دایره منحوس

هوشنگ اسدی
هوشنگ اسدی

شهریورتمام می شود.” نظام” در” دایره منحوس” می چرخدومی چرخد. از بکارت های  از دست رفته دختران آمارمی دهد، قد وقامت حضرت آدم را کشف می کند ،برای مبنای جنسی بشریت نسخه می پیچد، درشت ترین هندوانه های جهان را زیر بغل “مقام معظم رهبری” می گذارد که نفت مدام بر خرمن های فروزان جنگی  می ریزد که هست و نیست ایران رابباد خواهد داد.

روزنامه  ایزوستیا چاپ مسکو،ازلحظه خوفناک درراه، تصویری چنین بدست می دهد:“بنظر می آید، جهان در آستانه یک جنگ جهانی ولی این بار با ابعاد بسیار خطرناک ترقرارگرفته است.”

مارتین ایندیک، سفیر پیشین آمریکا در اسرائیل، زمان جنگ را پیش بینی می کند:” ایران هم اکنون سلاح اتمی ندارد و با این حساب هنوز وقت هست، البته نه زیاد،جنگ آمریکا با ایران سال ۲۰۱۳ خواهد بود.”

قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس، که درگفت وگو با تلویزیون “العربیه” از حضور این سپاه در سوریه و لبنان خبر می دهد، بر تاریخ یاد شده صحه می گذارد:” پیش بینی می کنیم این هجوم پس از انتخابات آمریکا آغاز خواهد شد.ما ماموریت داریم در حال آماده باش باشیم.”

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دو ماه دیگر خواهد بود و سال نوی مسیحی سه ماه و اندی دیگربه پایان می رسد.

و هردو طرف برای” هجوم”  درتبلیغ و با تمرین آماده می شوند. توماس د مزی‌یِر، وزیر دفاع آلمان می گوید: “ اقدام نظامی علیه ایران، نامشروع نیست، اما عاقلانه نیست.”

نشنال پست می نویسد:” در حال حاضر گفت وگوی تمام عیاری در باره جنگ با ایران در آمریکا در جریان است.”

خبرگزاری آسوشیتدپرس،گزارش بیش از سی نفر ازدیپلمات ها، افسران عالیرتبه نیروهای مسلح و مقامات دولتی سابق را درباره “پیامدها وهزینه های بالقوه حمله نظامی علیه ایران ” منتشر می کند.

خبر می رسد که بان کی مون در پایان گفت و گو با آیت الله خامنه ای با لحن تهدیدآمیزی گفته است که جنگ لفظی ایران با غربی ها ممکن است به جنگ واقعی بدل شود و لازم است شما مراقب سخنان خود باشید.

کسی نمی داند “رهبرفرزانه”  چه پاسخی به هشدار تاریخی دبیرکل سازمان ملل داده است ، اما سخنان اودر باره شرایط کنونی تاریخی ونقش جمهوری اسلامی تحت فرماندهی او که بعد از این دیدار ایراد شد، در منابر و بلند گوها بعنوان “ دکترین نظام” تکرار و تفسیر می شود.

آیت اله خامنه ای درسخنانی که می توان هم استراتژی و هم تاکتیک جمهوری اسلامی در لحظه سرنوشتی کنونی را در آن یافت، می گوید:” تاریخ بشر برسریک پیچ بزرگ تاریخی و در آستانه تحولی عظیم قرار دارد. “

مصطفی پور محمدی، رئیس سازمان بازرسی کل کشور، تفسیری چنین بدست می دهد:  “ جهان دارد مسیرخود را تغییر می دهد ودراین تغییر ریل دیدگاه ها ورویکردهای متفاوتی وجود دارد که هر کدام می توانند تاثیر گذار باشند.ایران مزاج جهانی را آماده تغییر و تحول کرده وخود نیز نقشی تعیین کننده دراین مسیر دارد و شاهدیم که با سئوالات جدی و بیان نقطه ضعفها نظام حاکم در جهان را به چالش کشیده است.”

