پشت ویترین

نویسنده
نسرین تبریزی

تازه های کتاب ایران…

 

 

این صحنه خانه من است: زندگی، اندیشه و آثار حمید سمندریان

در گفتگو با: افسانه ماهیان

656 ص، تهران: نشر قطره، 1388، چاپ اول

این کتاب که در قالب گفتگو تهیه و تدوین شده، گزارشی مفصل از زندگی، فعالیت ها، اندیشه و آثار«حمید سمندریان»، هنرمند برجسته عرصه تئاتر ایران است. کتاب، با سالشمار زندگی «سمندریان» و فهرستی از آثار نمایشی ترجمه شده به وسیله او، آغاز می شود. به دنبال آن، متن تدوین شده گفتگو های «افسانه ماهیان» با «حمید سمندریان»، در قالب ده«پرده» و یک «پرده آخر» می آید. پایان بخش کتاب نیز، مجموعه بزرگی از عکس های رنگی و سیاه و سفید، مربوط به مراحل مختلف زندگی «سمندریان»، اجرای آثار او و پوسترها و تراکت های گوناگون مربوط به نمایش های اوست. در این ده«پرده»،«سمندریان»، از زندگی، علایق، تحصیلات، فعالیت ها و تجربه های گوناگون و متعدد خود سخن می گوید. کتاب «این صحنه خانه من است»، بخشی از تاریخ تئاتر معاصر ایران و فعالیت های یکی از برجسته ترین و آگاه ترین هنرمندان آن را به تصویر می کشد.

تاریخ لباس ایران

نویسنده: شبنم رنج دوست

310ص، تهران: انتشارات جمال هنر، 1388، چاپ اول

در این کتاب، سعی شده است علاوه بر ارائه منبع کاملی از لباس های ادوار تاریخی در ایران، به تاریخ پوشاک اقوام محلی ایرانی نیز پرداخته شود تا خواننده بتواند اطلاعات لازم درباره هر دو موضوع را در این مجموعه بیابد. از آنجا که محیط و طبقه اجتماعی انسان ها، و همچنین مشاغل و وظایف آنها در نوع لباسشان تاثیر می گذارد، بررسی تاریخ لباس در هر جامعه مانند ایران، یک بررسی تاریخی و جامعه شناسی است. از سوی دیگر، این بررسی، می تواند اطلاعات مفیدی درباره فرهنگ یک جامعه و آداب و رسوم آن را در اختیار پژوهشگران قرار دهد. از این رو، کتاب حاضر در حکم آیینه ای است که    گوشه ای از تاریخ، زندگی اجتماعی و فرهنگ مردم سرزمینی کهن را، در قالب تصویری چند وجهی و جذاب، در اختیار علاقمندان قرارمی دهد. در کنار بررسی تحولات پوشاک از دوران مادها تا عصر پهلوی، با پوشاک  اقوام و ملیت های گوناگون ساکن فلات ایران، هم چون کردها، لرها، بختیاری ها، قشقایی ها، بلوچ ها، ترکمن ها و مردم کرانه خلیج فارس، آشنا می شویم.

 

چگونه خبرهای بد را به کودکان بدهیم؟

نویسندگان: دکتر عباس عطاری، دکتر آزاده ملکیان

89 ص، تهران: نشر قطره، 1388، چاپ اول

در این کتاب که به وسیله دو استاد روانپزشکی دانشگاه های ایران نوشته شده، روش و نحوه انتقال اخبار ناگوار به کودکان، مورد بررسی علمی قرار گرفته است. نویسنگان تلاش کرده اند، با ارائه دیدگاه روان شناسان و روان پزشکان درباره شیوه صحیح و مناسب اطلاع رسانی خبرهای بد به دیگران، راه کارهایی در این زمینه،  فراروی خانواده ها قرار دهند و آنان را در کار پیچیده و دشوار آگاه کردن کودکان از وقایع ناگوار، یاری رسانند.

