کارت قرمز به فوتبال ایران

نویسنده

» گزارش دیپلمات از تاثیر تحریم ها

تحریم‌های اعمال شده بعلیه ایران توسط ایالات متحده آمریکا و متحدانش تاثیرات عمیقی بر زندگی مردم عادی ایران گذاشته است. مقلا در ورزش.

ورزش مورد علاقه ایرانیان نیز از تیغ تحریم‌ها در امان نمانده است.ممنوعیت انجام فعالیت‌های مالی با ایران مشکلاتی درست کرده که تیم های ایرانی را از صحنه جهانی دور می کند.

داوران ایرانی که در بازی‌های بین‌المللی سوت می‌زنند برای دریافت دستمزدشان دچار مشکلات زیادی شده‌اند و علیرغم کوشش‌های فراوان، کنفدراسیون فوتبال آسیا به تازگی نتوانسته یک میلیون دلار از حقوق فدراسیون فوتبال ایران را انتقال دهد.

علی کفاشیان، رییس فدراسیون فوتبال ایران گفت: “باوجوداینکه فدراسیون فوتبال ایران یک نهادغیردولتی محسوب می شود، اما با این وجود بدخواهان ایران تلاش می کنند تا ورزش، مخصوصا فوتبال را که علاقمندان بی شماری در ایران دارد، با اقدامات مختلف زیر فشار بگذارند. مشکلاتی که دشمنان از طرق مختلف در صدد ایجاد آن هستند به هیچوجه عملکرد رو به جلو فوتبال ایران را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.”

در کنار مشکلات مالی مشکلات دیگری هم وجود دارد.

اختلاف ایران و امارات متحده بر مالکیت سه جزیره واقع در تنگه هرمز دوباره به فوتبال کشیده شد. دعوا بر سر جزیره کوچک اما سرشار از منابع ابوموسی و دوجزیره کوچک‌تر تنب بزرگ و کوچک بالا گرفته است.

هرسه این جزایر در سال ۱۹۷۱ پس از خروج بریتانیا به مالکیت ایران در آمد. این سه جزیره در نزدیکی تنگه هرمز واقع هستند، یک آبراه تنگ که روزانه شاهد عبور یک پنجم نفت مصرفی جهان است.

طی سه ماه گذشته رابطه این دو کشور دچار تنش‌های بیشتر شده است. به گفته کفاشیان، امارات به باشگاه‌های حرفه‌ایش گفته‌ است با بازیکنان ایرانی قرارداد امضا نکنند.

ماجرا از لغو یک بازی‌ دوستانه در ماه آوریل شروع شد.

آنچه که بنظر یک تحریم غیررسمی می‌رسد یک مانع جدی برای فوتبال ایران است، چرا که بسیاری از بازیکنان ایرانی برای اولین بار در امارات تجربه بین‌المللی کسب می‌کنند.ستارگانی چون علی دایی، جواد نکونام و علی کریمی همگی در لیگ امارات بازی کرده‌اند.به تازگی، باشگاه الوصل دوبی قرارداد محمد رضا خلعتبری را تجدید نکرد و دیگر ستارگان ایرانی چون ایمان محبعلی و پژمان نوری مجبور به ترک امارات شده اند.

دیپلمات، 11 ژوئیه