حجت الاسلام پناهیان جانشین قرارگاه عمار،به نقش جمهوری اسلامی می پردازد: “انقلاب ما یک تابلو برای برای پیچ جهان و چرخش تاریخ بودوهمه باید از ابتدا حدس می زدند که کاربه این جا می رسد که انقلاب اسلامی جهان را به فکرتحول و دگرگونی بیاندازد.در کمرکش این پیچ تاریخی، چیزی جز سقوط استکبار را انتظار نداریم و همان طور که امروز می بینیم هیمنه استکبار هر لحظه در حال فرو ریختن است.”

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول روزنامه کیهان،می نویسد: “ همه شواهد حکایت از آن دارد که دنیا آبستن حادثه جدیدی است که به پیچ بزرگ خود نزدیک شده است و دشمن نیز دراین رابطه با ما اتفاق نظر دارد، اما تلاش هر یک از طرفین این است که تابلوهای راهنمای این پیچ را خود نصب کنند.”

و درهفته ای که این سخن رهبر جمهوری اسلامی را سانسور می کنند:” من استالین نیستم که بنشینم یک سری حرف بزنم بعد یک عده ای را بیاورم بنشینند آنها را تئوریزه کنند “، تفاسیر همچنان ادامه دارد.

مصباح یزدی که تاریخ نقش وِیژه او درسوق دادن  ایران بسوی نابودی را مستند خواهد کرد،به خامنه ای رنگی الهی می زند.اواز “حلول” روح آیت اله خمینی در این” شخصیت بزرگ الهی”پرده برمی دارد که” بدون شک این توفیقات را ازتوسل به امام زمان دریافت کرده اند.” و به تاکید تمام می گوید:“اگر مردم ایران قدر و نعمت حضور آیت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی ایران را ندانند، خداوند آن ها را کیفر خواهد کرد.”

احمد جنتی، در یک قدمی گور،بیرق جنگی کور را در دست “حضرت” می گذارد:“تاریخ به نفع اسلام درحال تغییر است .چرا که امروز تاریخ به نفع اسلام و به رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در حال تغییر است.”

 کیهان در سرمقاله روز چهار شنبه خود می نویسد:“اتفاق مهمی درحال ساخته شدن است. جبهه بیداری اسلامی کار کارستانی با آمریکا کرده که در تاریخ معاصر جهان فراموش نخواهد شد. ایران در متن و کانون این جبهه مشغول خلع سلاح آمریکا و اسرائیل است.”

بروشنی تمام پیداست که “ دکترین” آیت اله خامنه ای وپیروانش که اکنون تحت شرایط روز از پرده بیرون افتاده است، سرنگونی استکبار ونهادن تابلوی راهنمای “طالبان شیعه” بر” پیچ تاریخ” دنیاست.

مرکز نبرد” خاورمیانه” و بهانه جنگی که باید سرنوشت جهان را بسود “نظام” رقم بزند، تا دیروز “ مساله هسته ای” بود، اکنون بحران سوریه هم به آن افزوده شده است. رضا تقی زاده-ـ تحلیلگر سیاسی-ـ می نویسد:“در یک جمع بندی نه چندان عملگرایانه، ایران دو موضوع دشواردرمناسبات خارجی خود (پرونده اتمی و رژیم اسد در سوریه) را در ارتباط با یکدیگر قرارداده است.شاید انتظارمی رفت که با توجه به حساسیت فوق العاده اوضاع سوریه، و همچنین قرار گرفتن منطقه در خطر یک جنگ فراگیر بر سر فعالیت های اتمی ایران، جمهوری اسلامی بتواند با انعطاف پذیری در یک جبهه وضعیت خود را در جبهه دیگر بهبود بخشیده و به نوعی زمینه خروج از بحران رو به تشدید کنونی را فراهم سازد.در نهایت شگفتی ، جمهوری اسلامی با سخت تر کردن مواضع خود در یک جبهه، عملا وضعیت جبهه دیگر را نیز دشوارتر از پیش ساخته و با کشیدن «دایره منحوس» از ترکیب این دو معضل به دور خود، یکی را در خدمت بحرانی تر ساختن دیگری قرار داده است.در هر دو مورد، سپاه و رهبری جمهوری اسلامی در موضع تصمیم گیری نهایی قرار داشته و نقش دولت را به اداره امور ستادی تصمیمات خود کاهش داده اند.”