 

سیر تحول قوانین مطبوعات در ایران

نویسنده: محمدرضا معین فرد

212 ص، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی، 1388، چاپ اول

قوانین مطبوعات، مناسبات بین مطبوعات، حکومت و مردم را تنظیم می کند. در ایران، از زمان پیدایش اولین مطبوعه تا امروز، هر سه عرصه ذکر شده، یعنی مطبوعات، حکومت و مردم و روابط بین آنها، دچار تحولات گوناگونی شده است. این تحولات، در قوانین مطبوعات تاثیر گذاشته و باعث تحول این قوانین گردیده است. در کتاب حاضر،‌ سیر این تحول، در صد سال اخیر بررسی شده است. در حقیقت، هدف این پژوهش آن است که روند شکل گیری(تصویب) و لغو قوانین مطبوعاتی در ایران را، از دوران مشروطیت تا زمان حاضر، با تکیه بر اوضاع و احوال سیاسی و تاریخی جامعه ایران، بررسی کند. عناوین مباحث اصلی کتاب عبارت اند از: «مفهوم و تعریف مطبوعات»،«مبانی مطبوعات»،«قوانین مطبوعات از مشروطه تا انقلاب اسلامی»،«قانون مطبوعات در سال 1286 شمسی»،«رضا شاه پهلوی و مطبوعات»،«تحولات قوانین مطبوعات در دوران محمد رضا شاه پهلوی» و«تحولات قوانین مطبوعات جمهوری اسلامی».

خاطرات عارف قزوینی: به همراه اشعار چاپ نشده

به کوشش:‌ مهدی نورمحمدی

با مقدمه: ایرج افشار

635 ص، تهران: انتشارات سخن، 1388، چاپ اول

این مجموعه ارزشمند که بر اساس نوشته های تازه یاب و منتشر نشده ای از«عارف قزوینی» تدوین شده، گوشه ای از خاطرات این شاعر و هنرمند برجسته اواخر عصر قاجار و اوایل عصر پهلوی است. این نوشته های مهم، همراه با چند نامه ای که درخاندان«اقبالی» بر جای مانده، ‌اکنون در«انجمن آثار ومفاخر فرهنگی» نگهداری می شود و اطلاعات سودمندی درباره زندگی«عارف» و اوضاع اجتماعی،سیاسی و فرهنگی ایران در دوران پس از مشروطیت و دراوایل عصر پهلوی، دراختیار پژوهشگران قرار می دهد. مجموعه حاضر، به جز نوشته های «عارف» محتوی است بر: 1- نوشته ای از «عبدالحسین»، پسر«ابوالقاسم بیابانی»، درباره«کله بزی» های رودبار الموت. این نوشته به خواهش«عارف» نگارش یافته است و از نظر مردم شناسی، جای مهمی دارد.2- متن نامه«سید ضیاء الدین طباطبایی»، رئیس الوزرای کابینه کودتای 1299 که واجد اهمیت خاص است. «سید ضیاء» این نامه را پس از رفتن از ایران، در دلجویی از «عارف» که زمانی از علاقمندان به او بود، نوشته است. 3- متن نامه دوست غمخوار«عارف»، موسوم به «علی بیرنگ» که از تبریز نوشته شده است.4- متن نامه «عارف» در جواب «غلامعلی رعدی آذرخشی»، شاعر توانای آذربایجانی. این نامه در زمانی نوشته شده است، که«رعدی» در مدرسه «دارالفنون» تحصیل می کرد و «عارف» در همدان بود. همچنین در این مجموعه، اشعاری از «عارف» را می یابیم که پیش از این در دیوان هایی که از او چاپ شده بود، ‌دیده نشده است و برای نخستین بار در اختیار علاقمندان قرار می گیرد.

 

بارداری بی هنگام آقای«میم»

