کتاب اندیشه های مشائی به خرج دولت

مهسا امرآبادی
مهسا امرآبادی

گرچه اسفندیار رحیم‌مشایی طی ماه‌های اخیر ترجیح داده تا کمتر در رسانه‌ها و اخبار حضور داشته باشد و از موضع‌گیری علنی خودداری می‌کند، اما به نظر می‌رسد این تغییرات تنها در تاکتیک و شیوه عملکرد و فعالیت وی باشد و در حال حاضر تمایل دارد تا غیرعلنی و کم‌ سروصدا، برنامه‌های خود را دنبال کند. مجموعه سخنرانی‌های مشایی در جمع مدیران و دست‌اندرکاران روابط عمومی سازمان‌ها در قالب کتابی تحت عنوان “انقلاب اسلامی؛ دستاوردها و ضرورت‌های اطلاع‌رسانی” توسط مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس‌جمهور در حالی منتشر شد که در ماه‌های اخیر رییس دفتر احمدی‌نژاد چهره خود را از تیررس خبرنگاران و رسانه‌ها مخفی نگه داشت تا شاید اندکی از حساسیت‌های چند ماه گذشته بر وی و اطرافیانش کاسته شود.

سخنان منصور ارضی در شب‌های احیا و پیشنهاد حذف فیزیکی مشائی نشان داد که تاکتیک سایه هم او را از افکار منتقدان سرسخت خود بیرون نکرده است و همچنان بر حذف وی اصرار دارند. بعد از سخنان مداح معروف، مشایی پس از قریب به چهار ماه در مراسم تجدید بیعت دولت با آرمان‌های امام راحل و دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری حاضر شد و توجه رسانه‌ها را جلب کرد اما به نظر نمی‌رسد که این حضور کوتاه‌مدت و کم‌رنگ او ادامه داشته باشد.

در مقدمه این کتاب آمده است: “مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس‌جمهور با توجه به رسالتی که در تبیین ارتباطات و اطلاع‌رسانی در ساحت دولت کریمه و خدمتگزار دارد، وظیفه خود می‌داند مباحث مربوط به وظایف روابط عمومی‌ها را در مجموعه‌یی گردآوری کند تا همچون چراغی فراروی فعالان این عرصه باشد.” همچنین ترسیم افق‌های اطلاع‌رسانی، ضرورت توجه به تنوع مخاطبین و سلیقه‌ها، بهره‌مندی حداکثری از ظرفیت‌های اطلاع‌رسانی، اقدامات دولت، برنامه‌ریزی راهبردی در تبلیغ و اطلاع‌رسانی، احمدی‌نژاد و بازگشت به گفتمان امام خمینی(ره) و ضرورت انعکاس حقایق و دستاوردهای دولت از جمله عناوین محتوایی این کتاب است.
حضور نیافتن در مجامع عمومی و سخنرانی‌ها و عدم موضع‌گیری علنی مشایی از یک سو و انتشار کتاب و روزنامه‌های منسوب به وی و راه‌اندازی سایت‌های خبری نشان می‌دهد که او در حال حاضر تمایل دارد تا در سایه و در پشت پرده و غیرعلنی برنامه و اهداف خود را پیگیری کند تا شاید اینگونه بتواند توجه منتقدان اصولگرا و بانفوذ خود را تا زمان انتخابات بکاهد اما در عین حال هرازچندگاهی با خواست خود و با برنامه قبلی از سایه بیرون می‌آید. گردآوری و انتشار کتاب مجموعه سخنرانی‌های مشایی توسط مرکز ارتباطات، اطلاعات و تبلیغات دفتر رییس‌جمهور با مسوولیت محمدحسین صالحی‌مرام از نزدیکان مشایی، نشان می‌دهد که حضور اندک وی در رسانه‌ها نیز با خواست خود بوده چرا که صالحی‌مرام با حکم مشایی دبیر شورای اطلاع‌رسانی و معاونت ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رییس‌جمهور را بر عهده دارد و به نظر نمی‌آید بدون هماهنگی با مشایی این کتاب را منتشر کرده باشد. از طرف دیگر انتشار این کتاب توسط نهاد ریاست‌جمهوری و با هزینه این نهاد، نشان از این دارد که محمود احمدی‌نژاد نیز همچنان بر دفاع و پشتیبانی از یار دیرین خود اصرار دارد و با وجود انتقادات فراوان و فشارهای اصولگرایان، او نه تنها قصد کنار گذاشتن مشایی را ندارد که برای ترویج و تبلیغ افکار او، از نهاد ریاست‌جمهوری هم هزینه می‌کند.
اگرچه اسفندیار رحیم‌مشایی در این مدت سکوتی معنادار داشت اما این سکوت را نباید به معنای عدم فعالیت و انزوای سیاسی وی معنا کرد. به نظر می‌رسد مشایی راه رسیدن اهداف و برنامه‌های خود را در سکوت خودساخته و پنهان ماندن از چشمان منتقدان و حساسیت‌زدایی از خود می‌داند. حضور کم‌رنگ اما زیرپوستی مشایی در عرصه فعالیت‌های سیاسی این گمانه را بیشتر می‌کند که وی با بایکوت چند وقته خود، قصد دارد در زمانی مناسب و نزدیک به انتخابات وارد عمل شود و این فرضیه را تقویت می‌کند که در آینده‌یی نزدیک باید شاهد حضور پررنگ وی در مناسبات و مبارزات انتخاباتی باشیم؛ مساله‌یی که منتقدان و مخالفان اصولگرای او را بر آن داشته تا در چند ماه گذشته مخالفت خود را علنی‌تر و جدی‌تر دنبال کنند و حتی نام «انحراف» را بر جریان و اطرافیان مشایی بگذارند.

منبع: اعتماد، دوازده شهریور