 

“مساله اتمی” که درمسکو متوقف مانده بود، دراستانبول به صحنه بر می گردد. سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسئول مذاکرات هسته ای جمهوری اسلامی،بازهم می رودتا باکاترین اشتون نیمه محجبه دیدار کند. فیلمی ویدئویی اورا نشان می دهد که با پائی که در جنگ عراق از دست داده، لنگان لنگان از پله های ساختمان دولتی ترکیه بالا می رود و به مقابل در ورودی ساختمان می رسد، اما هیچ مقام ارشد و رسمی ترک به استقبال او نمی آید. جلیلی چند ثانیه ای همان جا دم در تنها و با حالتی عصبانی و شاکی می ایستد، تا اینکه بالاخره فردی که به نظر نمی آید سمت بالایی داشته باشد می آید، با عجله از همان دور دست می دهد و جلیلی را به داخل ساختمان می برد.

 می توان موقعیت جهانی” نظام” را در این قاب دید. در روزهای منتهی به این دیدار که  ۴۰دقیقه بیشتر طول نمی کشد، موضع جهان بازهم روشنترمی شود.

آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، حرف تازه ای می زند:” ایران مجهز به سلاح اتمی نه تنها برای اسرائیل، که برای جهان تهدید به شمارمی آید.”

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدورقطعنامه‌ای با ابرازنگرانی ازادامه‌ “سرپیچی”ایران از قطعنامه‌های شورای امنیت، خواستار همکاری فوری مقام‌های جمهوری اسلامی با بازرسان آژانس می شود.
از ۳۵ عضو شورای حکام، ۳۱ عضو- از جمله روسیه و چین- به این قطعنامه رأی مثبت می دهند. رای اکوادور، مصر و تونس ممتنع است  و کوبا تنها کشوری است که کنار جمهوری اسلامی می ایستد.پیام، که روس هاحتی در نوشتن آنهم دخالت داشته اند، روشن است.
نماینده‌ آمریکا درآژانس این قطعنامه را”علامتی قوی به ایران “می خواند ونشانه”افزایش فشارهای دیپلماتیک و گسترده‌تر شدن انزوای ایران.”

پاسخ “ نظام” را باید در شاخ و شانه کشیدن بیسابقه رییس سازمان انرژی اتمی دید و ریشه اش را سیاست راهبردی یافت که کیهان آن را اعلام کرده است: “پنجه درپنجه با قدرت های زورگو .”

فریدون عباسی، از آژانس  می خواهد مختصات تاسیسات هسته‌ای اسرائیل را برای ضربه متقابل ایران ارائه کند تا شرایط طرفین برای ضربه زدن مساوی باشد.

نتیجه دیداراستانبول، دربیانیه کا‌ترین اشتون اعلام می شود:” او هفته آینده در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل با وزیران خارجه گروه ۱+۵ دیدار می‌کند و به ارزیابی وضعیت موجود و راههای پیش رو می‌پردازد. این دیدار «فرصت مهمی بود که یک بار دیگر برای ایران نیاز فوری به پیشرفت» در مذاکرات مورد تاکید واقع شود.”

