گفت و گو

نویسنده

گفتگوبا رضا سبحانی کارگردان “رژیم طلایی”

سالها مجوزدریافت نکردم !

 

کارنامه رضا سبحانی با آنچه امسال نوروز ۹۲ روی پرده رفته تفاوت دارد. “رژیم طلایی” به سینمای قصه گو تعلق دارد، با بازیگر حرفه ای ساخته شده و محصول دفتری است که تولیداتش برای مخاطب گسترده تولید می شوند. رقابت “رژیم طلایی” با سه فیلم نوروزی دیگر چندان به نفع این فیلم نبوده و این اثر در جدول فروش نوروزی در رده آخر است. با رضا سبحانی درباره نمایش عمومی “رژیم طلایی” صحبت کردیم.

 

چرا “ رژیم طلایی” این همه در سکوت و بی خبر ساخته شد؟

به نظرم چندان هم در خفا تولید نشد. ما هم مثل هر پروژه دیگر مراحل لازم را طی کردیم. آذر ماه فیلم را کلید زدیم و اخبار آن هم کم و بیش منتشر می‌شد. شاید چون آن روزها همه درگیر مقدمات برگزاری جشنواره یا پوشش اخبار فیلم های جشنواره بودند کسی مطلع نشد.

 

اکران نوروز برای شما اهمیت داشت و فکر می کردید در ترکیب قرار بگیرید؟

زمانی که فیلم را تولید می کردیم، در جریان بودیم که فیلم ممکن است در ترکیب اکران نوروزی قرار بگیرد و با توجه به اینکه موضوع آن کمدی بود، احتمال می دادیم که “رژیم طلایی” مناسب این فصل باشد. ترکیب امسال خوب و متنوع است و امیدوارم استارت مناسبی برای سال ۹۲ باشد و شاهد استقبال گسترده مردم ازهمه فیلم ها باشیم.

 

به نظرتان فیلم شما در رقابت با آثار دیگر می تواند موفق باشد و گیشه خوبی به دست بیاورد؟

من فکر می کنم هر فیلمی می تواند سهم خود را از اکران بگیرد و کسی موفق تر است که توانسته باشد ارتباط بهتری با مخاطب برقرار کند. همچنین تبلیغات دهان به دهان مردمی هم نقش مهمی در فروش یک فیلم دارد به همین نسبت فیلم “ر‍‍‍ژیم طلایی” از فاکتورهای لازم برای موفقیت در اکران برخوردار است.

 

فیلمنامه “رژیم طلایی” به قلم محمود مهرآور از چه نظر شما را برای کارگردانی جذب کرد؟

بیش از هر چیز این مباحث مربوط به مهریه های عجیب ازدواج بود که نظرم را جلب کرد. امروزه در جامعه مهریه‌های سنگین و عجیب و غریب مثل طلا به اندازه وزن فرد یا … مشاهده می کنیم که فکر کردم می تواند سوژه جدیدی باشد و قبلا هم مشابه آن را در سینما ندیده بودم. طنز و کمدی، مناسب ترین ژانر برای روایت این موضوع بود.

 

سه فیلم کارنامه شما فضاهایی متفاوت دارد، چطور این بار به سراغ یک فیلم کمدی رفتید؟

بعد از چند سال بیکاری و دور بودن از فضا بد ندیدم اگر با حال و هوای کمدی دوباره به سینما قدم بگذارم، اما تاکید می کنم که من در همه فیلم هایم دغدغه های خودم را عنوان کرده بودم و وجه اشتراک همه ساخته های من این است که منتقل کننده حرف های من هستند. با خواندن فیلمنامه “ رژیم طلایی” هم حس کردم می تواند گزینه خوبی برای اضافه شدن به کارنامه کاری من باشد. می توان گفت که ساختارها در این سه فیلمی که کارگردانی کرده ام، متفاوت است، اما نگاه خاص من به عنوان یک کارگردان سینما، همیشه وجود داشته و دارد.

 

چرا چند سال از فیلمسازی دور بودید؟

این سوال را باید از مدیران فرهنگی بپرسید. در طول این سال ها من چند فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی و مراکز دولتی دیگر ارائه کردم، اما مجوز دریافت نکردند. فکر می کنم درگیر فیلم های فاخر بودند.

 

چطور به این ترکیب بازیگر رسیدید؟

از ابتدا همین گروه بازیگران فعلی را در نظر داشتیم که خوشبختانه همکاری مان هم محقق شد. در سینمای ما شرایط به گونه ای است که انتخاب بازیگران پنجاه پنجاه هست، اما در مورد فیلم ما همه چیز طبق آنچه خواسته ما بود پیش رفت.

فیلم‌های جشنواره امسال را تماشا کردید؟ بر اساس آن سال ۹۲ را چطور ارزیابی می کنید؟

فرصت نکردم فیلم های جشنواره را ببینم، اما باید توجه داشت که شرایط اجتماعی همیشه بر سینما تاثیر گذار است. اگر بناست مشکلات این سینما را حل کنیم، بهتر است ریشه ای اقدام کنیم و فکر اساسی برای معضلات سینما داشته باشیم.باید به بخش خصوصی و سینما گران مستقل انگیزه داد که با جرات بتوانند در سینما سرمایه گذاری کنند و شرایط دشوار تولید برایشان ساده کرد و دستشان را در انتخاب مضامین متنوع باز گذاشت و درمراحل بعدتر بتوانیم سالن های سینمایی مان را گسترش بدهیم.

 

برنامه ای برای پروژه بعدی دارید؟

آقای فرحبحش یک تهیه کننده با سابقه در این سینماست و در ضمن کارگردان موفقی هم هست، فیلم آخرشان در سطح خوبی مطرح شد. ایشان شرایط تولید را به خوبی مهیا کرد و ما بدون مشکلی خاص، تولید را به پایان رساندیم. دو سه طرح دارم که اجازه بدهید در زمان خودش در مورد آن صحبت کنیم.

منبع : سوره سینما