برداشتن حجاب، چالش با ممنوعیت ها

نویسنده
هافینگتون پست

» گزارش هافینگتون پست از جنبش جدید زنان ایرانی

ممکن است این زنان به زندان بیفتند. چرا؟ زیرا صرفاً بخاطر یک عکس، موهای خود را به باد سپرده اند.

ظاهر شدن بدون حجاب در ملاء عام و پوشیدن لباس های تنگ در ایران ممنوع است و محکومیت های سنگینی به دنبال دارد. با این حال، ده ها زن ایرانی تصمیم گرفته اند این ممنوعیت ها را نه تنها با استفاده از شبکه های اجتماعی، بلکه با برداشتن حجاب از سر، به چالش بکشند.

 

یک آزادی یواشکی

مسیح علی نژاد، روزنامه نگار تبعید شده ایرانی ساکن انگلستان، این جنبش را با انتشار یک عکس آغاز کرد و به دنبال آن، یک صفحه فیس بوک ایجاد شد که درحال حاضر ۹۷ هزار علاقه مند دارد.

مسیح علی نژاد به سایت “وکاتیو” می گوید: “زمانی که در ایران بودم، روسری ام را در دشت یا یک محل آرام از سر برمی داشتم و از خودم می پرسیدم چند زن ایرانی همین کار را انجام می دهند. ظاهراً تعدادشان زیاد است.”

این زنان ایرانی در برابر تابلوی “خواهران حجاب اسلامی را رعایت کنید”، در مقابل آثار باستانی، در کنار دریا، در کوه و دشت، روی شتر، تنها، با هم، یا به صورت خانوادگی خود را برای چند لحظه از حجابی که به آنها تحمیل شده رها ساخته اند و قصد کرده اند تا بدون حجاب تحمیل شده ازسوی قوانین اسلامی در عکسی ظاهر شوند.

هر تصویر با یک متن همراه است و در بسیاری از آنها حمایت پدر، برادر، و/یا شوهر نیز دیده می شود.

در یکی از پست ها نوشته شده: “سرزمین مادری ام پر از حرکات یواشکی است. یواشکی می خندیم، می رقصیم، آواز می خوانیم، یکدیگر را می بوسیم، و همدیگر را در آغوش می گیریم. دولت مان هم ازطرف دیگر یواشکی می دزدد، یواشکی می کشد، شلاق می زند، و یواشکی تجاوز می کند.” زن جوان دیگری می نویسد: “من یک انسان هستم، درست به مانند شما و من هم نیاز به نفس کشیدن دارم.”

در پاسخ به این “رهایی از پوشش”، روز چهارشنبه تظاهراتی ازسوی محافظه کاران در تهران برگزار شد.

 

فراخوان برای “حفظ عفت عمومی”

به گزارش خبرگزاری ایرنا، “صدها مرد و زن در برابر وزارت کشور “از مسؤولان خواستند که بر مسأله حجاب و عفاف نظارت بیشتری اعمال کنند”.

تظاهرکنندگان در بیانیه ای آورده اند: “حفظ عفت عمومی، رعایت حجاب اسلامی و امنیت اخلاقی از مسایل ضروری ای هستند که نباید به بهانه تحریم های اقتصادی یا تغییر دولت فراموش شوند […] کسانی هستند که کاملاً از حجاب رویگردان شده اند.”

افراط گرایان نیز به نوبه خود کمپین هایی را برای مبارزه با بدحجابی در شبکه های اجتماعی آغاز و به عنوان مثال زنان بدحجاب را به پسته بدون پوست تشبیه کرده اند.

منبع: هافینگتون پست، ۹ مه