احتمال جیره‌بندی آب در تهران

نویسنده

تبعات بحران کم‌آبی و بی‌آبی هرروز بیش‌ازپیش خود را نشان می‌دهد، در جدیدترین رویداد پیرامون این مساله، روز گذشته فرماندار تهران با اشاره به اینکه امسال شاهد کاهش ۲۵درصدی بارندگی بودیم، گفت: «اگر برای سال ۹۴ در بخش آب و فاضلاب استان تهران تدبیری اتخاذ نشود، حتما آب جیره‌بندی خواهد شد.»

به گزارش ایلنا، عیسی فرهادی صبح روز چهارشنبه در جلسه کمیته برنامه‌ریزی شهرستان تهران گفت: «با توجه به مسایلی که در بخش آب و فاضلاب استان تهران مطرح است، باید عنوان کنم که ما ۴۹درصد نسبت به رسیدن به نقطه‌مطلوب فاصله داریم و لازم است برای مناسب‌شدن وضعیت آب‌وفاضلاب استان تهران اقدامات لازم انجام شود.»

وی با تاکید بر کاهش ۲۵درصدی بارندگی در پایتخت، گفت: «قطعا روند کاهش بارندگی ادامه دارد و اگر برای سال ۹۴ در بخش آب و فاضلاب استان تهران تدبیری اتخاذ نشود، حتما آب جیره‌بندی خواهد شد. در این زمینه باید برای ۸۵۰میلیون‌مترمکعب فاضلاب تولیدشده برنامه‌ریزی شود، در برخی از کشور‌ها شاهد این هستیم که با اقدامات لازم، فاضلاب را به آب شرب تبدیل می‌کنند ما می‌توانیم در شرایط فعلی کارهایی را انجام دهیم که حداقل این فاضلاب برای بخش کشاورزی و صنعت قابل استفاده باشد. لازم است برای این موضوع، وزارت جهاد کشاورزی و آب‌وفاضلاب استان تهران برنامه‌ریزی مناسبی انجام دهند. با مشکلات احتمالی‌ای که در سال آینده در بحث آب با آن مواجه می‌شویم، این برنامه‌ریزی‌ها لازم است.»

سه‌روز پیش نیز بر اساس گزارشی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت منتشر کرد، اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور با توجه به گزارشات سازمان هواشناسی و وزارت نیرو مبنی‌بر کاهش شدید میزان بارش‌ها و وجود محدودیت در منابع آب برای سال ۹۴، از وزارت کشور خواست تشکیل ستادهای بحران آب را با اولویت مساله خشکسالی در دستور کار قرار دهد.

جهانگیری این موضوع را در آخرین جلسه شورای‌عالی آب که روز دوشنبه برگزار شد، اعلام کرد و افزود: «با توجه به شرایط کنونی، ستاد بحران کشور باید مساله خشکسالی را به‌صورت عام و مساله آب شرب را به‌صورت خاص در سطح ملی دنبال کند و هشدارهای لازم را برای صرفه‌جویی و استفاده بهینه از منابع آب به مردم بدهد.

در آن جلسه که وزرای نیرو، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست نیز حضور داشتند، رییس سازمان هواشناسی کشور گزارشی از آخرین وضعیت بارش، دما و خشکسالی در ایران ارایه کرد و به ارایه توضیحاتی درخصوص درصد تغییر بارش استان‌های کشور، مقایسه بارش سال زراعی جاری با دوره مشابه زمانی در سال گذشته و وضعیت خشکسالی ۲۳سال اخیر کشور پرداخت. بر اساس این گزارش، بر اثر کاهش بارش‌های کشور طی چندسال گذشته، بسیاری از استان‌های کشور در سال آینده از لحاظ منابع آبی دچار محدودیت جدی خواهند بود و باید با اعمال مدیریت مناسب و صرفه‌جویی عملی در بخش‌های مختلف، زمینه عبور از این وضعیت را فراهم کرد.

در ادامه جلسه همچنین پیشنهاداتی از سوی وزارت نیرو برای پیشگیری از شرایط بحران در تابستان سال آینده مطرح شد که تشکیل ستاد مدیریت خشکسالی در بخش آب شرب در استان‌ها، جداسازی شبکه آبیاری فضای سبز شهرداری‌ها از آب شرب و بهداشتی، تهیه، توزیع و نصب تجهیزات کاهنده مصرف آب برای مشترکان از جمله این پیشنهادات بود که پس از بحث و تبادل‌نظر به تصویب رسید.

