روایت

نویسنده

موسیقی های متفاوت و استقبال در فضای مجازی

هفت ساز دیگر

 

کسانی که به دنبالِ اتفاقی متفاوت در میانِ آشفته بازارِ موسیقیِ ایران هستند، در فضای مجازی از این هفت اثر استقبال کرده اند.

 

مردی که لب نداشت – بمرانی

گروهِ بمرانی از گروه‌های جوان و موفقِ این‌روزهای داخلِ ایران است که از معروف‌ترین و مهم‌ترین آثرشان می‌توان به “روزهای خوب کودکی” اشاره کرد که در سالِ گذشته با استقبالِ فراوانِ کاربرانِ فضای مجازی قرار گرفته بود. این ترانه بر اساس شعرِ “مردی که لب نداشت” سروده‌ی “احمد شاملو” است که این گروه آن‌را برای تیتراژِ پایانیِ انیمیشنی با همین نام ساخته‌ی “میلاد شاهجانی خواندند” و در روز جهانیِ کودک آن‌را در فضای مجازی به اشتراک گذاشتند. حسن قلی،خنده‌ی لب خاک و گله | خنده‌ی اصلی به دله.

 

هزار تا قصه - پالت

از گروهِ پالت می‌توان به عنوانِ یکی از محبوب‌ترین گروه‌ها و در واقع موسیقی‌های حال حاضر بینِ مخاطبانِ ایرانی دانست. آلبومِ “آقای بنفش” یکی از آلبوم‌های موفق و محبوب در بینِ جوانان و حتی میان‌سالان است. صدایِ خوب امید نعمتی و ترکیب سازهای متفاوت از جمله دلایلِ موفقیتِ این گروه است. ترانه‌ی “هزار تا قصه” یکی از قطعاتِ آلبومِ آقای بنفش بود که چندی قبل ویدئو کلیپِ آن توسطِ امیرعلی نوایی تولید شد. این قطعه ترکیبی‌ست از دو شعرِ هوشنگ ابتهاج (یادگارِ خونِ سرو – برادر بی‌قراره) با ترانه‌ی کودکانه‌ی “خونه‌ی مادربزرگه”. حضور و آواز دسته‌جمعیِ کودکان در انتخاب این اثر از جمله نکاتِ مثبت و جذاب آن است.

شهامت -آبجیز

از گروهِ آبجیز دیگر می‌توان به عنوانِ پیشکسوتانِ این عرصه یاد کرد. گروهی که از چند سال قبل فعالیت خود را در خارج از ایران آغاز کردند و در آثارشان به موضوعاتی اجتماعی از جمله “مرد سالاری” پرداختند. پس از اندکی سکوت این گروه یک ویدئو کلیپ با نام‌ِ” شهامت” منتشر کرد. “شهامت” مثلِ دیگر آثارِ این گروه تمی طنز دارد و ویدئو کلیپش هم ترکیبی‌ست از جنگِ ستارگان و فمیلی گای که کارگردانیِ آن بر عهده‌ی شهریار شهامت و همچنین انیمیشنِ آن بر عهده‌ی زرتشت سلطانی‌ست.

خونِ دل – شهرزاد بهشتیان

شهرزاد بهشتیان چند ماهی‌ست که به یمنِ حضورِ ساندکلود نام‌ش با ترانه‌ی “آن شب اردیبهشت” و “قرمه سبزی” بر سرِ زبان‌ها افتاد. تازه‌ترین اثرِ او خونِ دل نام دارد که بازخوانیِ ترانه‌ی محمد نوری و شعرِ نادر ابراهیمی‌ست که آن را با چند صدای آمبیانس که به گوش ما ایرانیان آشناست تلفیق کرده و حاصلش یک اثرِ کاملاً دل نشین شده است.

نهنگ – سارا فلاحی

وقتی صدای ساده و ارام سارا فلاحی با ترانه ابراهیم منصفی همراه میشود و اجرای زیبا را خلق میکند. اجرایی که بوی شرجی جنوب وتلخی غم منصفی را به خوبی میرساند وقتی ترانه به آنجا میرسد که : دو روز ِتلخ زندگی/قصّه ی درد و مُردنَه/اُمید یَک رو زندگی/دنبال خو وا گور بُردنَه.

 

لبخند -کماکان

گروه “کماکان” به سرپرستی و خوانندگی “مهدی ساکی” که از سال ۹۱ برای گسترش موسیقی بومی نواحی جنوب کشور فعالیت خود را در زمینه موسیقی تلفیقی آغاز کرده و در قطعه “لبخند” ابراهیم منصفی اجرایی بسیار جذاب و گیرا در اختیار مخاطب خود قرار میدهند. صدای مهدی ساکی با الهام از لبخند ابراهیم منصفی کار را شنیدنی تر کرده است.

 

تا صدای برگ – ریکی برومندیان

تا صدای برگ یکی از دلنشین‌ترین شنیدنی‌های چندوقت اخیر بود. موسیقی‌ای دل‌نشین همراه با ویدئوکلیپی دل‌نشین‌تر. اثرِ ریکی برومندیان با همکاریِ همسرِ وِی مریم بهار؛حاصلش آنقدر دلنشین شده است که آدم را به فکرِ ازدواج می‌اندازد.