مشارکت سیاسی و آزادی مذهبی، مطالباتی فوری

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» مصاحبه روز با مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان

مولوی عبدالحمید، امام جمعه زاهدان و رهبر سنی‌های استان سیستان و بلوچستان در مصاحبه با روز ضمن تشریح مطالبات اهل سنت از دولت جدید می‌گوید دلیل مشارکت مردم امیدواری آنها به تشکیل دولت صلح از سوی رئیس جمهور منتخب بود. این شخصیت اهل سنت، رفع تبعیض و فراهم آوردن زمینه مشارکت سیاسی و آزادی مذهبی را به عنوان نمونه‌ای از مطالبات “فوری” جامعه اهل سنت مطرح می کند.

اطلاعاتی که اخیرا از مجاری رسمی منتشر شده، روشن می‌کند که حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب ایران بیشترین درصد آرا را در استان‌های سیستان و بلوچستان (۷۳/۳ درصد) داشته است. دلایل حمایت اهل سنت این استان از حسن روحانی، مطالبات رای دهندگان و امکان تحقق این خواسته‌ها را با مولوی عبدالحمید، روحانی با نفوذ سنی در میان گذاشته‌ و نخست از وی پرسیده‌ایم:

آخرین آمارهای اعلام شده از نتایج انتخابات،‌ نشان از حمایت گسترده مردم استان سیستان و بلوچستان و اهل سنت این منطقه از آقای روحانی دارد. دلایل این حمایت را در چه می‌دانید؟

اهل سنت هم وطنشان را دوست دارند و هم نظام جمهوری اسلامی را. مشارکت آنها به این دلیل بود که احساس کردند آقای روحانی می‌تواند مشکلاتشان را حل کند. همه ملت ایران در شرایط کنونی با مشکلاتی روبرو هستند اما مشکلات جامعه اهل سنت بیش از دیگران است. برای رفع این مشکلات مردم احساس کردند که این مرد بزرگوار (روحانی) با توجه به وعده‌هایی که داده‌اند می‌توانند کاری کنند و به این سبب بالاترین رای را به او دادند.

 

برای تحقق وعده‌های که به آنها اشاره می‌کنید، آیا در جریان دیدارهای قبل و بعد از انتخابات با آقای روحانی تضمینی هم گرفته‌اید؟

آقای روحانی در بیانیه شماره دوم خود بر رعایت حقوق اقوام و مذاهب تاکید کردند و گفتند که به مطالبات قانونی و به‌حق اقلیت‌ها رسیدگی می‌کنند. نمایندگان سنی مذهب ادوار مجلس هم با طرح خواسته‌هایی خطاب به وی نامه‌ای نوشتند که ایشان گفتند این نامه را قبول دارند. ما مشکلات موجود را مطرح کردیم، ایشان هم تاکید کردند که باید دغدغه‌های اقوام و مذاهبی که در کنار هم زندگی می‌کنند برطرف و حقوق شهروندی آنها تامین شود. ایشان معتقدند همه اقوام و مذاهب، شیعه و سنی، شهروند درجه یک شمرده می‌شوند. طبیعتا مردم به افرادی رای می‌دهند که حقوق همه را به صورت برابر محترم بدارد. آقای روحانی تاکید کرده که نباید تفاوتی بین شهروندان ایرانی وجود داشته باشد. از روی تفکرات و اندیشه‌ای که ایشان دارند، امت ایران به وی رای دادند. جامعه اهل سنت هم بیش از دیگران متحد شدند و به ایشان رای دادند.

 

سالهاست شما و دیگر شخصیت‌های اهل سنت کشور از مطالبات اهل سنت سخن می‌گویید و معتقدید بسیاری از آنها معلق مانده است. در شرایط کنونی مطالبات فوری و دارای اولویت اهل سنت چه هستند؟

اولویت اهل سنت این است که تبعیض‌ها رفع شود. واگذاری مسئولیت و مناصب استانی و کشوری و استخدام در ادارات و نیروهای مسلح عادلانه صورت بگیرد. اهل سنت علاقه‌مند هستند در اداره و امنیت کشور مشارکت باشند. اهل سنت به وطنشان علاقمندند و می‌خواهند در کنار برادران اهل تشییع در سازندگی کشور سهیم باشند. یکی از خواسته‌های اهل سنت ی این است که در کسب این مسئولیت‌ها موقعیت برابر داشته باشند. درخواست دیگر این است که آزادی مذهبی داشته باشند و اموراتشان را به دست خود انجام دهند.

