رهبران بهائی هنوز باید در انتظار بمانند

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» دادگاه به تعویق افتاد

دادگاه هفت تن از رهبران بهائی در ایران که براساس اعلام قبلی قرار بود روز گذشته برگزار شود، برگزار نشد.این چندمین بارست که دادگاه شهروندان بهایی بدون اعلام دلیل به تعویق می افتد.

فریبا کمال آبادی، جمال الدین خانجانی، عفیف نعیمی، سعید رضایی، بهروز توکلی، وحید تیزفهم و مهوش ثابت، عضو گروهی بنام “یاران” و سرپرست جامعه بهائیان ایران هستند که از 17 ماه پیش در بازداشت به سر می برند. اتهام این 7 نفر، جاسوسی برای اسرائیل، تبلیغ علیه نظام و اهانت به مقدسات مذهبی ذکر شده است. بر اساس اعلام مقام های قضایی این افراد به “جاسوسی به نفع اسرائیل” اعتراف کرده اند؛ نظری که جامعه جهانی بهایی و خانواده های آنها با آن موافق نیست.

غلامحسین الهام، سخنگوی دولت احمدی نژاد هم این بهاییان را به ارتباط با اسرائیل متهم و عنوان کرده بود: “این جریان، تشکیلاتی سازمان یافته است که با بیگانگان مخصوصا صهیونیست ها مرتبط هستند”.

پیش از این قرار بود دادگاه رهبران بهایی در تاریخ 27 مرداد برگزار شود که گفته شد به دلیل “موافقت شعبه رسیدگی کننده با درخواست استمهال وکلای متهمین” جلسه دادگاه به تعویق افتاده است. اما علت برگزار نشدن جلسه دیروز دادگاه هنوز اعلام نشده است. اخباری مبنی بر تشکیل دادگاه در اسفند 1387 و تیرماه 1388 نیز منتشر شده بود که باز بنا به دلایلی که اعلام نشد دادگاه برگزار نشد.

پرونده رهبران بهاییان ایران، در شعبه‌ اول بازپرسی دادسرای امنیت بررسی و با صدور کیفرخواست به شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب ارسال شده است.

دایان علایی، نماینده جامعه جهانی بهایی در سازمان ملل که پیش از این احتمال به تعویق افتادن دادگاه را اعلام کرده بود، گفته است: “اگر دادگاه برگزار نشود، هفت متهم بهایی بر اساس قوانین ایران باید با وثیقه آزاد شوند”.

دستگیرشدگان در حالی از 17 ماه پیش در زندان و در بلاتکلیفی به سر می برند که عبدالفتاح سلطانی، یکی از وکلای این گروه، کیفرخواست صادره علیه آنها را خطرناک اعلام کرده بود. به گفته عبدالفتاح سلطانی، “پرونده این گروه چنان سنگین و حجیم است که هر یک از وکلا تنها موفق به خواندن بخشی از آن شده‌اند. این پرونده با وجود تمام شدن تحقیقات مقدماتی و آمادگی متهمان برای دفاع و محاکمه، در دسترس هیچ کس قرار ندارد”.

پیشتر اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده بود “نگران محاکمه ناعادلانه هفت تن از رهبران بهائی ایران است”.

اتحادیه اروپا همچنین از اینکه این افراد “بدون تفهیم اتهام و بدون وکیل” همچنان در زندان به سر می‌برند، ابراز نگرانی کرده بود. سازمان عفو بین الملل نیز هشدار داده بود که رهبران بهائی ایران در خطر اعدام قرار دارند.

این نگزانی ها از زمانی افزایش یافت که برخی اخبار حکایت از وارد آوردن اتهام مفسد فی الارض به این بهائیان داشت.به گفته بانی دوگال، نماینده جامعه جهانی در سازمان ملل، به خانواده های این زندانیان گفته شده امکان دارد که آنها به مفسد فی الارض بودن متهم شوند.

به گفته او تعدادی از گروندگان به آیین بهائی در تاریخ ۳۰ ساله جمهوری اسلامی به همین اتهام اعدام شده اند.

جمهوری اسلامی ، آئین بهانیت را به رسمیت نمی شناسد و فعالیت جامعه بهائیان از سال ۱۳۶۲ در ایران ممنوع اعلام شده است.

براساس گزارش سازمان عفو بین الملل، بیش از سیصد هزار بهایی در ایران زندگی می‌کنند، این در حالی است که در قانون اساسی ایران بهائیت  به رسمیت شناخته نشده و پیروان این دین پیوسته مورد اذیت، آزار و تبعیض قرار می گیرند و از بسیاری حقوق اولیه شهروندی نیز محروم‌اند.