تجاوز و حمله به افغانهای نظام آباد

حمید مافی
حمید مافی

درگیری ساکنان روستای نظام‎آباد قزوین با مهاجران افغانستانی ساکن در این روستا در تاریخ ۱۸ فروزدین ۹۳ (حدود سه ماه پیش) اتفاق افتاد. همان‎زمان یک وب‎سایت محلی به نام “محله” خبر کوتاهی از این درگیری را منتشر و پس از چند ساعت حذف کرده است. این وب‎سایت گزارش داده است که جوانان نظام آباد حریم شخصی خانواده‎های افغان را شکسته، تعدادی از گوسفندان‎شان را سر بریده و موتور سیکلت‎های آنان را به آتش کشیده‎اند.

یکی از اعضای شورای روستای نظام آباد قزوین نیز در وبلاگش بخش دیگری از آن‏چه که در این روستا گذشته را روایت کرده است. اگرچه این وبلاگ هم دلیل این درگیری را عنوان نکرده است، اما بر اساس پیام‎های خوانندگان این وبلاگ که خود را ساکن روستای نظام آباد معرفی کرده‏اند، تجاوز به یک دختر کم‎توان ذهنی علت اصلی درگیری برخی از مردم محلی و حمله به خانوادهای افغان بوده است.

دو ماه پس از این واقعه، وب‏سایت “شورای هماهنگی برای ایجاد تشکل‏های کارگری” با صدور بیانیه‎ای به این مساله واکنش نشان داده و آن را اقدامی غیر انسانی خواند. همچنین یک شبکه تلویزیونی در خارج از ایران در گفت‎وگو با دو دختر که به گفته مجری این برنامه در هنگام درگیری ساکن روستای نظام آباد قزوین بوده‏اند، از تجاوز به زنان و دختران افغان در این روستا خبر داد. گزارش‌هایی که هیچ‌یک از انها تاکنون در شبکه‌های رسانه‌ای رسمی داخل ایران تایید یا رد نشده‌اند.

 

فرماندار بی اطلاع و روایت ساکنان

با همه این خبرها، فرماندار قزوین در پاسخ به تماس تلفنی من می‏گوید که “اطلاعی از این مساله ندارد و چنین اتفاقی در حوزه استحافظی او رخ نداده است.” اما “حافظ” یکی از مهاجران افغانستانی که هنوز هم در نظام آباد زندگی می‏کند، می‏گوید: “نزدیک غروب آفتاب در میدان وسط روستا جوان‏ها جمع شده‏ بودند و هر افغانستانی که رد می‏شد را کتک می‏زدند. بعد از غروب آفتاب هم به خانه افغان‏ها حمله کردند. در خانه‏هایی که کسی نبود وسایل را بردند اما در خانه‏هایی که کسی زندگی می‏کرد، تنها شیشه ها را شکستند و سنگ پرتاب کردند.”

او می‏گوید: “همه درگیری بر اساس شایعه‏ای بود که در روستا پخش شد. من هم نمی‏دانم واقعا شایعه بود یا چنین اتفاقی افتاده است. ده سال است که من در این روستا زندگی می‏کنم، تا به حال چنین برخوردی ندیده بودم.”

یکی از ساکنان بومی این روستا که می‎خواهد نامش افشا نشود، هم می‎گوید: “من با چشم‏های خودم دیدم که شبانه به خانه افغانستانی‏ها حمله کردند. چند موتور سیکلت را آتش زدند و دام‏هایشان را سر بریدند.” او هم علت درگیری را شایعه تجاوز به یک دختر ۱۵ ساله می‏داند و می‏گوید: “درگیری بعد از این شروع شد که در روستا شایعه تجاوز به یک دختر کم‎توان ذهنی از سوی یک مرد افغانستانی پیچید. مردم هم به تلافی و خودسرانه به خانه افغانستانی‏ها حمله کردند. اموالشان را تخریب کردند، از خانه‎هایشان بیرونشان کردند. پلیس هم شاهد بود.”

