واکنش تهران به اتهامات بوئنوس آیرس

نویسنده

سامناک آقایی

به دنبال سخنرانی اخیر رئیس جمهور آرژانتین در آخرین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد علیه ایران، روز گذشته نماینده دایمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل با تسلیم نامه ای اعتراض آمیز به بان کی مون به ادعاهای رئیس جمهور آرژانتین علیه تهران رسما اعتراض کرد. محمد خزاعی در نامه خود ضمن رد کردن ادعاهای رئیس جمهور آرژانتین و احکام صادر برای چند تن از مقامات وقت جمهوری اسلامی از سوی دادستانی کل آرژانتین، وجود فساد در دستگاه قضائی این کشور و رقابت ها و دسته بندی های سیاسی در آرژانتین را دلایل اصلی بی نتیجه ماندن پرونده مربوط به انفجار سال 1994در مرکز یهودیان بوینس آیرس، دانسته است.


نستورکرشنررئیس جمهور آرژانتین در سخنرانی هفته گذشته خود در مجمع عمومی سازمان ملل به علت عدم همکاری ایران درارتباط با پرونده انفجار تروریستی سال 1994 در بوینس آیرس و بی توجهی به احکام صادره از سوی دادستانی کل آرژانتین برای متهمین اصلی این حادثه تروریستی، به شدت از ایران انتقاد کرده بود.

رئیس جمهور آرژانتین با اعلام این که ایران بعد از گذشت سیزده سال از این حادثه تروریستی، تاکنون به تحقیقات در مورد این پرونده هیچ گونه کمکی نکرده است، از کشورهای عضو سازمان ملل خواست که ایران را برای همکاری در مورد روشن شدن سرنوشت این پرونده تحت فشار قرار دهند.

قبل از سخنرانی رئیس جمهور آرژانتین در سازمان ملل، محسن بهاروند کاردار ایران در این کشور در خصوص سخنرانی رئیس جمهور آرژانتین علیه ایران هشدار داده بود.


اما یک هفته بعد از سخنرانی رئیس جمهور آرژانتین علیه ایران در مجمع عمومی سازمان ملل و متهم کردن مجدد جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان به دست داشتن در انفجار مرکز یهودیان در پایتخت این کشور که به کشته شدن 85 نفر و زخمی شدن بیش از 300 نفر انجامید، محمد خزاعی نماینده رسمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد در واکنش رسمی خود به اظهارات رئیس جمهور آرژانتین با ارسال یادداشت اعتراضی به رئیس سازمان ملل در این باره نوشت: کسانی که چنین اتهامات بی اساسی را علیه اتباع جمهوری اسلامی مطرح کرده اند باید در قبال اعمال خود پاسخ گو باشند.


بنا به گزارش ایران نیوز در این یادداشت اعتراض آمیز آمده است: “با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا این حادثه تروریستی را محکوم و بر ضرورت جدیت دستگاه قضائی آرژانتین برای مجازات عاملین آن تاکید کرده است، از اینکه محافل خاصی در دستگاه قضایی آرژانتین تحت نفوذ و تاثیر عوامل خارجی و برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران اتباع بی گناه ایرانی را به ناحق به دست داشتن در این حادثه متهم کرده اند، ابراز ناامیدی شده است.”


محمد خزاعی تاکید کرده است “با وجود این امر و به رغم اینکه کوچکترین دلیل و مدرکی برای اثبات دخالت اتباع ایرانی در این حادثه ارائه نشده، قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان نشانه ای از غایت حسن نیت خود، موافقت کرد که با قوه قضائیه آرژانتین همکاری کند، تا سوظن های ناشی از سالها تبلیغات منفی و اتهامات نادرست علیه ایران را بزداید و از اتباع خود، که به ناحق مورد اتهامات بی اساس قرار گرفته اند، اعاده حیثیت نماید.” در همین رابطه جمهوری اسلامی ایران با وقوف به تبعات تبلیغات سو و اتهام پراکنی های آرژانتین برروابط دوجانبه، پیشنهادهایی برای حل و فصل این موضوع بر مبنای قوانین داخلی دو کشور و موازین حقوق بین الملل، به طرف آرژانتینی ارائه کرد. جمهوری اسلامی ایران، انتظار داشت این پیشنهادها که مبتی بر حاکمیت قانون و با اهداف اجرای عدالت ارائه شده است، مورد توجه دولت آرژانتین قرار گیرد، تا این فرصت فراهم شود که قدرت قانون و منطق بر بازی های سیاسی غلبه کند.


در ادامه این گزارش آمده است که نماینده دایمی جمهوری اسلامی با اشاره به درج خبری در برخی خبرگزاری ها مبنی بر امکان حمله رئیس جمهور آرژانتین به رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در مجمع عمومی، آورده است: “ما از شنیدن این سخنان بی پایه و اساس توسط رئیس جمهوری آرژانتین متعجب نشدیم، چرا که خبر آن را از قبل از برخی رسانه های آمریکایی و ضهیونیستی شنیده بودیم، اما انتظار نداشتیم که رئیس جمهوری آرژانتین تحت تاثیر و نفوذ تبلیغات مسموم آمریکا و اسرائیل برای تخریب وجهه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد.”


در پایان این نامه، بر عزم جمهوری اسلامی ایران برای اعاده حیثیت از اتباع خود در برابر اتهام های بی اساس دستگاه قضایی آرژانتین تاکید شده و با یادآوری مسئولیت دولت آرژانتین در این زمینه، تصریح شده است که کسانی که چنین اتهامات بی اساسی را علیه اتباع جمهوری اسلامی ایران مطرح کرده اند، باید در قبال اعمال خود پاسخگو باشند.


یادآوری می شود که سال 1994 در اثر یک انفجار مهیب ساختمان هفت طبقه ای که کانون همیاری یهودیان در پایتخت آرژانتین بود، به کلی ویران شد. دراثر این انفجار 85 نفر کشته و بیش از 300 تن نیز مجروح شدند. بلافاصله بعداز وقوع این حادثه، برخی مقامات آرژانتینی انگشت اتهام را به سوی جمهوری اسلامی و حزب الله لبنان دراز کردند و از آن پس روابط دیپلماتیک ایران و آرژانتین به سردی گرائید. دستگاه قضائی آرژانتین بعد از سالها و برگزاری جلسات مختلف دادگاهی مدعی شد که چند تن از مقامات وقت جمهوری اسلامی دراین انفجار تروریستی دست داشته اند. سرانجام 26 اکتبر سال گذشته دادستانی کل آرژانتین حکم جلب آیت الله هاشمی رفسنجانی، اکبر ولایتی، علی فلاحیان، محسن رضائی و سفیر وقت ایران در آرژانتین به همراه یکی از مسئولان امنیتی حزب الله لبنان به نام عماد مغنیه را صادر کرد. جمهوری اسلامی در مقابل، با رد اتهامات وارده به مسوولان ایرانی، دادستان آرژانتینی را به نفوذپذیری از محافل مرتبط با اسراییل متهم کرده است.