کامپیوتر من را به هدیه تهرانی نزدیک کرد

نویسنده
آرش معتمد

» توضیحات رحیم مشایی در مورد یک عکس

در حالی که انتقاد ها از رئیس دفتر محمود احمدی نژاد پیرامون عکس منتشر شده از او در کنار هدیه تهرانی، ادامه دارد، وی این عکس را “غیر واقعی” توصیف و ترفندهای کامپیوتری را دلیل “نزدیکی بیش از حد” وی و هنرپیشه زن سینمای ایران معرفی کرد. وی همچنین در دیدار با وعاظ کشور، در مورد رابطه باخانم تهرانی حرف هایی زد که فارس با این توضیح آن را منتشر نکرد: “مشایی در خصوص ادغام سازمان حج، بازدید از نمایشگاه هدیه تهرانی و نامه مقام معظم رهبری در کن لم یکن کردن معاون اول رئیس جمهوری‌اش مطالبی ایراد کرده که بنا به این گفته مشایی که شرعا از انتشار این مطالب راضی نیست، از انتشار آنها صرف نظر کردیم.”

ماجرای بحث برانگیز دیدار اسفندیار مشایی از گالری عکس هدیه تهرانی در آخرین روزهای پاییز امسال، زمانی به خبری جدل برانگیز در محافل سیاسی و هنری ایران بدل شد که ماهنامه “رویش” در شماره چهارده دی خود تصویری منتشر کرد که رئیس دفتر محمود احمدی نژاد را را در فاصله ای بسیار نزدیک با مشهورترین زن سوپراستار  سینمای ایران نشان می داد.

انتشار عکس مذکور از آن جهت  ابعاد گسترده ای به خود گرفت که پیش از آن فاش شده بود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری وامی هشتاد میلیون تومانی به خانم تهرانی برای برپایی نمایشگاهی مجلل پرداخته است؛ اقدامی که از سوی منتقدین به عنوان تبعیض آشکار میان هنرمندان تعبیر شد. منتقدین در آن زمان این پرسش را مطرح کردند که در حالی که بسیاری از عکاسان چیره دست از امکانات کافی برای برپایی گالری برخوردار نیستند، علت اختصاص کمک مالی انبوه به این هنرمند سینما برای برگزاری اولین نمایشگاه عکس اش چه بوده است.

 

خریدار گرانقیمت ترین اثر

نمایشگاه عکس هدیه تهرانی که “آبان گان” نام گرفته بود، تعداد زیادی عکس “ماکرو” بود که از “قطرات آب” گرفته شده و رحیم مشایی آنها را “توحیدی” توصیف کرده بود.اما این همه ماجرا نبود؛ آقای مشایی به اندازه ای مفتون و شیدای عکس های بازیگر فیلم های “قرمز” و “چهارشنبه سوری” از قطرات آب شد که نام خود را به عنوان خریدار گران قیمت ترین اثر هدیه تهرانی ثبت کرد. به این ترتیب رئیس دفتر احمدی نژاد نزدیک به چهار میلیون تومان برای ذائقه هنری خود هزینه کرد.

 اینک رحیم مشایی با ارائه توضیحاتی پیرامون تصویری که وی را شانه به شانه هدیه تهرانی نشان می دهد، گفته  کامپیوتر فاصله وی و سوپراستار زن سینمای ایران را “نزدیک” کرده و آن را عکسی “غیرواقعی” خوانده است.

این خبر را جعفر شبحونی، دبیر کل جامعه اسلامی وعاظ و از حامیان جدی احمدی نژاد به نقل  از رحیم مشایی  برای خبرگزاری نیمه رسمی فارس نقل کرد. او همچنین با اشاره به گفت و گوی خود با مشایی، به پرسش از معاون رئیس دولت در خصوص دیدار بحث برانگیز وی با هدیه تهرانی هم اشاره کرده است: “رحیم مشایی گفت که برای دیدن نمایشگاه هدیه تهرانی به این نمایشگاه رفته و خطاب به خانم تهرانی گفته که «عکس‌های شما توحیدی است و انسان را یاد خدا می‌اندازد» که در این حال خانم تهرانی گریه کرد و خطاب به من گفت که شما اولین کسی هستید که این مسائل را به من می‌گوید.”

