اعدام سیاسی در کردستان

سامان رسول پور
سامان رسول پور

در این هفته، به رغم اعتراضات گسترده بین المللی، احسان فتاحیان، جوان 28 ساله کرد در زندان سنندج اعدام شد. عفوبین الملل، دیده بان حقوق بشر، کمپین بین المللی حقوق بشر و هزاران تن از فعالان مدنی خواستار لغو حکم اعدام احسان فتاحیان شده بودند اما در نهایت، قوه قضاییه جمهوری اسلامی، بی توجه به اعتراضات بین المللی، این حکم را اجرا کرد و به این ترتیب برای اولین بار در طی چند سال اخیر، یک فعال سیاسی در کردستان اعدام شد.

احسان فتاحیان، در بهار سال گذشته دستگیر شده و دادگاه انقلاب سنندج وی را به اتهام عضویت در احزاب مخالف نظام به تحمل 10 سال حبس محکوم کرده بود اما در اقدامی عجیب، دادگاه تجدید نظر این حکم را نقض و آن را به حکم اعدام تغییر داد.

 به این ترتیب، با اعدام احسان فتاحیان، نگرانیها در خصوص اجرای احکام سایر زندانیان سیاسی نظیر حبیب الله لطیفی و شیرکو معارفی که به اعدام محکوم شده اند، بیشتر شده است.

اما آنسوتر، در همین هفته اتفاقات دیگری هم افتاد. از بازداشت و صدور قرار بازداشت گرفته تا آزادی شماری از زندانیان.

هفت دانشجوی دانشگاه پلی تکنیک (واحد تفرش) به نامهای علی عظیمی، محمد اسعدی، سعید قاسمی، امین عربی، علی مطلبی و کورش یکان، توسط نیروهای امنیتی دستگیر شدند.

همچنین برای محمد صادقی و حسن اسدی زیدآبادی از اعضای ارشد ادوار تحکیم وحدت که اخیر بازداشت شده بودند، قرار بازداشت صادر گردید. در همین حال، علی کلایی، فعال دانشجویی به  واحد پیگیری وزارت اطلاعات احضار شد.

آنطرفتر، راحله عسگرزاده(رها) فعال حقوق زنان و عکاس، که روز 13 آبان دستگیر و به بند “متادون” اوین منتقل شده بود، به همراه وحیده مولودی، از زندان آزاد شدند.

علاوه بر این دو عضو کمپین یک میلیون امضا، شمار دیگری از زندانیان هم آزاد شدند: هادی حیدری، علی تاجرنیا، محمد جواد مظفری، محمد امین شیرزاد، ابراهیم شیرکووند، میثم وره چهر، داور میر، تقی رمضان زاده، جعفر ابراهیمی و همچنین فرهاد پولادی، خبرنگار خبرگزاری فرانسه در تهران.

و بالاخره، چهار روزنامه نگار ایرانی، برنده جایزه هلمن همت سازمان دیدبان حقوق بشر شدند. محمد صدیق کبودند، آسیه امینی، یوسف عزیزبنی طرف و آرش سیگارچی. به گفته دیده‌بان حقوق بشر، این جایزه به دلیل تلاش شجاعانه این چهار روزنامه‌نگار ایرانی در زمینه آزادی بیان به رغم فشارهای حکومتی به آنها اختصاص یافته است.