تک چرخ زدن زنان معصیت خداست

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» اعتراض جدید مراجع تقلید به ورزش بانوان

درتازه‌ترین اظهارات مربوط به ورزش بانوان، امام جمعه  مشهد در خطبه‌های نماز جمعه اخیر این شهر، با حرام و خلاف شرع توصیف کردن ورزشهای “تبرّجی” و مخالفت با شرکت زنان در مسابقات ورزشی جهانی، سوارشدن دختران بر موتوسیکلت “مقابل چشم نامحرم” را “معصیت خدا” دانست. احمد علم‌الهدی که این اظهارات را در خطبه‌های نماز جمعه، روز ۴ اسفندماه زده همچنین از  حضور بانوان ورزشکار ایرانی در عرصه‌های بین‌المللی انتقاد کرده است.

این مرجع تقلید، که  سابقه ای طولانی در این نوع اظهارات جنجالی دارد، پیش‌ از این هم اعزام زنان ورزشکار ایرانی به مسابقات بین المللی را طبق آیه ۳۳ سوره “احزاب” حرام خوانده و حضور دختران ایرانی در تورنمنت های برون مرزی را مصداق “حضور در رهگذر شهوت رانی و فحشا” دانسته بود.

بسیاری از مراجع تقلید در سالهای گذشته از ورزش بانوان انتقاد کرده و گفته‌اند تنها در شرایطی که ورزش بانوان موجب “فساد و انحراف” نشود و در خلوت و دور از نگاه “نامحرم” باشد، مجازست.

آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله فاضل لنکرانی و آیت الله موسوی اردبیلی از جمله مراجع تقلیدی هستند که معتقدند ورزش زنان در صورتی که “به دور از دید نامحرم باشد اشکال ندارد.”

اینک احمد علم‌الهدی، در تازه‌ترین اظهارات خود گفته است: “دختر بیاید مقابل چشم مرد نامحرم، موتور سوار شود و با آن لباس و اندام تک چرخ بزند، معصیت خداست.”

او با انتقاد از آنچه “ورزش تبرّجی” خوانده، افزوده است: “اگر بنده حرفی را که زده‌ام، پیگیری نمی‌کنم، به دلیل این نیست که از حرف خود گذشته‌ام، به دلیل این است که ما‌‌ همان طوری که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، خشم‌ها و احساسات باید مدیریت شود، نهی از منکر ما نیز در ارتباط با اولویت‌ها و مصالح نظام است.”

امام جمعه مشهد همچنین از آنهایی که بحث موتوسواری زنان را پیش می‌کشند پرسیده است: “کدام زن و دختر می‌رود سوار موتور می‌شود و تک چرخ می‌زند. این خواهر بسیجی می‌رود؟ این زن‌های نمازجمعه می‌روند، این دخترهای فاضله عالمه حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها می‌روند؟ چه کسی می‌رود با موتور تک چرخ بزند؟”

این عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین خطاب به افرادی که این رشته ورزشی را تصویب کرده‌اند  گفته: “فکر کرده‌اید می‌توانید با این کار‌هایتان یک مشت بی‌دین را جذب خودتان بکنید و در عرصه انتخابات دنبال جریان شما راه بیفتند؟”

 

سید احمد علم‌الهدی عضو مجلس خبرگان رهبری از استان خراسان رضوی، امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی است. او همچنین عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز تهران و از بنیانگذاران دانشگاه امام صادق است.

پیش از امام جمعه مشهد، تعداد دیگری از مراجع تقلید از ورزش بانوان ایرانی انتقاد کرده‌اند.

آیت الله صافی گلپایگانی یکی از این مراجع است که سال گذشته اعزام زنان ورزشکار ایرانی به بازی‌های بین‌المللی را “مایه شرمساری” دانست و از مقامات جمهوری اسلامی خواست که جلو این کار را بگیرند. او گفته بود: “اینکه زنان مسلمان در مسابقات ورزشی مدال بیاورند، افتخار و عزت نیست، بلکه ذلت است، و عزت برای زنی است که بگوید من در این مسابقات شرکت نمی‌کنم.”

 

محرومیت ورزشکاران زن ایرانی

طی سال‌های اخیر و در دوران مدیریت پیشین سازمان تربیت بدنی، ممنوعیت و محدودیت‌های جدیدی برای ورزش بانوان ایجاد شده بود اما پس از تبدیل سازمان تربیت بدنی به وزارتخانه، این محدودیت‌ها افزایش یافته  است.

ایجاد محدودیت‌های جدید بیشتر بر محور حضور ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات خارج از کشور متمرکزست؛ محدودیت‌هایی که در مواردی همراهی برخی از نمایندگان مجلس را هم به دنبال داشته است.

موضوع لباس و حجاب ورزشکاران زن در ایران، در چند دهه گذشته همواره یکی از موضوع‌های بحث انگیز بوده و ورزشکاران زن ایرانی بارها در مسابقات جهانی با محدودیت رو به رو شده‌اند.

در همین راستا تیم ملی فوتبال زنان ایران درسال ۸۹  از سوی فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به دلیل پوشش اسلامی، از بازی‌های المپیک نوجوانان سنگاپور محروم شد.

زنان ایرانی، همچنین از حضور در استادیوم‌های ورزشی محروم اند. در آبان ماه گذشته نیز با دستور حراست وزارت ورزش و امور جوانان جمهوری اسلامی، حضور زنان در استادیوم‌های ورزشی برای تماشای مسابقات والیبال مردان برای مدتی ممنوع اعلام شد.

ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات بین المللی، با پوشش اسلامی شرکت می‌کنند.