اروپا در رؤیای گاز ایران

لوریان لوژور
لوریان لوژور

» نگاه لوریان لوژور آینده لوله های گاز

اتحادیه اروپا از زمان سرد شدن روابط با روسیه به دلیل پرونده اوکراین درتلاش است تا در میان تأمین کنندگان گاز اروپا تنوع سازی کند. و این خواسته احتمالاً با ورود ایران به بازارهای بین المللی برآورده خواهد شد.

اروپایی ها به دنبال دورنمای توافق اتمی که شرایط را برای لغو تحریم ها علیه تهران هموار خواهد ساخت، رؤیای گاز ایران را در سر می پرورانند تا در برابر روسیه بتوانند در تأمین گاز ایجاد تنوع کرده و امنیت بازار آن را برقرار سازند. البته کارشناسان براین باورند که “این مسأله مستلزم زمان بسیاری است”.

نظر اتحادیه اروپا به خط لوله “کوریدور جنوبی” معطوف است: مجموعه ای از خطوط لوله که ازطریق ترکیه برای تأمین گاز به کشورهای جنوبی اروپا ساخته شده. گاز منتقل شده از این خطوط لوله از ذخایر آذربایجان و کشورهای دیگر خاورمیانه، ازجمله ایران، به دست می آید. این خط لوله که مرحله پایانی آن در سال ۲۰۱۹ تکمیل خواهد شد، قرار است در فاز ابتدایی خود ۱۰ میلیارد متر مکعب گاز را به طور سالانه به سوی بلغارستان و یونان منتقل کند. میگوئل آریاس کانته، رییس کمیسیون انرژی اروپا، در زمان نشست وزرای این اتحادیه در ریگا گفت: “این یکی از اولویت های ماست که البته کافی نیست.” ولی به گفته یکی از مسؤولان اروپایی، در صورت رسیدن به توافق اتمی و لغو تحریم ها، گاز ایران “این توان را خواهد داشت که سالانه ۴۰ میلیارد متر مکعب گاز را تأمین کند”.

اتحادیه اروپا به شکلی نومیدانه درتلاش است تا در منابع، تأمین کنندگان و مسیرهای انتقال تنوع سازی کند. این اتحادیه ۵۳ درصد از گاز مصرفی خود را که ارزش آن به ۴۰۰ میلیارد دلار می رسد، در سال ۲۰۱۴ وارد کرد.

 

نباید همه گزینه ها منوط به ایران باشد

کارشناسان معتقدند که اروپا نباید بیش از حد روی گاز ایران حساب کند. جودی دمپزی، از گروه فکر کارنگی اروپا، دراین خصوص می گوید: “بی شک ایران یکی از گزینه هاست، ولی کشورهای اروپایی نباید همه تخم مرغ های خود را در یک سبد بگذارند.” به عقیده او، “ایران در حدی نیست که بتواند تمامی نیازهای اروپا را برآورده سازد.” دانیل گراس، از مرکز مطالعات سیاست اروپا، به نوبه خود می گوید: “اینکه ایران بتواند به یک گزینه معتبر تبدیل شود زمان بسیاری می برد. به علاوه گاز روسیه ارزان تر تمام می شود.”

وی در ادامه می افزاید: “به هیچ وجه نباید از گاز روسیه صرف نظر کرد.” او در ادامه خاطرنشان می سازد: “گاز طبیعی مایع می تواند بزرگ ترین منبع جایگزین برای آن باشد، ولی قیمت آن به مراتب بالاتر از گاز روسیه است.”

منبع: لوریان لوژور، ۱۸ آوریل ۲۰۱۵