نویسنده: محمدرضا مرزوقی

158 ص، تهران: انتشارات روشنگران و مطالعات زنان، 1388، چاپ اول

سال ها پیش در خبرها آمده بود که: «یک مرد چینی 55 ساله نوزادی به دنیا آورده و….». این خبر، جرقه ای در ذهن نویسنده کتاب حاضر روشن کرد تا داستانی در باب مادر شدن و خصوصیات منحصر به فرد آن بنویسد و به زعم خود کشف کند که مادر شدن، چه تغییراتی را می تواند در ذهنیات و خلق و خوی یک انسان، حتی اگر این انسان مرد باشد، ایجاد کند. داستان تخیلی«بارداری بی هنگام آقای میم»، با الهام از همین خبر کوتاه و بی تفسیر، نوشته شده است. آقای «میم» که در سراسر داستان چنین نامیده می شود، یک شب که از شرکت بسیار معتبرش به خانه باز می گردد، احساس کسالت و بیماری می کند. درد شدیدی در ناحیه شکم، سرانجام او را روانه بیمارستان می کند. در بیمارستان، پزشک پس از معاینات مکرر و آزمایش های دقیق، به این نتیجه حیرت آور می رسد که آقای «میم» در ماه دوم بارداری به سر می برد…«بار داری بی هنگام آقای میم»، داستانی است در ستایش مادری؛ فارغ  از بار جنیستی آن.

 

فرهنگ نویسی: ویژه نامه«نامه فرهنگستان»/ دفتر دوم

268 ص، تهران: فرهنگستان زبان و ادب فارسی، 1388، چاپ اول

این کتاب که به صورت ویژه نامه نشریه«فرهنگستان زبان و ادب فارسی» با عنوان«نامه فرهنگستان» منتشر شده، دفتر دوم از مجموعه ای است که در قالب مقالات پژوهشی، به موضوع فرهنگ نویسی در ایران می پردازد. عناوین برخی از مقالات این دفتر و نویسندگان آنها عبارت اند از:«شیوه های فرهنگ نویسی در لغت نامه دهخدا/ علی اشرف صادقی»،«شاهنامه و فرهنگ نویسی فارسی/ ابوالفضل خطیبی»،«ریشه شناسی در فرهنگ ها/ رحمان بختیاری»،«واژه ای کهن و ناشناخته در شعر رودکی/ مسعود قاسمی»،«شیده: واژه ای نادر در شاهنامه/ سجاد آیدانلو»،«شرح بیتی از فرخی سیستانی و معنای تازه ای برای واژه کردار/ جمیله اخیانی»،«معراجنامه منسوب به افلاکی/ مهدی علیائی مقدم»،«کلیات تعریف نگاری/ حسن انوری»،«نکاتی درباره فرهنگ نگاری/ محمد رضا باطنی» و«واژه های عامیانه در فرهنگ جامع زبان فارسی/ ابوالحسن نجفی».

 

گزیده تاریخ هنر ایران

تالیف: مهتاب رفیعی، هستی بشروتنی، پری ناز حسینی

384 ص، تهران: انتشارات چارسوی هنر، 1388، چاپ اول

این کتاب، گزارشی است مفید و مختصر از تاریخ هنر ایران، از ابتدا تا دوره معاصر. در این گزارش، بر هنرهای نقاشی و معماری تاکید شده است. در پایان کتاب نیز، فهرستی از اسامی هنرمندان نقاش تا دوره قاجار، و همچنین فهرستی از آثار معماری ایران(قلعه، پل، سد، کاروانسرا، آب انبار، حمام، مسجد، مدرسه، برج، مناره، گنبد و…)، همراه با زمان ساخت و مکان آنها، آمده است. کتاب«گزیده تاریخ هنر ایران» که به صورت یک اثر آموزشی تالیف شده است، خواننده را با مهم ترین آثار هنر ایرانی و ویژگی های آنها آشنا می کند.

 

مطالعه ابعاد جنسیتی برنامه های سوم و چهارم توسعه

تالیف: سهیلا صادقی فسایی، سمیرا کلهر

118 ص، تهران: انتشارات دانشگاه تهران، 1387، چاپ اول

در این پژوهش که در چارچوب فعالیت های «مرکز مطالعات و تحقیقات زنان»، در دانشگاه تهران انجام شده، ابعاد جنسیتی برنامه های پنج ساله سوم وچهارم توسعه در ایران، و همچنین میزان تحقق و دست یابی اهداف جنسیتی در برنامه سوم توسعه، مورد بررسی قرار گرفته است. این پژوهش که به شکلی آکادمیک و با استفاده از آمار و داده های گوناگون صورت گرفته، شامل اطلاعات مفید و ارزشمندی درباره وضعیت اشتغال، سلامتی و بهداشت، تامین اجتماعی و آموزش زنان ایرانی در ده سال گذشته است.