رهبر معظم والیبال بازی می کردند

نویسنده
جلال یعقوبی

» افسانه های جدید از زندگی و درایت خامنه ای

در بیست و پنجمین سالگرد حکومت سیدعلی خامنه ای بر ایران، افسانه های جدیدی از توانایی های “خارق العاده” رهبر جمهوری اسلامی از پرده بیرون افتاده است.

 اظهارات طولانی محمدحسین صفار هرندی وزیر ارشاد دولت احمدی نژاد دیروز در گفتگو با خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران منتشر شد که در آن از “ابعاد اخلاقی، معنوی، سلوک ظاهری و زی عمومی” و همچنین “بعد علمی و احاطه و اشراف” و “بعد عملی و تأثیرگذاری” سیدعلی خامنه ای سخن گفته است.

صفار هرندی که مدتی است عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام شده، گفته است: “می‌گویند که زهد امروز آقا از دوران پیش از انقلاب کمتر که نشده که بیشتر هم هست و این زهد امتناع از برخورداری‌های مشروع است. امتناع از برخورداری مشروع یعنی چیزی که خداوند هم حلال کرده است، انسان به خودش سخت بگیرد و از خودش کم بگذارد، این در شخصیت ایشان خیلی برجسته است.” او در ادامه افزوده است: “در بعد علمی و نظری و شخصیت فرزانه مقام معظم رهبری باید گفت که ایشان از یک طرف عالم دینی و مجتهد است و از طرف دیگر یک روشنفکر و شخصیت فرهنگی است و کسی است که شعرشناس و شاعر است، هنرشناس و هنرمند است، قدرت مخاطبه با اهل فرهنگ و فرهیختگان را دارد.”

صفار هرندی از تسلط خامنه ای به زبان انگلیسی هم خبر داده است: “من یک وقتی از مدیر یک مؤسسه آموزشی، فرهنگی شنیدم که گفت آن اوایل انقلاب، حضرت آقا و برخی از مقامات روحانی کلاس‌های زبان را شرکت می‌کردند؛ کسی که به آنها زبان می‌آموخت می‌گفت فراگیری ایشان خیلی خوب بود و آن استاد مربوطه می‌گفت برای من جالب است که آنها در سن بالای ۴۰ سال فراگیری خوبی دارند. من می‌دانم که در سال‌های اخیر نیز روی این چیزها تمرکز دارند و ایشان متون انگلیسی و مجلات خارجی را خودشان می‌خوانند، البته نمی‌دانم اجازه دارم این موضوعات را بگویم یا خیر.”

صفار هرندی از تخصص آقا در موسیقی هم پرده برداشته است: “یک مرتبه ایشان به یکی از هنرمندان که موسیقی مقامی و اینها کار می‌کرده گفته‌اند که فکر می‌کنم ساز شما خوب کوک نیست. او می‌گوید نه آقا، سازم را تازه تنظیم کرده‌ام. اما آقا می‌گویند خیر. این هنرمند بعد می‌بیند که بله تنظیم سازش به هم خورده و کوک نبوده است!ایشان اشرافش در حوزه‌ای نظیر موسیقی تا این حد است، در حالی که علی‌الاصول یک روحانی نباید در این زمینه‌ها ورودی داشته باشد اما ایشان ورود می‌کنند.”

البته این تنها صفار هرندی نبود که چشمه های جدیدی از رهبری خارق العاده “حضرت آقا” را فاش میکرد. چند روز پیش از او علیرضا زاکانی، نماینده راستگرای مجلس نیز افسانه های جدیدی را نقل کرده بود. زاکانی در سایت افسران جنگ نرم “به بهانه 25 سال رهبری پر افتخار مقام معظم رهبری حضرت آیه الله العظمی امام خامنه ای مدظله العالی” خاطره ای از حسن تهرانی مقدم نقل کرده بود. تهرانی مقدم مسئول گسترش توان موشکی سپاه پاسداران بود که در سال ۱۳۹۰ در انفجار پادگانی در اطراف تهران کشته شد. زاکانی نوشته بود: “یک روز صبح، صحبت به دقت و میزان دریافت مقام معظم رهبری از موضوعات فنی و تخصصی شد و این شهید عزیز در توضیح موضوع گفتند: من تعجب می‌کنم، چرا که حضرت آقا بیش از ده نفر از ژنرال‌های روسی که فقط ممهز در توسعه فعالیت‌های موشکی و متخصص این کارند، می‌فهمند و بطور فنی وارد بحث در موضوعات موشکی می‌شوند و تدابیر راه گشا را ابراز می‌دارند.”