 

این خواسته در دوره‌های پیشین هم مطرح بوده، اما به نظر می‌رسد تحقق پیدا نکرده‌، چه تضمینی وجود دارد که دولت جدید از عهده این خواسته‌ها برآید؟

 اهل سنت گلایه از گذشتگان داشته و دارند. در دوران اصلاح‌طلبان هم اهل سنت به آنها رای دادند و مسائلشان را مطرح کردند، اما آنطور که خواسته اهل سنت بود حل نشد. امیدوارم که با توجه به اینکه ۳۵ سال از عمر نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد و آقای روحانی هم در این مدت تجربیاتی گرفته‌اند، مشکلاتشان حل شود. روحانی به خوبی بر این مشکلات، به ویژه مشکلات مذهبی و فقه اسلامی واقف است. امیدوارم که چنین مردی بزرگواری مشکلات اهل سنت را حل کند.

 

برخی از نامزدها بر راه اندازی معاونت اقوام تاکید کرده بودند؛ موضوعی که گفته شده یکی از خواسته‌های جوامع اقلیتی ایران از آقای روحانی هم بوده. در این باره چه بحث‌ها و وعده هایی مطرح بوده است؟

 خواسته‌ها از طریق افراد و کانال های مختلف با آقای روحانی مطرح شده است. در آینده انشاالله معلوم می‌شود که ایشان چگونه عمل خواهند کرد. همانطور که قبل از انتخابات مسائلی مطرح بود، بعد از انتخابات هم مسائلی طرح شده که امیدواریم به آنها توجه شود. انشاالله فرصتی برای عمل کردن به این وعده‌ها فراهم آید. ما امیدواریم که ایشان موفق شوند.

 

آیا در رایزنی با آقای روحانی همه اهل سنت حضور داشته‌اند یا تنها شما به نمایندگی از سنی‌های استان سیستان و بلوچستان در این رایزنی ها شرکت کرده‌اید؟

اهل سنت ایران قبل از انتخابات با هم در ارتباط بوده‌اند. در حال حاضر هم این تماس‌ها ادامه دارد. مشکلات و خواسته‌های اهل سنت ایران یکسان است و همه خواهان رفع مشکلات و تامین خواسته هایشان هستند.

 

حضور چشمگیر اهل سنت پای صندوق های رای یکی از پدیده‌های این انتخابات بود، دلیل این میزان از مشارکت را در چه می بینید؟

اهل سنت به هر حال به صحبت‌ها، اظهار نظرها و مناظره‌های نماینده‌ها گوش کردند. تنها نامزدی که اهل سنت را امیدوار کرد، آقای روحانی بود. مردم به این نتیجه رسیدند که با انتخاب ایشان مشکلات خود را پشت سر می‌گذارند و به مطالبشان می‌رسند. احساس کردند فردی جدی است و به مسائل توجه دارد. به این جهت از وی می‌خواهند در تقسیم مسئولیت‌های دولت جدید، هم از اصولگرایان معتدل هم از اصلاح طلبان معتدل و هم از اقوام و مذاهب مختلف استفاده کند. برداشت مردم این بود که ایشان می‌خواهند دولت صلح تشکیل دهند؛ دولتی فراگیر که شامل همه مردم ایران شود. خواسته ما و مردم هم این است که این دولت بتواند به یک آشتی ملی بیانجامد. اهل سنت که گفته می‌شود بیشترین مشارکت را داشته‌اند به این نتیجه رسیدند که آقای روحانی می‌خواهند دولت آشتی ملی تشکیل دهند و دغدغه‌های اقوام و مذاهب را پشت سر بگذارند. دولتی که فراگیر باشد و همه در آن حضور داشته باشند.