گپ

نویسنده
یوسف محمدی

گفت و گو با کوروش سلیمانی بازیگر نمایش “قرارداد با مرگ”

این یک شو نیست

 

 

آقای سلیمانی، مهم ترین ویژگی نمایشی که در آن به ایفای نقش می پردازید چیست؟

در کنار همه امتیازاتی که این تئاتر دارد جریان داستانی حاکم بر نمایش برایم از جذابیت ویژه ای برخوردار بود.“قرار داد با مرگ” بر اساس یک تقابل شکل گرفته است و داستان آن در مورد نویسنده ای بازنشسته و ورشکسته است که در یک هتل اقامت کرده است، این آدم که داریوش مؤدبیان نقش آن را بازی می کند به دلیل آن که بیمار است و از لحاظ مالی نیز امکانات زیادی ندارد تصمیم می گیرد که به زندگی خود خاتمه بدهد.با ورود یک پیش خدمت به اسم موریس گفت و گویی میان این دو نفر شکل می گیرد و قرار دادی را می بندد که به موجب آن قرار داد موریس موظف می شود جان نویسنده را بگیرد.

 

نقشی که خودتان ایفاگر آن هستید ، چه ویژگی خاصی دارد؟

 من در این نمایش ایفاگر نقش “موریس” هستم، این نقش نقشی پیچیده و دشوار است و حضور در این نمایش برای من به عنوان یک چالش محسوب می شود، مروژک نقش موریس را خیلی خوب نوشته است.

 

معمولا آثار به خصوص و منحصر به فرد در خوزه هنر و مخصوصا تئاتر برای مردم جذابیت بیشتری دارند.به نظرتان این نمایش مختصات لازم برای جذب تماشاگر را به همراه دارد؟

“قرار داد با مرگ” شو نیست بلکه یک تئاتر به معنای واقعی کلمه و با ویژگی های اصیل تئاتراست، ما برای این نیامدیم که چیزی را در این نمایش به رخ بکشیم، نام گروه ما “مردم” است بنابراین آمدیم که با احترام به مردم اثری در خور شأن آنها را به نمایش بگذاریم.

 

مهم ترین نکته ای که درباره نویسنده این اثر می دانید را برایمان بگویید.

“مروژک” نویسنده این نمایش در کنار نقل داستان این نویسنده و پیشخدمت به بررسی زندگی انسان در دوران مدرن می پردازد و اتفاقات اروپای شرقی و غربی، استعمار و تحقیر ملت ها را در قالب این نمایشنامه بیان می کند.

 

از شخصیت “موریس” در نمایش “قرارداد با مرگ” چه ارزیابی دارید؟

شخصیت “موریس” را به لحاظ رئالیستی نمی توان برایش شناسنامه و پیشینه ای تعریف کرد و در واقع در رابطه با این آدم همه چیز در حاله ای از تردید می گذرد و برای من این ویژگی یکی از جذابیت هایی بود که موجب شد همکاری با مؤدبیان را بپذیرم ضمن اینکه مؤدبیان نیز کارگردانی خوش ذوق و کار با او برایم بسیار شیرین است.

 

کار با داریوش مودبیان در مقام بازیگر برایتان چگونه است؟

آقای مودبیان کارگردانن و بازیگر برحسته ای هستند که من برای اولین بار با ایشان همکاری می کنم.یکی از شانس های من این است که خود ایشان به عنوان مترجم اثر نیز راهنمایی های فراوانی را برای رسیدن به نقش برای من انجام دادند.مروژک نویسنده ای است که جهان بینی به خصوصی دارد و آقای مودبیان با احاطه بر زبان، جهان و کلام این نویسنده به راحتی از عهده شمایل کلی اثر بر آمدند.

 

رگه های طنزی در نمایشنامه ی مروژک وجود دارد که گهگاه باعث خنده تماشاگر می شود.به نظرتان این یک متن کمدی است؟

بله.“قرارداد با مرگ” یک کمدی است.یک کمدی سیاه که همان طور که شما گفتید تنها لحظاتی خنده بر لب مخاطب می آورد.بهترین اجرای ما ازاین اثر شب هایی که تماشاگر پس از ترک سالن به اندیشه رایج در متن پی می برد ووارد فضای جادویی اثر می شود.

 

استقبال مردم از نمایش به چه گونه ای بوده است؟

تا کنون نیمی از اجرای این نمایش سپری شده است، خوشبختانه بازخورد خوبی هم از سوی تماشاگران در رابطه باآن به وجود آمده است.