می خواهند با زور خواست خود را تحمیل کنند

نویسنده
مهشید برومند

» تاکید دوباره احمدی نژاد بر اختلافات با خامنه ای

با گذشت بیشتر از یک سال از آشکار شدن اختلافات محمود احمدی نژاد با رهبر جمهوری اسلامی او در تازه ترین اظهاراتش بار دیگر با تایید اختلاف ها در درون حکومت جمهوری اسلامی علاوه بر پافشاری بر مواضع گذشته خود در باره مسایل داخلی و همچنین سیاست خارجی با گفتن این که “ما در این دو دولت از هیچ کس خیر ندیدیم” بار دیگر تاکید کرد که” امروز دولت به دلایل مختلف سکوت اختیار کرده است”.

محمود احمدی نژاد در دیدار با “تعدادی از دانشجویان” که سایت های حکومتی آنها را دستچین شده برای حضور در این نشست و طرح برخی انتقادات صوری معرفی کرده اند، گفت: “امروز در مملکت ما آزادی هست چه کسی وجود دارد که بخواهد علیه دولت حرف بزند و در دلش ذره‌ای نگرانی وجود داشته باشد اما آیا راجع‌به «بقیه افراد» این گونه است اگر کسی در وبلاگش «علیه فردی غیر از رئیس جمهور بنویسد» محکوم می‌شود.”

احمدی نژاد در این اظهاراتش بویژه حملات فراوان حامیان و منصوبان آیت الله خامنه ای در یکسال و نیمه گذشته به خود و دولتش را “سازمان یافته” خوانده و افزود: “بسیاری از این برخوردها به خاطر انتخابات بود و به ما می‌گفتند که ما ۷۰۰ میلیون به کاندیداها داده‌ایم و می خواهیم در انتخابات دخالت کنیم که من پیش رهبری رفتم و گفتم‌ ما در انتخابات هیچ دخالتی نمی‌کنیم و اگر کاری لازم بود به ما بفرمایید.”

او همچنین اضافه کرده است که “اگر این طور بود خیلی راحت تر می توانستیم آماده اش را بخریم.”

اشاره محمود احمدی نژاد به حملات و انتقادات منصوبان رهبرجمهوری اسلامی برعلیه دولت خود است که پس از اختلاف او با آیت الله خامنه ای بر سر عزل و ابقای حیدرمصلحی وزیر اطلاعات آغاز شد و این اختلافات تاکنون نیز ادامه دارد اما اوج این حملات به او و نزدیکانش پیش از برگزاری انتخابات مجلس نهم در ۱۲ اسفندماه سال گذشته بود.

بسیاری از منتقدان و چهره های حکومت جمهوری اسلامی معتقد بودند که احمدی نژاد و نزدیکان وی قصد دارند تا با دخالت در انتخابات مجلس ابتدا مجلس نهم را تسخیر کرده و سپس به این وسیله برای انتخابات ریاست جمهوری آینده و ماندن در قدرت اعمال نفوذ کنند.

محمود احمدی نژاد همچنین با گفتن اینکه “فکر می‌کردیم همه اجزای نظام با هم درست کار می‌کنند” تاکید کرد که “ امروز دولت به دلایل مختلف سکوت اختیار کرده است، اما این به معنای آن نیست که پاسخی برای اتهامات نداشته و یا قبول کرده که در برابر اتهامات مقصر است.”

احمدی نژاد پس از دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر ابقای حیدر مصلحی وزیر برکنارشده اطلاعات در اردیبهشت ماه ۹۰، ۱۱ روز به صورت قهر خانه نشینی کرده و از حضور در دولت خودداری کرد، وی پس از حضور در جلسه دولت نیز درباره اختلافات خود با آیت الله خامنه ای و در مقابل حملات منصوبان رهبر جمهوری اسلامی که وی را به نافرمانی و عدم پیروی از “ولایت فقیه” متهم کرده بودند اعلام کرد که در حال حاضر سکوت خواهد کرد اما تاکید کرده بود که این سکوت “همیشگی” نخواهد بود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود در پاسخ به پرسشی درباره دفاع از نزدیکانش نیز اعلام کرد که “در واقع باید از من بپرسید که چرا از اطرافیانم دفاع نمی‌کنم، من براساس سوگندی که در ابتدای ریاست جمهوری خوردم باید حافظ حقوق افراد باشم اما یک سال و نیم است علیه اطرافیانم دروغ‌ها و تهمت‌های فراوانی زده شده است ولی از آنها هیچ دفاعی نکرده‌ام.”

بخش زیادی از انتقادات از احمدی نژاد در لایه های مختلف حکومت به علت عدم کنارگذاشتن اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر اوست. احمدی نژاد پس از آنکه در پی انتخابات مناقشه برانگیز۸۸ حکم ریاست جمهوری خود را با امضای آیت الله خامنه ای دریافت کرد اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان معاون اول خود در نظر گرفته و معرفی کرد. این موضوع با انتقاد بخشی از روحانیون و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران و عده ی زیادی از اصولگرایان مواجه شد که در پی این ماجرا آیت الله خامنه ای طی یک نامه به احمدی نژاد دستور داد که در انتخاب مشایی و انتصاب او تجدید نظر کند که البته محمود احمدی نژاد از این کار سرباز زد تا این که برخی حامیان رهبرجمهوری اسلامی نامه مورد نظر را منتشر کرده و آن را حکم حکومتی از سوی آیت الله خامنه ای تلقی کردند.

