باید با دولت برخورد کرد

نویسنده
حسین محمدی

» اصولگرایان به جان هم افتاده اند

جنگ لفظی میان اصول‌گرایان٬ در روزهای گذشته بالا گرفته است. بعد از حملات روزهای گذشته برادران لاریجانی و احمدی‌نژاد علیه هم٬ علی مطهری نیز بار دیگر به انتقاد از احمدی‌نژاد پرداخته است.

مطهری به خبرگزاری فارس٬ گفته است که دولت در حوزه فرهنگی دچار “تساهل و تسامح” است و باید در این زمینه با دولت برخورد کرد.

وی همچنین درباره احمدی‌نژاد گفته: “به طور کلی وی در انتصاب‌های خود به دنبال آدم‌های ویژه می‌گردد؛ افرادی که اولا کاملا مطیع باشند و ثانیا خیلی شناخته شده نباشند و سابقه خیلی روشنی نداشته باشند”.

در همین حال و در پی انتقادهای علی لاریجانی٬ رییس مجلس هشتم٬ روابط عمومی مجلس در توضیحی پیرامون این اظهارات اعلام کرد که موضع اصلی بحث رئیس مجلس تاکید بر ضرورت کاهش جنجال ها و تنش ها بوده است.

در اعلامیه روابط عمومی مجلس شورای اسلامی آمده: “متاسفانه برخی رسانه‌ها با شیوه‌ای خاص سخنان علی لاریجانی در همایش حکمت مطهر را منعکس کردند و چنین وانمود شد که گویی وی درباره ضرورت مبارزه با فتنه و انحراف تشکیک کرده است، این درحالی است که دقت در متن سخنان ریاست مجلس نشان می‌دهد که تاکید وی بر رسیدگی به مشکلات مردم با توجه خاص به وجه تسمیه سال گذشته و امسال از سوی مقام معظم رهبری و لزوم کاهش جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی بوده و رئیس مجلس موضع ثابت، روشن و قاطع خود درباره دو موضوع فتنه و انحراف را در این سخنرانی نیز تکرار کرده است، بنابراین از رسانه‌ها تقاضا می‌شود با ملاحظه این توضیح به درج خبر این سخنرانی بپردازند.”

لاریجانی طی سخنانی در هشتمین همایش حکمت مطهر گفته بود: “به ادبیات سال‌های اخیر نگاه کنید، آیا این ادبیات ارتقابخش است؟ به جای آنکه بگویند مشکل مردم چیست و از مشکلات مردم که اشتغال و گرانی است، سخن به میان بیاورند، دائما بحث‌های دیگر را مطرح می‌کند؛ یعنی فتنه و انحراف را.”

لاریجانی با بیان اینکه دائما از “ساکتین فتنه، مارقین فتنه و راکبین فتنه” صحبت می‌کنند، گفته بود:‌ “تا کی قرار است این سخنان را مطرح کنید و ادامه دهید؟ چه چیزی عاید شما می‌شود؟ شما چقدر به فکر جامعه اعتنا می‌بخشید؟ مگر آنکه دنبال قبیله‌گرایی هستید، فکر شهید مطهری با این قبیله گرایی‌ها مخالف است.”

رئیس مجلس در این زمینه ادامه داد: “اگر قصد شما خیر است و هر کدام بلدید جامعه را اداره کنید، برای اداره کشور بلد بودن و کاردان می‌خواهیم نه اینکه با این تئوری‌ها که معلوم نیست از کدام کره نازل شده، دنبال آن هستید که یک قبیله‌ای را حاکم کنید ولی این طور نمی‌شود.”

صادق لاریجانی نیز در پاسخ به انتقادهای احمدی‌نژاد از روند دادگاه اختلاس٬ با اشاره به وجود “رگه های پنهان فساد” در کشوراز وجود دیزی سرایی خبر داد که “آقایان در آن زد و بند می کنند.”

 صادق لاریجانی گفته بود: “یک رده پنهانی از فساد نیز وجود دارد به نظر من این رده‌های پنهان بسیار مهمتر از رده‌های آشکار است. مقصود من از رده‌های پنهان این است که یک اختاپوس ارتباطی وجود دارد که با بده بستان‌هایی که دارند توانایی این را داشته که مشکلاتشان را در جاهای مختلف حل کنند حتی در دستگاه قضایی و متأسفیم که چنین چیزی وجود دارد و من برای این امر مظاهر مختلفی را یافته‌ام ولی نمی‌توانم اینجا همه آنها را باز کنم”.

در همین حال و در ادامه این اختلافات٬ برخی ازاصول‌گرایان و روزنامه کیهان٬ به انتقاد از سران سه قوه پرداخته‌اند.

رضا اکرمی٬ عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز در همین زمینه می‌گوید: “تحت هیچ شرایطی نباید اختلافات مسئولان در رسانه‌ها مطرح شود، چرا که موجب تشویش اذهان عمومی و ایجاد تنش در جامعه می‌شود”.

حسین شریعتمداری٬ مدیرمسوول روزنامه کیهان نیز نوشت: “تنش آفرینی و انتقال غیرقابل توجیه این بگومگوها به جامعه و آزردن خاطر مردم همراه با تهیه خوراک برای دشمنان را می توان و باید نتیجه مستقیم- و البته زیان آور- اینگونه گله گزاری ها تلقی کرد. ضمن آنکه بگومگوهای مورد اشاره می تواند این توهم را نیز در پی داشته باشد که مسئولان محترم سه قوه دغدغه های اصلی مردم و کارها و مسئولیت های بر زمین مانده خود را وانهاده و به جای حل مسائل فیمابین در جلسات اختصاصی خویش، به انتقاد از یکدیگر در تریبون های عمومی روی آورده اند”.

کیهان نوشته است که برخی از خوانندگان این روزنامه از اوج گرفتن منازعات سیاسی به ویژه در سطح سران قوا ابراز نارضایتی و نگرانی کرده اند.

این روزنامه که مدیرمسوول آن از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شود افزوده است: “اظهارات تند و تیز و علنی سران قوا علیه یکدیگر که قاعدتا می توانست- و باید- در محافل خصوصی و جلسات کارشناسی مطرح شود بار دیگر به جنجالی رسانه ای منجر شده که کام مردم را به شدت تلخ کرده است”.

این روزنامه ادامه داده: “این بگومگوها که از تریبون های علنی و جلوی چشم مردم صورت می گیرد می تواند آسیب های بعضاً جبران ناپذیری در پی داشته باشد و به یقین دارد. در حالی که رهبر معظم انقلاب با نامگذاری امسال به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی خواستار بسیج همه امکانات کشور برای مقابله با این مشکلات و حل هر چه سریع تر آنها شده اند و مردم بی صبرانه در انتظار تلاش مسئولان در این زمینه هستند. این بگومگوها و حاشیه سازی ها نشان دهنده آن است که تمرکز روی حل مشکلات و کاهش دغدغه های جدی مردم کاهش پیدا کرده و برخی مسئولان تصور می کنند مشکلات را صرفاً از طریق عملیات روانی و حاشیه سازی های پی درپی می توان حل کرد”.