 او اضافه کرده بود: “ایشان ادامه دادند با یکی از فرماندهان عالی کشور برای ارایه توضیحاتی خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم و طبق هماهنگی قبلی و شرحی که به ایشان داده بودم، شروع به توضیح موضوع خدمت حضرت آقا کردند و مقام معظم رهبری نیز به دقت گوش می‌دادند. پس از پایان توضیحات، حضرت آقا شروع به سئوال کردند و آنقدر سئوالات دقیق و فنی بود که احساس کردم ده نفر ژنرال روسی متخصص در فعالیت موشکی به نقد موضوع ارایه شده پرداخته‌اند تا جایی که آن فرمانده عالی درمانده از پاسخگویی، اجازه خواست بعد از فرصتی معین پاسخ سئوالات را فراهم نمایند و تقدیم کند.”

البته همه شگفتی ها مربوط به دانش “مقام معظم رهبری” از کوک بودن سازهای موسیقی و تسلط به زبان انگلیسی یا تخصص در موشکهای دوربرد نیست.

چند روز پیش حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی رییس دفتر خامنه ای هنگام ذکر خاطره ای از رهبر جمهوری اسلامی به یکی دیگر از شگفتی های زندگی او اشاره کرده است: “یکی از رسم‌هایی که حضرت آقا آن را رعایت می‌کنند و مقید به انجام آن هستند، دیدار با خانواده شهداست. […]ما در کوچه‌های تنگی که شاید کمتر کسی حاضر باشد به آنجا برود می‌رویم و به خانواده شهدا سر می‌زنیم.”

از طرف دیگر، ضرغام صادقی نماینده شیراز در مجلس و عضو هیات رئیسه آن، طی سخنانی گفته است: “آقای بشارتی در روایتی نقل می‌کند که خاویر پرز دکوئیار دبیرکل وقت سازمان ملل از سیاستمداری و هوشمندی رهبر انقلاب در زمان ریاست جمهوری حیرت کرده و این مسئله را بر زبان آورده بود. [همچنین] کوفی عنان زمانی مقام معظم رهبری را شخصیت برجسته معنوی جهان حاضر توصیف کرده بود که از سیاست نیز اطلاع کامل دارد.”

 او اضافه کرده بود: “ عبادت ایشان بسیار منظم و با یک برنامه ثابت از یک ساعت پیش از نماز صبح آغاز و با نماز جماعت خاتمه می‌یابد و با تهجد و تقوی فردی در مسیر ادای دین و وظیفه اجتماعی گام بر می‌دارند. […]ایشان ورزش و سلامت را در برنامه خود دارند و گاه در گذشته به بازی والیبال علاقه داشته‌اند.”

در این میان اظهارات محمد یزدی، رئیس سابق قوه قضائیه و از اعضای جامعه مدرسین حوزه قم نیز جالب توجه است. گفتگوی طولانی خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، با او صرف پاسخگویی به شبهات بی ارزش مخالفان درباره “سواد اندک” رهبر جمهوری اسلامی شده است. اما محمد یزدی گاه به ذکر فضایل “آقا” هم پرداخته و برای نمونه گفته است: “ایشان فوق‌العاده مهربان، رئوف و اجتماعی بودند و هستند و برخلاف من که حافظه خوبی ندارم، حافظه بسیار قوی‌ای دارند. به بنده هم بسیار هم لطف و محبت داشتند. بنده در دوران بازنگری قانون اساسی با درجه فضل، اطلاعات عمومی و روحیه انقلابی ایشان بسیار بیشتر آشنا شدم و واقعاً غیر از همکاری، ارادت خاصی به ایشان پیدا کردم.”

