احمدی نژاد به اختلاف با سران اعتراف کرد

نویسنده

» گزارشی از گاردین

سعید کمالی دهقان

محمود احمدی نژاد اعلام کرد از سوی کسانی که او را جزو جریان انحرافی می دانند، به پیوستن به جناح مخالف متهم شده است.

محمد احمدی نژاد برای اولین بار تایید کرده که دعوا بین او و برخی از مقامات ارشد حکومت جمهوری اسلامی بالا گرفته است.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی که  روز پنجشنبه در تهران برگزار شد و اولین کنفرانس مطبوعاتی بعد از تنش بین او و آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی، بود گفت: “این کاملا واضح است که ما 180 درجه با آنان تفاوت داریم ما در حال حاضر در طرف مخالفان قرار گرفته ایم.”

او انگشت نشانه اش را به سمت محافظه کارانی گرفت که در راس حکومت هستند و دولت را متهم کرده اند که “انقلاب رااز مسیر خود منحرف کرده” و این درحالی است که اختلاف او با علی خامنه ای بیشتر شده  است.

در ماه های اخیر، محافظه کاران نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی تبلیغات گسترده ای علیه رئیس جمهور و متحدانش به راه انداختند  زیرا به زعم آنها وی عظمت رهبر را زیر سئوال برده است.

چهره های سرشناس در راس سپاه پر قدرت و برخی از روحانیون صاحب نام کشور که در گذشته از احمدی نژآد طرفداری می کردند، حالا خود را کنار کشیده اند.کسانی که در اطراف او باقی مانده اند، متهم به “رمالی”، انحراف” و حتی جاسوسی شده و برخی از مشاوران رئیس جمهور هم دستگیر شده اند.

احمدی نژاد گفت: “این افراد را دستگیر کردند.خوشا به حالشان. حالا باید بگذارند که ما به کارمان برسیم. دولت به غیر از خدمت کردن به مردم و براورده کردن آرمان های انقلاب به هیچ چیز دیگری نمی اندیشد.”

او به سئوالات بیشتر در مورد جنگ قدرت پاسخی نداد و گفت: “موضعگیری ما در حال حاضر این است که سکوت کنیم. یک جور سکوت الهام بخش.”

حامیان علی خامنه ای معتقدند احمدی نژاد بعد از درگیری  بر سر کابینه در ماه آوریل، در میان جمع حمایت کامل خود را از رهبری نشان نداده است.

از احمدی نژاد در مورد برنامه های اتمی هم سئوال شد اما وی نسبت به ادعاهای  اخیر یوکیا آمانو، رئیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای که گفته بود ممکن است ایران در حال ساخت سلاح اتمی باشد، بی اعتنا ماند.

احمدی نژاد به خبرنگاران گفت: “به دستور آمریکا، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش اش چیزهایی نوشته است که برخلاف قانون  و ضوابط آژانس است. این ادعا ها ارزش ندارد و بغیر از بی آبرو کردن آژانس تاثیر دیگری  نخواهد داشت.”

وی همچنین گفت که هیچ پیشنهادی از سوی رهبران جهان نمی تواند برنامه غنی سازی اورانیوم ایران را متوقف کند و آمریکا و متحدانش را متهم به دخالت در امور سوریه و بحرین کرد.

گاردین، 7 ژوئن