سعیدجلیلی به تهران بر می گردد. علی اکبر صالحی به قاهره می رود تا در جلسه گروه تازه تماس  که طی اجلاس فوق العاده کشور های اسلامی در مکه با پیشنهاد محمد مرسی رییس جمهور مصر شکل گرفته است، شرکت کند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی دست بر زانو مقابل رئیس جمهور مصر می نشیند و لابد از” موضع عزت و اقتدار” بروی مبارک هم نمی آورد که محمد مرسی همین چند روز پیش درتهران “ نظام” راتحقیرکرد و رفت. حالا هم می گوید:” حمایت ایران، از سوریه مانع از ارتقاء روابط تهران و قاهره شده است.او به عنوان رئیس جمهور مصر، نمی‌تواند افکار عمومی کشورش را که علیه دولت بشار هستند نادیده بگیرد. دولتی که علیه مردمش زبانی تند و اعمال خشونت‌آمیز به کار می‌بندد.”

قرار است “ گروه تماس” با حضور وزرای خارجه مصر، ترکیه، عربستان سعودی و ایران، تشکیل شود.به دلیل حمایت همه جانبه از رژیم بشار اسد، جمهوری اسلامی با سه کشور دیگر عضو “گروه تماس” در تقابل آشکارودر جمع چهار کشور در اقلیت کامل قرار دارد.

در جلسه وزیران امورخارجه چهارکشور، عربستان اصلا حضور نمی یابد.محمد کامل عمر،وزیرامور خارجه مصر نیز همزمان ، میزبان لورن فابیوس وزیر خارجه فرانسه است.” علی اکبر” می ماند و حوضش و دست از پا درازتربه سوریه می رود. تازه وقتی برگردد باید جواب رئیس جمهور لبنان را هم بدهد.میشل سلیمان، رسما از جمهوری اسلامی خواسته است تا توضیح بدهد افراد سپاه قدس وابسته به سپاه پاسداران به چه دلیل به لبنان آمده و در این کشور مستقر شده اند؟

هفته ایست که دولت تسلیم دلارمی شود و “بورس ارز” را تشکیل نشده تعطیل می کند. صنعت هوائی کشور با قطع ارز دولتی با خطر تعطیل روبرو ست.  تحصن و اعتراض کارگران بازشکل می گیرد. دکترمحسن رنانی، اقتصاد روز کشوررا در وضعیت stand by رایانه می بیند:” در این وضعیت اقتصاد کشور نه تعطیل و نه فعال است در این شرایط امکان پیش بینی و برنامه ریزی به حداقل می‌رسد.در شهری دور افتاده دختران جوان “حاج آقا”  را کتک می زنند

:” برای چندمین بار متوالی و این بار در شهمیرزاد - ازتوابع شهرستان مهدیشهر دراستان سمنان- حجت الاسلام سید علی بهشتی، روحانی آمر به معرف و ناهی از منکر مورد ضرب و شتم قرار می گیرد.”

 امام جمعه اصفهان کشف خود را اعلام می‌کند: “۷۴درصد دختران ما باکره نیستند.”

 یک همکار او به اطلاع بشریت می‌رساند: “قدحضرت آدم ۱۷ متر بوده. عرضشم ۱۰ متر. “

محمدرضا رحیمی که خود متهم اختلاس بیمه است از اختلاس ۲۱ میلیاردی پورمحمدی که با سودش شده ۳۰ میلیارد تومان پرده بر می دارد. روزنامه دولت از گم شدن ۵۰۰ اتوبوس در وزارت کشور پورمحمدی خبر می دهد.

 خبرگزاری رویترز استفاده “پنهانی” جمهوری اسلامی از بندری کمتر شناخته شده در شرق کشور مالزی برای دور زدن تحریم‌ها را رسانه ای می کند.  معلوم می شود  که نفتکش‌های ایرانی بار خود را “شبانه و در تاریکی” دراین بندرمتروکه در نفتکش‌های اجاره‌ای دیگر که با پرچم کشور پاناما تردد می‌کنند، تخلیه کرده‌اند.

و” نظام مقدس جمهوری اسلامی” پخش یک فیلم ویدئوئی را که حتی وزیر خارجه آمریکا آن را”مشمئز کننده” خوانده، بهانه می کند و به شهادت روزنامه امنیتی کیهان، شورشی را در دنیاعلیه امریکا و اسرائیل براه می اندازد.

