مراجع تقلید اصولگرا علیه اصولگرایان مخالف برجام‬

نویسنده
حسین محمدی

» واکنش‌ها به تعطیلی درس جوادی آملی

تعطیلی کلاس درس عبدالله جوادی‌آملی ـ- از مراجع‌تقلید ساکن شهر قم -ـ به دلیل حضور برخی مخالفان برجام، با واکنش یک مرجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان روبه‌رو شد. ناصر مکارم شیرازی در دیدار با فرمانده نیروی انتظامی گفت که “باید مساله قم سریع تر جمع می‌شد”.

این مرجع‌تقلید نزدیک به اصول‌گرایان در دیدار با حسین اشتری بابت تاخیر نیروی انتظامی گلایه کرد؛ تاخیری که به گفته مکارم‌شیرازی موجب شد تا درس یک مرجع‌تقلید تعطیل شود. وی همچنین در پاسخ به اشتری که گفته بود “رعایت شان طلاب” دلیل این تاخیر بوده، گفت: “نباید به خاطر حفظ یک شان و جایگاه، شان بالاتری چون شان مرجع تقلید خدشه‌دار شود”.

اشاره ناصر مکارم شیرازی به تعطیلی درس عبدالله جوادی‌آملی در روز یک‌شنبه است. دلیل این تعطیلی حضور برخی از معترضان ومخالفان برجام در جلسه درس جوادی‌آملی در مسجد اعظم قم بوده است. یکی از نزدیکان جوادی‌آملی به روزنامه شرق گفت که معترضان به جلسه درس مکارم‌شیرازی و نوری‌همدانی هم رفتند، اما “آقایان اجازه ندادند که آنها کلاس را به هم بریزند و به آنها گفته‌اند که اینجا کلاس درس است، تفرقه ایجاد نکنید”.

مخالفان برجام در هفته گذشته تلاش کردند در تهران و برخی شهرهای دیگر تحصنی اعتراضی ترتیب دهند. این تحصن در تهران حدود شش روز به طول انجامید و در نهایت متوقف شد. توقفی که دلیل آن از سوی برخی اصول‌‌گرایان مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای با آن عنوان شده بود.

اتفاق مشابهی هم در قم می‌افتد. آیت‌الله جوادی‌آملی نیز پس از آن‌که متوجه عزم معترضان برای حضور در کلاس خود می‌شود از حضور در جلسه خودداری می‌کند: “ظاهرا به ایشان اطلاع داده بودند و آقای آملی هم سرش برای این ماجرا‌ها درد نمی‌کرد و نیامد. درواقع از باب پیشگیری نیامد”.

عبدالله جوادی در بحبوحه حوادث سال ۸۸ از سمت خود به عنوان امام جمعه موقت قم کناره‌گیری کرد. او پیش از آن نیز به دلیل آن‌که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۴ از اکبر هاشمی‌رفسنجانی - مقابل محمود احمدی‌نژاد - حمایت کرده بود، با اعتراض برخی اصول‌گرایان مواجه شده بود.

با این حال روایت اصول‌گرایان منتقد برجام، چیز دیگری است. به گفته آن‌ها “نیروی انتظامی رفتار مناسبی با طلاب متحصن نداشت و نیاز بود این مطالب به آیت الله جوادی آملی رسانده شود تا شاهد ادامه بی حرمتی ها به طلاب و روحانیون نباشیم”. آن‌ها همچنین مدعی‌اند که پس از صحبت با جوادی‌آملی، او خود در اعتراض به این برخوردها با طلاب، تصمیم به تعطیلی کلاس درس خود می‌کند. مساله‌ای که به نظر می‌رسد با توجه به سخنان اخیر، در صحت آن تردید وجود داشته باشد.

ایرنا - خبرگزاری متعلق به دولت - پس از وقوع این اتفاق نوشت که قرار بوده سعید جلیلی سه‌شنبه شب در مدرسه فیضیه قم سخنرانی کند. اما پس از لغو این سخنرانی، گروهی از طلاب و دانشجویان بسیجی از صبح چهارشنبه در این مدرسه و بعد ازظهر آن روز هم در مقابل دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی درقم تحصن کرده‌اند. آنها سپس، از پنجشنبه شب، به مسجد اعظم قم می‌روند و در آنجا تحصن می‌کنند که تا روز شنبه ادامه داشته است. این تحصن با دخالت نیروی انتظامی پایان یافت.