نهادی برای مقابله با تحرکات مشکوک ایران

نویسنده

» گزارش هاآرتص از فعالیت های اتحاد علیه ایران هسته ای

اتحاد علیه ایران هسته ای، نهادی که توسط بخش خصوصی برای رصد کردن تحرکات کشتی های ایران راه اندازی شده، بنا به گزارش نیویورک تایمز مراقبت می کند که ایرانی ها چگونه تحریم های بین المللی را دور می زنند.

این نهاد که دفترش در نیویورک است از یک سیستم پیشرفته اطلاعات و تحلیل داده های دریائی بهره می گیرد که اطلاعات ارسالی کشتی های ایرانی را جمع آوری و بررسی می کند، از پیشرفته ترین فن آوری های سایبری برخوردار است

مارک – دی والاس مدیر اجرایی اتحاد علیه ایران هسته ای به نیویورک تایمز گفته است: “ایران در استفاده از فریب و پنهانکاری پیشرفت می کند. از تاکتیک هایی بهره می گیرد تا محموله های خود را از دید نظارت بین المللی پنهان کند. از جمله استفاده از کشتی هایی با پرچم کشورهای دیگر، تغییر نام آن ها یا خرید مخفیانه این کشتی ها. بعلاوه ایران به طور مخفیانه نفت را از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می کند تا فرستنده اصلی کشتی مشخص نشود.

اتحاد علیه ایران هسته ای در سال 2009 توسط والاس، مرحوم ریچارد هالبروک سفیر سابق، جیم وول سی -مدیر پیشین سیا و دنیس راس کارشناس خاورمیانه – تاسیس شد. این گروه برای پایان بخشیدن به حمایت های مالی و اقتصادی شرکت های بزرگ از ایران تلاش می کند.

والاس به نیویورک تایمز گفته در ماه آوریل این سازمان به مقامات مالت هشدار داد یک کشتی ایرانی با پرچم تانزانیا به سوی یکی از بندرهای این کشور در حال حرکت است و دولت مالت از این کشتی خواست مسیر خود را عوض کند.

در رخدادی مشابه، این گروه به یک شرکت حمل و نقل دریایی آلمان اطلاع داد که سه فقره از کشتی های این شرکت در بندرهای ایران پهلو گرفته اند. در پاسخ فالک هالتمن مدیر عامل این شرکت آلمانی با ارسال نامه ای به گروه اتحاد علیه ایران هسته ای اطمینان خاطر داد “هیچ گونه نقض تحریم های بین المللی را تحمل نخواهد کرد.”

علیرضا میریوسفی یکی از اعضای هیات نمایندگی ایران در سازمان ملل به نیویورک تایمز گفته است اتحاد علیه ایران هسته ای، توسط دولت آمریکا تاسیس شده و یا به این دولت نزدیک است، و این در تناقض با سیاستی است که دولت اوباما از سال 2009 اعلام داشته. سیاستی که گفته شده بنیادش بر تعامل با حکومت ایران است.

منبع : هاآرتص – 25 ژوئن