نتانیاهو، ماهی طلائی خودش را از این آب گل آلود می گیرد:” تصور کنید همین افراد متعصب که امروزه سفارت خانه‌های شمارا به آتش می‌کشند روزی بمب اتم هم در اختیار بگیرند.”

و جنگ بازمغلوبه می شود. ظاهرا کسی گوشش به هشدار خردمندانه دبیر کل سازمان ملل نیست:” جنگ لفظی ایران با غربی ها ممکن است به جنگ واقعی بدل شود.”

شهریور ماه به پایان می رسد.بروشنی روز پیداست گزینه جنگ روی میز جمهوری اسلامی ست.

 محمد نوری زاد، یکی از9 امضا کننده فراخوان کمپین “به خاطر صلح و آزادی” می گوید: “ما نگران این هستیم که حاکمیت برای برون رفت از بحران های فعلی اش دست به دامان جنگ و حرکت نظامی بشود… وقتی جامعه در اختیار چنین جریانی است منتقدان را در تنگنا قرار می دهد و به زندان می کشد و دزدان را بر مسند امور می گمارد و در عین حال حرف از بصیرت میزند، لذا گزینه جنگ برای شرایط بحرانی، از دم دست ترین گزینه هاست.”

همه حوادث هفته از آرایش جنگی د رابعاد حیرت آورخبر می دهد. ترکیش ویکلی از بزرگترین رزمایش غرب در تنگه هرمز می نویسد.همکاران “ روز” وضعیت در شمال و جنوب ایران را در تیتر زیبائی خلاصه می کنند: مین‌روبی در خلیج فارس؛ مین‌ریزی در دریای خزر.

در عملیات دریای خزرآیت اله خامنه ای شخصا حضور دارد. آ ب ث تحت عنوان اگر حمله کند، چیزی از اسرائیل نمی ماند روی دکترین تازه سپاه پاسداران دست می گذارد.

سرمقاله کیهان که چیزی جزسخن جنگ طلبان بسته وابسته به “ بیت رهبری” نیست، به اندازه کافی گویاست:“سخن و گزاره اصلی این است که به شهادت حوادث متواتر، عقلانیت در مجاهدت و مقاومت آمیخته به خطرپذیری بود و نه در خوش گمانی یا رعب و انفعال و بازی در زمین دشمن و بر مبنای قواعد او. جمهوری اسلامی به فضل الهی و با شجاعت آمیخته با درایت امت- امامت، اغلب این سردرگمی های رایج در میان برخی تحلیل گران عرفی و منحل در شبکه قدرت جهانی را پشت سرگذاشته است.حزب الله در جنگ ۳۳ روزه صرفا ۴ هزار موشک آن هم از جنس سبک به سوی اسرائیل شلیک کرد اما حالا این گروه ۷۰ هزار موشک پیشرفته و آماده شلیک دارد.”

سیاست “ پنجه در پنجه” انداختن در خارج ادامه مشی سرکوب در داخل است که با

برگزاری مانورهای امنیتی نظامی در کشورراه به فردایی می برد که در چشم انداز است و هدفی جزآماده سازی بسیج برای سرکوب شورش های شهری ندارد.

“نظام”ـ- نام مستعار سیدعلی حسینی خامنه-ـ  در” دایره منحوس” می چرخد و ایران را بسوی ظلمانی ترین شبان تاریخ خود می برد.

شعر سایه د راین ظلمت روزنی است به سحر:

بال فرشتگان سحر را شکسته اند

خورشید را گرفته به زنجیر بسته اند

اما تو هیچ گاه نپرسیده ای که :

خورشید را چگونه به زنجیر می کشند ؟

گاهی چنان درین شب تب کرده عبوس

پای زمان به قیر فرو می رود که مرد

اندیشه می کند :

اما به چشم های تو ای چشمه ی امید

شب پایدار نیست !