حمله به ایران بدون هشدار به آمریکا

نویسنده

» گزارشی از یو اس ای تودی از اسرائیل

جیم هولاندر

 

مقامات اسرائیلی گفتند اگر تصمیم بگیرند به تاسیسات اتمی ایران حمله کنند، این کار را بدون هشدار به آمریکا انجام خواهند داد. این اظهارات در گفتگو های خصوصی بین مقامات ارشد مطرح شد و این هشدار قرار است در دیدارهای دیگر در روزهای آینده موکد کردد.

مقامات اسرائیلی می گویند که اگر ناگهان تصمیم به حمله به ایران بگیرند، به دلیل اینکه ممکن است آمریکا قصد داشته باشد جلوی آنها را بگیرد و عملیات با شکست مواجه شود، آنان را از این تصمیم بی خبر خواهند گذاشت.آمریکا ماه هاست که با اسرائیل در حال مذاکره است تا این کشور را متقاعد کند حمله به ایران فقط به طور موقت برنامه های هسته ای ایران را متوقف می کند.

بنجامن ناتنیاهو، نخست وزیر و ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل این پیام را به مقامات ارشد آمریکا رسانده اند شامل رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا، مشاور امنیتی کاخ سفید، مدیر اطلاعات ملی و نمایندگان کنگره که تلاش می کنند شکاف بی اعتمادی بوجود آمده بین اسرائیل و آمریکا درمورد چگونگی برخورد با برنامه های اتمی ایران، پر کنند.

مقامات آمریکای می گویند، ناتنیاهو به همه مقامات آمریکایی که به اسرائیل سفر کرده اند، همین پیام را داده است.

کاخ سفید در این مورد پاسخی نداد و پنتاگون و مقامات اطلاعاتی آمریکایی حاضر نشدند اظهار نظر کنند، سفارت اسرائیل هم حاضر به پاسخگویی نشد.

ایران اعلام کرده است که برنامه های اتمی اش صرفا صلح آمیز است اما آژانس بین المللی انرژی اتمی هشدار داده است که برنامه غنی سازی اورانیوم ممکن است منجر به ساخت سلاح اتمی بشود. آمریکا گفته است که نمی داند ایران تصمیم دارد سلاح اتمی تولید کند یا نه.

این تصمیم اسرائیل، آمریکا را نگران کرده است و آغاز مذاکرات دو کشور هنوز به راه حلی برای مقابله با برنامه های اتمی ایران نرسیده است.

اما اینکه اسرائیل تصمیم گرفته است آمریکا را در جریان زمان حمله به ایران نگذارد نشان می دهد که این کشور از دست آمریکا عصبانی است. بعد از دیدار تام دونیلون، مشاور امنیت ملی آمریکا، اسرائیلی ها متقاعد شدند که آمریکا نه حاضر به اقدام نظامی هستند و نه علیه ایران به اسرائیل متحد می شوند. اسرائیلی ها به این نتیجه رسیده اند که به تنهایی به ایران حمله کنند.

ایهود باراک در جریان دیدارش از آمریکا با مقامات دولتی و کنگره آمریکا ملاقات خواهد کرد. نتانیاهو نیز هفته آینده برای دیدار با باراک اوباما به آمریکا می رود.

هشدار های پشت صحنه، ساختگی بودن اتحاد علنی دوکشور را نشان می دهد که سعی می کنند دیپلماسی را با پایتخت های یکدیگر ببرند.

داچ روپرزبرگ، نماینده ایالت مریلند، ارشد ترین دموکرات کمیته اطلات سنا، گفت: “دستیابی به اسرائیل برای مطمئن شدن از اینکه ما برای ایجاد یک برنامه که بتواند ایران را از دستیابی به سلاح هسته ای بازدارد، بی سابقه بوده است.”

وی که در کنار رئیس کمیته امنیت سنا، مایک راجرز، نماینده جمهوریخواه ایالت میشیگان، به اسرائیل سفر کرد تا با نخست وزیر این کشور دیدار کند.

روپرزبرگر،افزود: “ما درباره این واقعیت که تحریم ها تاثیر گذار هستند و شدیدتر شده اند، گفتگو کردیم.”

آنها همچنین درباره اینکه باید در مقابل ایران یکپارچه باشند تا با گزارش رسانه ها درباره دو کشور که درمورد نحوه و زمان حمله به ایران اختلاف نظر دارند را بگیرند.

وی گفت: “ما باید از کره شمالی یاد بگیریم. با اینهمه گفتگو و کشمکش، آنها برنامه های اتمی خود را توسعه دادند. ما به آنها پیام می دهیم. دیگر بس است، همه گزینه ها همچنان مطرح است.”

راجرز روز دوشنبه به سی ان ان گفت: “من احساس می کنم اسرائیل درمورد حمله به تاسیسات اتمی ایران کاملا جدی است. آنها حساب کرده اند که دولت آمریکا در مورد عواقب اتمی شدن ایران، جدی نیست.”

او گفت: “آنها با توجه به وضعیتی که برای آمریکا تشریح کردند، گمان می کنند که تصمیم خودشان را گرفته اند.”

مقامات اطلاعاتی آمریکا و مقامات عملیات ویژه با وجود بن بست ها،تلاش کردند تا راه گفتگو با اسرائیل را حفظ کنند و گزینه های موجود را در اختیارشان بگذارند و به اسرائیل اجازه دادند تا از پایگاه های آمریکا در منطقه استفاده کند و می خواستند مطمئن شوند که اسرائیل، آمریکا را در جریان عملیات حمله به ایران قرار می دهد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکا همکاری هایی مبنی بر تبادل اطلاعات در منطقه صورت گرفته است. اسرائیل، اطلاعات حیاتی در مورد سوریه به آمریکا داده که سفارتش در این کشور بسته شده است

یو اس ای تودی،27 فوریه