باید به ایجاد رابطه با ایران کمک کرد

لوپوئن
لوپوئن

» گزارش لوپوئن درباره نظر رییس تازه سیا

اریک فه

سرویس های اطلاعاتی امریکا باید راهی پیدا کنند تا روابط این کشور با سران کشورهای اسلامی جهان و کشورهایی مانند ایران که منافع مشترک بسیاری با آن دارد بهتر شود.

دنیس بلیر که از سوی اوباما برای ریاست سازمان سیا انتخاب شده، در حال حاضر در انتظار رأی مجلس سنا برای تأیید انتصابش به این سمت است. بلیر، دریا سالار بازنشسته ارتش امریکا، خاطرنشان می سازد که همواره می خواسته سیاست دولت بوش مبنی بر برخورد با مظنونان تروریسم متوقف شود.

او می گوید: “شناسایی فرصت ها در کنار تهدیدها یک تعادل بسیار مهم و ضروری است که سرویس های اطلاعاتی باید از آن آگاه باشند.”

وی در ادامه می گوید: “اگر ایالات متحده از یک طرف می خواهد تروریست ها را از بین ببرد، جامعه اطلاعاتی نیز باید از مسؤولان سیاسی که مایل به همکاری و برقراری ارتباط با سران تأثیرگذار اسلامی هستند حمایت کند. سران این کشورها بی شک بخاطر دین و کشورشان به آینده ای توأم با پیشرفت و صلح فکر می کنند.”

او در ادامه افزود: “در حالی که مسؤولان سیاسی امریکا باید سران ایرانی و انتخاب های سیاسی و تصمیمات ضد امریکایی آنها را درک کنند، جامعه اطلاعاتی نیز باید به یاری مسؤولان بشتابد و امکان ایجاد آینده ای شفاف را در جهت منافع دو کشور به وجود آورد.”

ازطرف دیگر، بدهی بی سابقه از سال های ۱۹۳۰ و بحران اقتصادی فعلی می تواند رییس جمهور اوباما را به اتخاذ هرگونه دیپلماسی جدیدی ترغیب کند. حمله اسراییل به حماس در نوار غزه نیز باعث شده تا او از فردای آتش بس موضوع درگیری های اسراییل و فلسطین را در دستور کار خود قرار دهد. در این میان به نظر می رسد که پرونده هسته ای ایران نیز به واسطه حماس و حزب الله لبنان نقش مهمی را در جهان عرب ایفا خواهد کرد.

رییس جمهور جدید پس از دوران بوش تقریباً به عنوان یک “مسیح” در سراسر جهان شناخته می شود، ولی گاهی گزینه های او در ایجاد دولت خود چندان در این راستا پیش نرفته: انتصاب ژنرال جیمز جونز به عنوان مشاور امنیت ملی و ابقای رابرت گیتس، تنها “بازمانده” جمهوری خواه از دولت بوش در سمت قبلی اش. شاید رییس جمهور بدین طریق قصد داشته از تجربیات افراد قوی و مجرب استفاده کند و آنها را گرد خود آورد.

درعین حال انتخاب هیلاری کلینتون، رقیب دموکرات اوباما در انتخابات، به سمت وزیر امور خارجه چندان جالب توجه و منطقی نبود و حتی می توان گفت افراط گرایانه بود. برخی بیم آن دارند که هیلاری کلینتون از این منصب در جهت جاه طلبی های شخصی خود استفاده کند، به ویژه اینکه در زمان مبارزات انتخاباتی اش خواست اوباما مبنی بر گفتگوی “بدون پیش شرط” با ایران را محکوم کرده بود. البته نباید فراموش کرد که بانوی اول سابق امریکا در برابر مجلس سنا سوگند یاد کرد که: “رییس جمهور برای پیشبرد این سیاست ها انتخاب شده و ما نیز دنباله روی او خواهیم بود.”

منبع: لو پوئن، ۲۲ ژانویه

مترجم: علی جواهری