احمدی نژاد آژانس هسته ای را متهم کرد

نویسنده

» گزارشی از واشنگتن پست

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز چهارشنبه با تاکیید بر ادامه برنامه های اتمی این کشور در آستانه تحریم های جدید، اعلام کرد  ایران بزودی سانتریفیوژی های پیشرفته تری را در سایت های جدید غنی سازی اورانیوم نصب خواهد کرد.

غنی سازی اورانیوم همواره محور مشاجرات ایران و غرب بوده و این نگرانی را بوجود آورده است که ایران با ادامه این فعالیت ها تلاش می کند به بمب اتمی دست پیدا کند. این اتهامی است که ایران همواره رد کرده  و گفته  صرفا به منظور تولید برق است.

فریدون عباسی، معاون رئیس جمهور که رئیس سازمان انرژی اتمی ایران است روز چهارشنبه گفت ایران سانتریفوژ های دقیق تری که برای غنی سازی در حجم بالا مناسب است، در سایتی که نزدیک شهر قم است، نصب خواهد کرد.

سایت فوردو که در کنار یک پادگان نظامی قرار دارد تا در صورت حمله از آن محافظت بشود، یکی از سایت هایی است که مدت های طولانی مخفی مانده بود و بعد از اینکه توسط منابع اطلاعاتی غربی در سپتامبر 2009، کشف شد، ایران وجود آن را تایید کرد.

در آن زمان، آزمایشگاه ها در زیر انبار های متروکه ای قرار داشت که هنوز در حال ساخت بودند. این منطقه توسط سپاه قدرتمند پاسداران تحت مراقبت است.

با وجود چهار دور تحریم های سازمان ملل، به دلیل اینکه ایران برنامه های غنی سازی اش را متوقف نکرد، ایران باز هم تهدید می کند که سانتریفیوژی هایی  دارد که توانایی غنی سازی سریع تری دارند.

این را باید به نگرانی های بین المللی افزود زیرا، این سانتریفیوژ ها به ایران این اجازه را می دهند که برنامه هایش را پیش ببرد و این کشور را قادر می سازد که مواد خام اتمی را در مدت زمان کوتاه تری انبار  و از آن بعنوان سوخت کلاهک اتمی استفاده کند.

سانتریفیوژ ها دستگاه هایی هستند که برای غنی سازی اورانیوم بکار برده می شوند. اورانیوم با غلظت کم در حدود 3.5 درصد- می تواند بعنوان سوخت رآکتور بکار رود و تولید الکتریسیته بکند و ایران هم گفته است که قصدش از این کار تولید الکتریسیته است. اما اگر غنی سازی اورانیوم به حدود 90 درصد برسد، می تواند در توسعه کلاهک موشکی بکار رود.

ایران توانسته است اورانیوم را تا 5 درصد غنی سازی کند و تولید اورانیوم 20 درصد را نیز در ماه فوریه 2010 آغاز و اعلام کرده است که غنی سازی را تا تولید رادیو ایزوتوپ ها که در درمان سرطان موثر است، ادامه می دهد.

به گفته عباسی، سانتریفیوژ های جدید در فوردو پیشرفته تر از سانتریفیوژ های قدیمی پی 1 هستند که از بازار سیاه خریداری می شد و در تاسیسات نطنز بکار می رفت.

عباسی بعد از جلسه کابینه به ایرنا گفت:« بزودی 164 سانتریفیوژ از نسل جدید  در فودرو نصب خواهیم کرد.

وی همچنین افزود که ایران ممکن است برنامه های اتمی اش را سال جاری سه برابر کند و همه برنامه غنی سازی را از نطنز به فودرو منتقل کند.وی گفت که  بازرسان سازمان ملل می توانند ناظر این نقل و انتقال باشند.

زمانی که ایران سال گذشته برای اولین بار اعلام کرد که 164 دستگاه سانتریفیوژ برای بالا بردن توان غنی سازی اش نصب کرده است،آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت که این اقدام برخلاف قطعنامه سازمان ملل است که از ایران خواسته بود غنی  را متوقف کند.

این اعلام عباسی درست یک روز بعد از اینکه محمود احمدی نژاد، رئیس آژانس، یوکیا آرمانو را مورد انتقاد قرار داده  و شکایت کرده بود که وی با ادعا در مورد اینکه ایران قصد ساخت سلاح اتمی دارد،این نهاد را بی اعتبار می کند.

احمدی نژاد در مورد نظر اخیر آرمانو واکنش نشان داد  که گفته بود بنا بر آخرین اطلاعات بدست آمده توسط بازرسان سازمان ملل، برخی شواهد وجود دارد که فعالیت های اتمی ایران ممکن است در ارتباط با ساخت سلاح اتمی باشد.

واشنگتن پست، 8 ژوئن