تخلف عمدی از قطعنامه های سازمان ملل

نویسنده

» گزارش فیگارو از تخلفات دولت تهران

رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده، خواستار “اتفاق نظر و افزایش فشار بر دولت جمهوری اسلامی” شده است.

محمود احمدی نژاد به دانشمندان ایرانی دستور داد که بدون تأخیر غنی سازی اورانیوم تا میزان ۲۰ درصد را آغاز کنند و با این اقدام، آخرین امید دیپلمات های غربی مبنی بر توافق بر سر مبادله سوخت صلح آمیز هسته ای با این کشور را از بین برد. یکی از سخنگویان وزارت  خارجه بریتانیا در این رابطه اظهار داشت: “اطلاعات به دست آمده در مورد غنی سازی تا میزان ۲۰ درصد به شدت کشورهای غربی را نگران کرده است. جمهوری اسلامی با این اقدام خود به طور عمد ۵ قطعنامه سازمان ملل را که از سال ۲۰۰۶ به تصویب رسیده اند زیر پا گذاشته.” ازطرف دیگر، رابرت گیتس، وزیر دفاع ایالات متحده نیز، خواستار “اتفاق نظر و افزایش فشار بر دولت جمهوری اسلامی” شده است.

توافق در مبادله سوخت هسته ای به عنوان راه حل کلی برای پرونده هسته ای ایران که بی شک در ثبات خاورمیانه نقش کلیدی دارد، به خوبی می توانست بحران فعلی را از طریق دیپلماتیک حل و فصل کند.

ایران که هیچ گاه به طور رسمی اورانیوم را بیش از ۳ ممیز ۵ درصد غنی نکرده، همواره از خواست خود مبنی بر وارد کردن اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد از کشورهای خارجی سخن گفته است. این درحالی است که طبق گفته تهران، اورانیوم غنی شده به میزان ۲۰ درصد برای تولید ایزوتوپ برای مصارف پزشکی [مبارزه با سرطان] در رآکتور تهران مورد استفاده است. براساس مفاد توافق نامه ای که در تاریخ ۲۱ اکتبر ۲۰۰۹ در وین و زیر نظر آژانس اتمی به امضاء رسید، ایران ابتدا پذیرفت که حداقل ۷۰ درصد از ذخیره اورانیوم خود را [۱۲۰۰ کیلوگرم] برای غنی سازی به میزان ۲۰ درصد به روسیه و سپس فرانسه منتقل کند.

ولی مذاکرات وین به خوبی پیش نرفت. جمهوری اسلامی با اعزام هیأت درجه دو به اتریش در اواخر نوامبر اعلام کرد که در برابر “جنجال سازی” غربی ها تسلیم نخواهد شد و هیچ گاه از “ذخایر با ارزش اورانیوم” خود چشم پوشی نخواهد کرد. ازطرف دیگر، دولتمردان جمهوری اسلامی اولتیماتوم “غیرقابل قبول”ی که از سوی فرانسه و ایالات متحده مطرح شده را مورد مؤاخذه قرار دادند.

محمود احمدی نژاد روز ۲ دسامبر میخ را محکم تر کوبید و تأکید کرد که “پرونده بسته شده است” و سپس خود اولتیماتوم دیگری تا آخر ماه ژانویه به غربی ها داد. دیپلماسی جمهوری اسلامی که در “شل کن سفت کن” مسایل استاد است، اکنون خرگوش دیگری را از کلاه خود درآورده: در برابر حیرت ناظران، منوچهر متکی، وزیر امور خارجه این کشور، خود را به کنفرانس امنیتی مونیخ دعوت کرد تا در آنجا بتواند در دیدار با یوکیا آمانو، رییس جدید آژانس اتمی، “پیشنهادات جدیدی را مطرح کند”. ولی یوکیو آمانو در این مورد عکس العمل نشان داد و گفت که هیچ “پیشنهاد جدیدی مطرح نیست” و این درحالی است که رابرت گیتس نیز در این رابطه اظهار داشت: “از رسیدن به توافق بسیار فاصله گرفته ایم.”

آیا دولت جمهوری اسلامی ادامه کار خود را بر پایه تردید مقامات عالی رتبه غربی استوار کرده؟ به گفته برخی منابع دیپلماتیک در اورشلیم، باراک اوباما روز ۱۷ دسامبر به دولت چین، که حامی وفادار سیاست های تهران است، هشدار داده که “نمی تواند تا ابد از حمله اسراییل به تأسیسات هسته ای ایران جلوگیری کند”.

 

منبع: فیگارو، ۸ فوریه