید همه توان خود را برای تقویت و اثرگذاری برمناسبات جهانی به کار گیرند.”

احمدی نژاد به سفیر لیبی گفت که: “بدون تردید تقویت روابط دو جانبه و منطقه ای به نفع دو ملت، دنیای اسلام و کل منطقه خواهد بود. همکاری و مناسبات برادرانه ما همواره به نفع دو ملت و منطقه بوده است.”

سعد مجبر هم سخنان دوستانه رئیس جمهور در آن جلسه را بی پاسخ نگذاشت. او ابتدا از طرف حکومت لیبی، “انتخاب و اعتماد مجدد ملت ایران” به احمدی نژاد را تبریک گفت.

سفیر حکومت معمر قذافی در تهران، رای مردم به احمدی نژاد را مانند “بمب اتم” عنوان کرد: “آمریکا و حامیانش تاکنون از وجود بمب اتم در ایران می ترسیدند اما با حضور 85 درصدی مردم در روز 22 خرداد، بمب اتمی واقعی را دیدند به همین خاطر زلزله ای در زیر پای آنها به وجود آمده است.”

او نیز مانند احمدی نژاد در پایان سخنان کوتاهش “گسترش و تعمیق روابط دو جانبه و منطقه ای” با ایران در “عرصه های مختلف” رامورد تاکید قرار داد.

 

یک پیروزی، دو تبریک

این جلسه گرم میان احمدی نژاد و سفیر لیبی در تهران پس از آن برگزار شد که معمر قذافی، رهبر کشور لیبی که این روزها معترضان لیبیایی را با هواپیماهای نظامی و هلی کوپترهای جنگنده قتل عام می کند، تنها مقام خارجی شد که هم اعلام پیروزی احمدی نژاد در انتخابات گذشته ریاست جمهوری را به او تبریک گفت و هم آغاز به کار دولت دوم او را در پیام جداگانه دیگری گرامی داشت.

قذافی در پیام گرم و صمیمانه خود به احمدی نژاد به مناسبت تحلیف او به مقام ریاست جمهوری، آرزو کرده بود که احمدی نژاد بتواند کشور ایران را به “بهترین وجه رهبری کرده” و “تمامی نیروها را در راستای تحقق طرحهای پیشتازانه” خود بسیج نماید.

او همچنین ابراز اطمینان کرده بود که انتخاب مجدد احمدی نژاد “فرصت تحقق مسایل مورد اشاره” را فراهم می آورد.

قذافی در ادامه تاکید کرده بود که این مسئله “روابط برادرانه و زمینه های مشورت و همکاری بین دو کشور ایران و لیبی را در همه مقاطع و کلیه سطوح و در جهت تحقق آرزوهای مشترک و در راستای خدمت به منافع دو ملت دوست و تمامی امت اسلام و نقش آفرینی آنان در برپایی جهانی سرشار از عدالت ، صلح ، پیشرفت و کرامت و عزت برای همه کشورها و تمامی ملت ها گسترش خواهد داد.”

 

اعتراضات مشابه، دشمنان مشترک

سرهنگ معمر قذافی، دیکتاتوری که 40 سال است بر کشور لیبی حکومت می کند در شرایطی چنین پیام های گرمی را به احمدی نژاد فرستاد که ایران در آتش اعتراضات به نتایج اعلام شده انتخابات ریاست جمهوری می سوخت؛ اعتراضاتی که به کشته شدن ده ها معترض و زخمی و بازداشت شدن هزاران تن از مردم ایران منجر گردید.

اما اکنون که دولت معمر قذافی در لیبی با شرایط بحرانی روبروست و هر لحظه احتمال فروپاشی آن وجود دارد، محمود احمدی نژاد تمام روابط گرم و صمیمانه خود با قذافی و پیام دوستی و اتحادش با او را فراموش کرده است.

احمدی نژاد حالا این پرسش را از رهبران لیبی دارد که “چگونه کسی پیدا می‌شود که مردم خود را بکشد و بر سرشان بمب بریزد؟” و این کارها را “بسیار زشت” می داند.

او همچنین به حکومت لیبی و دیگر حکومت های منطقه “توصیه اکید” می کند که: “اجازه دهند ملت‌ها بتوانند حرف خودشان را بزنند، آنها باید تابع خواست ملت های خود باشند اگر مدعی حاکمیت بر مردم‌شان هستند، چرا مردم خود را به رگبار مسلسل و گلوله‌باران تانک می‌بندند؟ آنها بایداجازه دهند ملت‌ها اراده خود را اعمال کنند و حق حاکمیت ملی و برخورداری ازکرامت را برای مردم خود قائل باشند و با مردم خود همراهی کنند.”

احمدی‌نژاد همچنین می گوید: “آنها نباید در برابر خواست ملت‌ها مقاومت کنند، بیداری در جهان اتفاق می‌افتد واینها گوشه‌هایی از این بیداری است، البته مسائلی هم هست، فعلا نمی‌خواهم درباره آن صحبت کنم ما منتظر تحول بزرگ هستیم که همه فریبکاری‌ها از ریشه کنده شود. از همه مسوولان کشورها در منطقه می‌خواهیم که با مردم خود همراهی کنند؛ چرا باید طوری رفتار کنند که مردم به آنها فشار بیاورند و خواهان اصلاح شوند اگر در خدمت مردم باشید و به آنها احترام بگذارید و به خواسته‌هایشان توجه کنیم دیگر طوری نمی‌شود که مردم قیام کنند.”

رئیس دولت  یک سال و نیم پس از آنکه دشمنان خود و حکومت لیبی را “دشمنان مشترک” خواند به آنها می گوید: “رفتاری که در لیبی اتفاق افتاد خیلی بد بود و امیدوارم بتوانند جبران کنند و به خواسته مردم خود تن دهند.”