در همین‌حال، همزمان با برگزاری چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی محیط زیست در تهران که روز گذشته پایان یافت، در مناظره‌ای که با عنوان مدیریت منابع آب برگزار شد، کارشناسان اعلام کردند سرانه آب در کشور در حال حاضر در مرز تنش قرار دارد و ظرف ۲۰سال آینده به مرز کمبود خواهد رسید.

عیسی بزرگ‌زاده معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران در این مناظره با بیان این مطلب، افزود: مجموعه بارش کشور بیش از ۴۰۰میلیاردمترمکعب است که از این میزان، ۹۲میلیاردمترمکعب رواناب و ۲۵میلیاردمترمکعب آب‌های نفوذی و ۱۳میلیاردمترمکعب جریان‌های ورودی است. به گفته وی، میزان آب‌های تجدیدپذیر در کشور را می‌توان سالانه ۱۳۰میلیاردمترمکعب عنوان کرد. وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران در مرز تنش آبی است، اظهار کرد: در حال حاضر سرانه آب برای هرنفر در سال در کشور هزارو۷۰۰مترمکعب تعریف شده در حالی که هزارو۷۱۰مترمکعب مرز تنش آبی، هزارمتر مکعب مرز کمبود آب و سرانه ۵۰۰مترمکعبی به معنای فقر مطلق آبی در یک کشور است.

معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه میزان بارش در کشور یکنواخت نیست، تصریح کرد: ۵۶درصد از بارندگی کشور در ۳۰درصد از مساحت کشور متمرکز شده است که این نیز مشکلات و معضلات آبی کشور را دوچندان می‌کند.

وی با بیان اینکه سرانه آب تجدیدپذیر کشور نصف آسیا، یک‌نهم آمریکای‌شمالی و یک‌چهارم متوسط جهانی است، تاکید کرد: متوسط بارش در کشور حدود ۲۳۰میلیمتر است که از ۵۰میلیمتر در مناطق کویری تا هزارو۶۰۰میلیمتر در استان گیلان متغیر است. ۲۸درصد پهنه کشور یعنی یک‌سوم مساحت آن بارندگی کمتر از صدمیلیمتر دریافت می‌کنند.

وی تصریح کرد: یعنی در حقیقت کشور ایران هم از نظر میزان بارش و هم از نظر توزیع مکانی و توزیع زمانی به گونه‌ای است که جزو کشورهای خشک جهان تقسیم‌بندی می‌شود، اما متاسفانه مردم ایران به خشکسالی عادت ندارند. معاون فنی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران با بیان اینکه حتی در دورافتاده‌ترین مناطق کشور آبی که برای شرب مصرف می‌شود، با آب بهداشتی و آبی که برای آبیاری باغچه استفاده می‌شود یکسان است، تصریح کرد: درحال‌حاضر میزان مصرف هرنفر بین هزارو۵۰۰تا هزارو۸۰۰مترمکعب است که به نظر می‌رسد عدم مدیریت مصرف منابع آب مهم‌ترین معضل کمبود آب در کشور درحال‌حاضر است.

وی با بیان اینکه درحال‌حاضر ۹میلیاردمترمکعب کسری مخزن در منابع آب زیرزمینی وجود دارد، یادآور شد: این در حالی است که همچنان میزان برداشت از این منابع به‌شدت در حال افزایش است.

به این بخش از تبعات بحران کم‌آبی و بی‌آبی باید مساله خشک‌شدن رودخانه‌ها و تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور و همچنین ته‌کشیدن سفره‌های آب زیرزمینی را نیز باید اضافه کرد، همه این موارد خود آثار و عواقبی مانند کاهش رطوبت خاک و بروز پدیده ریزگرد در کشور را دارد که در روزهای گذشته مردم استان‌های خوزستان و سیستان‌وبلوچستان چندروزی آن را تجربه کردند. در صورت تداوم این وضعیت، بروز چنین مشکلی در دیگر نقاط کشور به‌خصوص در مناطق مرکزی مانند تهران، اصفهان، شیراز، سمنان و… نیز قابل پیش‌بینی است.

 

منبع: شرق