 

روح الله حسینیان: سرخورده شدم

این برخورد رئیس دفتر رئیس دولت دهم با انتقادات گسترده ای از سوی برخی از چهره های سرشناس جناح راست، به ویژه در پارلمان هم روبرو شد. از این جمله می توان به “یاس و سرخوردگی” روح الله حسینیان، چهره تندرو حامی احمدی نژاد اشاره کرد که در استعفانامه تشریفاتی ماه گذشته خود نوشت: “امروز مردمی که دنبال صد هزار تومان وام می‌گردند ناگهان چشم باز می‌کنند ده‌ها میلیون تومان بیت‌المال به جیب هنرپیشه‌هایی می‌ریزد که نه دل در گرو اسلام دارند و نه در گرو حتی این کشور و بدتر ناگهان تصویر آنها را در کنار هم باید شاهد باشیم  و هیچ‌کس هم اخم نکند؟ چرا مأیوس و سرخورده نباشم؟”

ناظران رحیم مشایی راکه پدر عروس محمود احمدی نژاد است، از جمله تاثیر گذار ترین حلقه نزدیکان وی می دانند که همواره حمایت قاطع احمدی نژاد را پشت سر داشته است. رحیم مشایی در گذشته به خاطر حضور در جلسه رقص زنان در ترکیه، استقبال از حجاب آزاد و همچنین برقراری رابطه با اسرائیل مورد انتقاد شدید محافظه کاران، به ویژه روحانیون شهر قم قرار گرفته بود. وی در دولت جدید احمدی نژاد نخست به عنوان معاون اول وی برگزیده شد اما با مخالفت آِیت الله خامنه ای از این مقام عزل و به ریاست دفتر وی منصوب شد. وی به تازگی به خاطر اظهاراتی پیرامون انبیا هم مورد انتقاد برخی از محافطه کاران قرار گرفت که وی را مجبور به ارائه  توضیح در این باب کرد.

 

سازمان میراث فرهنگی: به کسی مربوط نیست

از سوی دیگر در حالی که حمید رسایی دیگر حامی دولت، در انتقاد از انتشار عکس رحیم مشایی و هدیه تهرانی در سایت های خبری و مجلات به رئیس دفتر محمود احمدی نژاد تذکر کتبی داد، سایت الف وابسته به احمد توکلی نیز با انتشار گزارشی از تلاش های بی نتیجه خبرنگار خود برای یافتن دلایل کمک های دولت به هدیه تهرانی خبر داد. به نوشته الف، روابط عمومی برگزاری نمایشگاهها و تبلیغات سازمان گردشگری تاکید کرده است: “به کسی مربوط نیست که چه حمایتی و به چه صورت انجام پذیرفته است.”

 

ادامه دیدار مشایی با  هنرپیشه های زن

در همین راستا این سایت اوایل هفته از ملاقات جداگانه  رحیم مشایی با “مهناز افشار” و “مهتاب کرامتی” از دیگر چهره های مطرح سینما در نهاد ریاست جمهوری خبر داده بود.

گفتنی است هدیه تهرانی و مهناز افشار از جمله کسانی بودند که در مبارزات انتخاباتی دهمین دوره ریاست جمهوری صراحتا از میرحسین موسوی حمایت کرده بودند. در آن زمان هدیه تهرانی گفته بود “با شرایط پیش آمده در حوزه سیاست خارجی، اقتصادی و بخصوص هنری، کشور نیاز به تحول اساسی دارد” و لذا او قصد دارد به مهندس موسوی رای دهد. او با بیان اینکه موسوی “شرایط سختی” پیش رو دارد خاطرنشان کرده بود: “برای ایشان دعا می‌کنم.”

مهناز افشار نیز همزمان در متن کوتاهی حمایت خود از موسوی و خاتمی را چنین نوشته بود: “متولد 21 خرداد سال 1356. ماه تولد برایم همیشه انگیزه ای است برای تکامل و تجربه و 22 خرداد انگیزه ای است برای بودن و ماندن و شاید این از شانس من باشد برای ترکیب تکامل و تجربه - بودن و ماندن- پس من هم هستم یاور خاتمی و حامی موسوی.”