 پس از آن محمود احمدی نژاد از معرفی اسفندیار رحیم مشایی به عنوان معاون اولی خودداری کرد اما وی را به سمت ریاست دفتر خود منصوب کرد. موضوعی که نه به از دید رهبر جمهوری اسلامی دور ماند و نه از دید منصوبانش تا این که در ماجرای عزل منوچهر متکی وزیر امور خارجه و همچنین عزل و ابقای حیدر مصلحی وزیر اطلاعات نام اسفندیار رحیم مشایی را به عنوان “لیدرجریان انحرافی” در دولت مطرح کرده و از او را به عنوان یکی دلایل نافرمانی احمدی نژاد از آیت الله خامنه ای معرفی کردند.

منصوبان و حامیان آیت الله خامنه ای همچنین احمدی نژاد و نزدیکان وی را متهم کردند که در تلاش هستند تا با سیطره بر وزارت امور خارجه و تغییرات ساختاری در آن همراه با عزل و نصب های جدید “ارزش‌های انقلاب اسلامی” را تحریف کرده و اصول جدیدی از جمله “مکتب ایرانی”را جایگزین کنند که در نهایت به رابطه با امریکا منجر خواهد شد.

از جمله اختلاف دیدگاه دولت احمدی نژاد و مواضع آیت الله خامنه ای درباره قیام های مردمی منتطقه یکی از دلایلی بود که این دسته ذکر کرده اند. محمود احمدی نژاد اما در اظهارات اخیر خود بار دیگر بر این اختلاف دیدگاه پافشاری کرده و گفت: “بدون شک ملت‌ها و ملت‌های مسلمان به دنبال عدالت، آزادی و پاکی هستند و این صرفا منحصر به ملت‌های مسلمان هم نیست، اما مساله مهم این نیست که مردم و ملت‌ها به دنبال انقلاب و تغییرات هستند، بلکه مهم این است که مدیریت تغییرات دست چه کسانی است.”

وی در پاسخ به اینکه چرا درحالی که آیت الله خامنه ای از “بیداری اسلامی” در منطقه صحبت می کند اما او از واژه “بیداری انسانی”، نیز تاکید کرد که” انسان و اسلام هر دو در راستای هم هستند و اسلام جز برای تعالی انسان‌ها نازل نشده است، باید به موازات مطرح کردن چارچوب مطلوب مدیریت جهانی، عدالت، کرامت انسان‌ها و توحید و یگانه‌پرستی را نیز مطرح کنیم.”

او با همچنین اضافه کرد که “آمریکا و غرب در پس حوادث منطقه به دنبال نجات رژیم صهیونیستی هستند. آنها برای رسیدن به مقصود خود تمام گسل‌ها و کینه‌های قومی و قبیله‌ای و طایفه‌ای را فعال کردند و این می طلبد که با تحولات هوشمندانه برخورد کنیم چرا که در غیر این صورت همه حوادث بر علیه ما رقم خواهند خورد”.

وی همچنین با گفتن اینکه “البته اگر خداوند بخواهد در چشم به هم زدنی همه تحولات را به سامان می‌رساند، اما اگر کسی بین خود و خدا مسیر کمالی و صعودی معنوی را طی نکند، محال است بتواند در جامعه نقش کلیدی و سازنده ایفا کند” اضافه کرد که “مشکل اینجاست، عده‌ای که از غافله کمال بشری جا مانده‌اند، می‌خواهند با زور خواسته‌های خود را به همگان تحمیل کنند.”

آیت الله خامنه ای از شروع قیام های مردمی در کشورهای منطقه آنها را الگو گرفته از “انقلاب اسلامی” ایران دانسته و از اصطلاح “بیداری اسلامی” برای این قیام ها و اعتراضات استفاده می کند. منصوبان وی و همچنین رسانه های حکومتی نیز روزانه اخبار و مقالات مختلفی منتشر کرده و در آن این گونه وانمود می کنند که مخالفان حکومت های منطقه تحت تاثیر جمهوری اسلامی و آیت الله خامنه ای قرار دارند. در این رابطه نیز تا کنون نهادهای حکومتی جمهوری اسلامی با صرف هزینه های هنگفت سمینارها و کنفرانس های بسیاری برگزار کرده اند. البته در این میان تنها مخالفان سوریه از نظر مقامات و منصوبان جمهوری اسلامی “تروریست” معرفی می شوند.

محمود احمدی نژاد و نزدیکان وی اما برخلاف نظر رهبر جمهوری اسلامی از ابتدای آغاز اعتراضات در کشورهای منطقه سعی کردند تا با سران کشورهای عربی ارتباط گرفته و از آنها حمایت کنند. در این باره تلاش آنها برای دعوت از ملک عبدلله دوم پادشاه اردن و یا دیدار علی اکبرصالحی وزیر امور خارجه با همتا و ولیعد عربستان مورد نکوهش فرماندهای نهادهای نظامی و منصوبان آیت الله خامنه ای قرار گرفته بود.