زرق و برق جیمز باند قدیم

نویسنده
مرضیه حسینی

» فیلم روز

اسپکتر” که به “شبح” ترجمه شده، بیست و چهارمین فیلم از مجموعه فیلم‌های جیمز باند است که با بودجه‌ی ۲۵۰ میلیون دلاری ساخته شده و در اکران دو هفته‌ای خود تا امروز موفق شده به فروش ۲۹۶.۱ میلیون دلار برسد. “اسپکتر” در آمریکای شمالی در تعطیلات آخر هفته با ۷۳ میلیون دلار فروش در ۳۹۲۹ سینما کار خود را شروع کرده.

فیلم با رسیدن پیامی مشکوک و رمزگذاری شده به جیمز باند آغاز می‌شود. پیغامی که او را به سرنخ‌هایی درباره‌ی یک سازمان مخوف و خطرناک به نام “اسپکتر” می‌رساند. فیلم‌نامه‌ی فیلم با هم‎‌راهی گروه سه نفره‌ی “نیل پرویس“، “رابرت وید” و “جان لوگان” براساس قصه‌ای از خالق همیشه‌گی “جیمزباند”ها یعنی “یان فلمینگ” نوشته شده و کارگردانی کار به عهده‌ی “سام مندس” بوده.

افتتاحیه “اسپکتر” با شرکت اعضای خانواده سلطنتی بریتانیا و همچنین ستاره‌های فیلم در لندن برگزار شد. این دومین باری است که کارگردانی “جیمز باند” به “سام مندس”، کارگردان بریتانیایی واگذار شده. او می‌گوید: “با سبک جیمز باند قدیم کار کردیم. پر تجمل و زرق و برق، با همان زرنگی و شیطنت جیمز باند قدیمی، ولی حال و هوای امروزی دارد.”

لوکیشن‌های “ اسپکتر” در باکینگهام‌شایر، لندن و رم در طنجه و ارفود مراکش، مکزیکو سیتی و شهرهای سولدن و اوبرتیلیاخ و دریاچه آلتوسی در اتریش بوده‎اند.

بازی‌گران: “دنیل کریگ“، “کریستوف والز“، “مونیکا بلوچی“، “ لئا سیدو”.

تریلر فیلم را تماشا کنید.

 

چهره‌های روز

لئا سیدو

متولد ۱۹۸۵. بازی‌گر و مدل فرانسوی که تا امروز با کارگردان‌های معتبری چون تارانتیو در فیلم “حرام‌زاده‌های لعنتی” و وودی آلن در فیلم “نیمه‌شب در پاریس” هم‌کاری داشته. کارنامه‌ی کاری او با حضور در فیلم درخشان و تحسین شده‌ی “هتل بزرگ بوداپست” در سال ۲۰۱۴ معتبرتر شد. “ماموریت غیرممکن؛ پروتکل شبح” و فیلم جنجال‌برانگیز “ آبی گرم‌ترین رنگ‌هاست” از دیگر فیلم‌های اوست.

سیدو سه سال پیش به عنوان یکی از گران‌ترین بازی‌گران فرانسوی هالیوود شناخته شد اما شهرت او بیش از هر چیز به بازی در نقش حساسیت‌برانگیز فیلم “آبی گرم‌ترین رنگ‌هاست” برمی‌گردد. سیدو پس از نمایش این فیلم در اعتراض به صحنه‌های سکسی فیلم که نزدیک به ده روز فیلم‌برداری‌اش زمان برده بود، در مصاحبه‌ای گفت “ گاهی اوقات کشیش-کارگردان فیلم- طوری برخورد می‌کرد که گویی من فاحشه هستم!”

 

مونیکا بلوچی

متولد ۱۹۶۴. مانکن، مدل و بازی‌گر ایتالیایی. او در یکی از روستاهای اومبریا در ایتالیا به دنیا آمد وپس از اتمام تحصیلات متوسطه برای ادامه‌ی تحصیل در رشته‌ی حقوق به شهر کوچ کرد. برای کمک هزینه‌ی تحصیل به صورت آزاد مانکن مد شد و بعد از مدتی تحصیلات دانشگاهی را رها می‌کند تا تمام وقت به این کار بپردازد.

چهره خاص ایتالیایی او باعث می‌شود که تهیه‌کنندگان به عنوان بازیگر از او دعوت به همکاری کنند. اولین حضور هالیوودی او در نقش عروس دراکولا در فیلم دراکولای برام استوکر فرانسیس فورد کاپولا بود. درخشش جهانی بلوچی اما با فیلم مالنا جوزپه تورناتوره رخ داد، به هر حال بازی او در مالنا یک مشخصه‌ی منحصربه‌فرد داشت. او بدون داشتن دیالوگی و تنها با حرکات بدن و صورت خود تا حد یک ستاره درخشید. همین فیلم باعث شهرت او در ایران هم شد. برخی از مخاطبان ایرانی او را تا حد پرستش دوست دارند. چند سال پیش یکی از مشهورترین وبلاگ‌نویسان ایرانی از مونیکا بلوچی به عنوان “بانوی دو عالم”- که برای بانوان مقدس مذهبی استفاده می‌شود- یاد کرد و همین مسئله تبدیل به یکی از موارد اتهامی این وب‌لاگ نویس شد. مونیکا بلوچی در سال ۲۰۱۲ در یک پروژه‌ی نیمه‌ایرانی حضور پیدا کرد و جلو دوربین بهمن قبادی- کارگردان کرد ایرانی- رفت و مقابل اسطوره‌ی بازی‌گری ایران، بهروز وثوقی، نقش زنی ایرانی را ایفا و دیالوگ‌های‌اش را به زبان فارسی بیان کرد.