او سپس به جلسات “طلبگی” خود با سیدعلی خامنه ای و همراه با اعضای شورای نگهبان اشاره کرده: “یادم هست یکی دو قضیه رجالی پیش آمد و دیدم ایشان دراین زمینه، قوی‌تر از خیلی‌ها هستند. واقعاً تعجب کردم، چون فکر می‌کردم ایشان اشتغال رجالی ندارند، با این همه مثلا می گفتند فلان راوی، پسر فلانی و آدم موثقی است و چرا باید به او توجه کرد و یا مثلا فلانی چرا ضعیف است و از این قبیل موارد.”

در همان روزها، فردی به نام آیت الله قرهی نیز در مدح رهبر جمهوری اسلامی گفته بود: “خاطرم هست حضرت آقا بعد از اینکه رهبر شدند خیلی اصرار داشتند منزلشان را به میدان خراسان ببرند که در بین مردم زندگی کنند، اما وقتی به ایشان گفتند به خاطر مسائل امنیتی چنین امکانی وجود ندارد ایشان بازهم مرکز شهر را انتخاب کردند آن هم نه در آن کاخ‌های مجلل بلکه در دو اتاق خیلی ساده زندگی می‌کنند، این را باید مردم بدانند.”

البته او توضیح نداده بود که این دو اتاق ساده در محوطه کاخ مرمر و ساختمانها و باغهای اطراف آن واقع شده است.

همچنین حجت الاسلام ناصر نقویان نیز گفته است: “یادتان باشد که رهبر مانند ستون است و سقف روی ستون‌ها قرار دارد و این ستون‌ها اگر به زعم برخی‌ها کج هم باشد، ستون که هست و سقف نیز روی آن وجود دارد؛ اگر ستون بیفتد، سقف روی سر همه خراب می‌شود و کسانی که به این موضوع توجه ندارند و حواسشان نیست نه تنها به خودشان بلکه به دیگران جفا می‌کنند، یعنی برخی ساقه را می‌برند که اگر درخت افتاد نه خودش بلکه به سر صدنفر دیگر نیز خواهد افتاد.”

در هفته های گذشته، امام جمعه های شهرستانها نیز به طور هماهنگ سخنان مشابهی در ستایش از رهبری سیدعلی خامنه ای بیان کردند. امام جمعه نیریز گفته بود: “هدایت داهیانه رهبر انقلاب توطئه های دشمنان را ناکام گذاشته است.” امام جمعه کازرون تاکید داشت: “درایت و مدیریت مقام معظم رهبری کشتی انقلاب را از میان طوفان ها هدایت کرده است.” امام جمعه رشتخوار معتقد بود: “لازمه حیات نظام حمایت از ولایت فقیه است.” امام جمعه ایلام هم گفته بود: “رمز ماندگاری انقلاب اسلامی پیروی از مقام معظم رهبری است.” همچنین امام جمعه کرج تاکید داشت: “انتخاب رهبری روح تازه ای در ملت مسلمان ایران دمید.” امام جمعه ورزقان نیز “مدیریت حکیمانه رهبر معظم انقلاب” را قابل تحسین دانسته بود. لازم به ذکر است که لیست اظهارات نمایندگان رهبر جمهوری اسلامی در ستایش از رهبر جمهوری اسلامی طولانی تر از این چند جمله بود.

البته باید توجه کرد که در سالگرد ۲۵ سالگی حکومت “مقام معظم رهبری” تنها عجایب زندگی او نبود که یکی پس از دیگری افشا شدند. به گزارش رسانه های حکومتی در ایران، عاشقان “حضرت آقا” هم “حماسه هایی” جدید آفریده بودند. برای نمونه سیزدهم خرداد خبرگزاری فارس گزارشی از جلسه قرآن در حضور رهبر جمهوری اسلامی داده و نوشته بود: “یکی از اعضای هیات داوران به نام محمد شاه که از شیعیان مؤدب پاکستان بود نیز بلندگویی سوا گرفت و ضمن بیعت با رهبر انقلاب و اظهار عشق و ارادت به امام راحل رحمةالله علیه، شعری در رسای آن پیر سفر کرده خواند و پس از اتمام شعرش آمد دست آقا را بوسید و بدون اینکه به ایشان پشت کند، مسافتی را عقب عقب رفت تا سر جایش بنشیند، که این اظهار ادب وی مورد تحسین حضار قرار گرفت.”