ایران در ربودن هواپیما دست داشته

نویسنده

» گزارش بیلت از ادعاهای کارشناس امنیتی اسراییل

آیا ایران در ناپدید شدن پرواز MH 370 دست داشته است؟ یک کارشناس امنیتی در روزنامه “تایمز اسراییل” این فرضیه را مطرح ساخته.

اسحاق یفت در سال های ۱۹۸۰ رییس امنیتی و کارشناس ضدتروریستی بزرگ ترین کمپانی هوایی اسراییل “ال عال” بود. امروز او در ایالات متحده مدیریت یک شرکت مشاوره در زمینه مسایل امنیتی را برعهده دارد.

یفت در این رابطه اظهار داشت: “من فکر می کنم که ایران در این ماجرا دست دارد. دنبال نکردن رد دو ایرانی که با پاسپورت های ربوده شده سوار این هواپیما شده اند یک اشتباه بود. آنها هواپیما را ربوده اند و آن را در محلی که امکان دیدن یا پیدا کردنش برای کسی وجود ندارد به زمین نشانده اند.”

با این حال، هر دو نفر از جایی حمایت می شوند. او در ادامه افزود: “درست است که آنها هواپیما را از مسیر خود منحرف کرده اند، ولی بی شک مسأله ربودن هواپیما پیش بینی نشده بوده. برای اجرای چنین نقشه ای به بیش از دو نفر نیاز است. همه به دنبال هواپیما می گردند، ولی هیچ ردی از آن وجود ندارد. نقشه به خوبی توسط تروریست ها طراحی شده که هواپیما را در فرودگاهی به زمین بنشانند و آن را مخفی کنند.”

درحال حاضر خلبانان هواپیما مورد تحقیق قرار گرفته اند و خانه شان تفتیش شده است.

یفت براین باور است که احتمال دست داشتن خلبان در ربودن هواپیما بسیار ضعیف است. او دراین خصوص می گوید: “او یک مرد ۵۳ ساله است و ۳۰ سال است که برای هواپیمایی مالزی کار می کند. چطور می تواند به طور ناگهانی به یک تروریست تبدیل شده باشد؟”

ازسوی دیگر، یفت فرضیه خودکشی خلبان را نیز مردود می داند. او می گوید: “اگر خودکشی کرده، باید بقایای هواپیما پیدا شود.”

یفت ایده ای ندارد که تروریست ها با این هواپیما چه می خواهند بکنند. ولی مسؤولان امنیتی اسراییل در شبکه دو تلویزیون این کشور خاطرنشان کرده اند که نظارت بر آسمان اسراییل پس از این ربایش افزایش یافته. اکنون هواپیماها در صورتی که قصد عبور از آسمان اسراییل را دارند، باید زودتر اعلام گذر کنند.

منبع: بیلت، ۱۷ مارس