مذاکرات اتمی؛ دورنمای توافق کم‌رنگ است

فیگارو
فیگارو

» گزارش فیگارو از مهلت تعیین شده

دولت ایران پس از آنکه یکی از نمایندگان مجلس، مذاکره کنندگان هیأت ایرانی را به دادن امتیازات بسیار به صورت پنهانی متهم کرد، نهایی شدن توافق با قدرت های جهانی را تکذیب نمود. به همین دلیل، وزیر خارجه جمهوری اسلامی تهدید کرد که نماینده محافظه کار علیرضا زاکانی را تحت پیگرد قانونی قرار می دهد. او گفته بود توافقی صورت گرفته که از تمامی “خطوط قرمز” تعیین شده ازسوی حکومت تهران گذر کرده است.

نمایندگان محافظه کار بارها براین نکته تأکید کرده اند که تهران تاکنون در مباحثات هسته ای با گروه شش کشور بسیار نرم عمل کرده،  ولی علی رغم فشارهای بسیار، رییس جمهور حسن روحانی و وزیر خارجه اش، محمد جواد ظریف، مذاکرات را به امید آنکه تا تاریخ ۲۴ نوامبر به یک توافق جامع دست یابند، ادامه داده اند.

روز سه شنبه سایت مجلس ایران به نقل از آقای زاکانی نوشت: “براساس برخی اطلاعات به دست آمده، توافق میان هیأت ایرانی و طرف آمریکایی حاصل شده است.” او در ادامه گفت: “اطلاعاتی نیز وجود دارد که نشان می دهد این توافق از خطوط قرمز گذشته و بی شک به تضعیف حقوق ملت ایران و ازبین بردن تمامی دستاوردهای هسته ای ما خواهد انجامید.” به گفته او، این “خطوط قرمز” یک سال پیش توسط رهبر انقلاب علی خامنه ای تعیین شده اند. او گفته بود که کشورش از “حقوق هسته ای” خود کوتاه نخواهد آمد.

این نماینده مجلس جزئیات بیشتری نسبت به منبع این اطلاعات که موجب واکنش شدید وزیر خارجه شد، ارائه نکرد. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دراین خصوص گفت: “هیأت مذاکره کنندگان هسته ای کاملاً به خطوط قرمز واقف است. چنین اظهاراتی […] در قبال هیأت مذاکره کنندگان افترا آمیزند و ممکن است به پیگرد قانونی منجر شود.”

ایران و گروه شش کشور به امید آنکه تا تاریخ ۲۴ نوامبر به توافق نهایی دست یابند، باید طی هفته های آینده مذاکرات خود را در وین تجدید کنند. این توافق تاریخی ماهیت صرفاً صلح آمیز برنامه اتمی تهران را تضمین خواهد کرد.

در ازای آن، لغو تحریم های بین المللی که اقتصاد ایران را با مشکلات بسیاری مواجه ساخته در دستور کار قرار خواهد گرفت.

منبع: فیگارو، ۳۰ اکتبر http://www.lavie.fr/actualite/monde/israel-se-prepare-t-il-a-une-guerre-contre-l-iran-28-08-2012-30161_5.phphttp://www.slate.fr/story/47317/toxicomanie-came-drogue-iran-teheran