از او پرسیدم که آیا واقعا آن‏گونه که اهالی محل ادعا کرده‏اند، این دختر مورد تجاوز قرار گرفته است؟ او گفت: “دو روایت وجود دارد. الان این دختر ۱۵ ساله به همراه نوزادش در بیمارستان بستری است. یک روایت که اهالی روستا می‎گویند، همین تجاوز از سوی یک مرد افغانستانی است. اما یک روایت دیگر هم فروش دختر از سوی پدر بزرگ او به یک مرد افغانستانی است.”

به گفته او، “این دختر ۱۵ ساله در مدرسه کم‏توانان ذهنی درس می‏خوانده و سه ماه پیش از این واقعه راننده سرویس مدرسه گم شدن او را به اطلاع خانواده‎اش رسانده است اما خانواده‏اش هیچ‏گونه اقدامی برای پیدا شدن او انجام نداده‏اند. تنها مادر او که پس از مرگ همسرش روستا را ترک کرده برای گرفتن حضانت دو فرزندش به دادگاه شکایت کرد که موفق نشد.”

او می‏گوید: “در مدرسه هم کودکان افغان را مورد اذیت و آزار قرار دارند. به صورتی که معلم‏ها با اولیای این دانش‏آموزان تماس گرفتند که بیاید و بچه‏هایتان را از مدرسه ببرید.” از حافظ پرسیدم که خبر اخراج کودکان افغانستانی از مدرسه، درست است؟ او که از معدود خانواده‏های باقی مانده در این روستا است، گفت: در چند روز اول بچه ها را در مدرسه اذیت کردند. بچه های بومی، افغان‏ها را کتک زدند. برای همین معلم‏ها گفتند که بیاید بچه‎هایتان را ببرید. اما بعد از یک هفته که جو آرام شد، پسر خود من به مدرسه برگشت.”

غلام صفی هم یکی دیگر از افغانستانی‏های ساکن در این روستا که بعد از این حمله، روستا را ترک کرده است، می‎گوید: “من ندیدم اما از اهالی شنیدم و برادر من هم آبادی را ترک کرد. با این که آنجا کشاورزی داشت اما مسولان محلی گفتند که نمی‏توانند امنیت ما را تامین کنند. برای همین هم مردم تصمیم گرفتند که خانه‏هایشان را بگذارند و بروند.”

غلام صفی هنوز هم در نظام آباد کار می‏کند، می‏گوید: “از ۱۴۰ خانوار افغان ساکن در این روستا شاید حدود ۱۰ خانوار باقی مانده باشند. آن‏ها هم برای این مانده‎اند که بتوانند پولی که بابت زمین و خانه دادند را پس بگیرند.”

 

شایعه بود

یک مسوول محلی که می‏خواهد نامش افشا نشود هم ضمن تائید خبر درگیری و حمله به خانه افغانستانی‎های ساکن در نظام آباد می‎گوید: “شایعه شده بود که به یک دختر ۱۵ ساله تجاوز شده است. قبل از این که نیروی انتظامی وارد ماجرا بشود چند تن از جوانان روستا به خاطر حس ناموس پرستی با خانواده‏های افغان در روستا درگیر شدند. متاسفانه در این اقدام خانه بسیاری از خانواده‏های افغانستانی مورد حمله قرار گرفت. یک موتور سکیلت متعلق به آن‏ها به آتش کشیده شد و هشت راس از احشام‎شان هم توسط مردم سر بریده شد.”

از او پرسیدم، آیا خبری از فروخته شدن دختر یا دختران روستا به مردان افغانستانی دارد و تا به حال با چنین مساله‏ای روبرو شده است؟ او در نیز جواب داد: “این فقط یک شایعه است و در نظام آباد چنین مساله تا به حال اتفاق نیافتده است و من تکذیب می‏کنم.”

این منبع آگاه محلی در پاسخ به این که آیا دختر ۱۵ ساله مورد تجاوز قرار گرفته است؟ گفت: “متاسفانه این اتفاق رخ داده و این دختر بچه حامله شده است. اما این که تجاوز از سوی چه کسی صورت گرفته، مشخص نیست. تنها ادعای برخی از ساکنان روستا است که می‎گویند این تجاوز از سوی یکی از مردان افغانستانی ساکن در روستا صورت گرفته است و هم اکنون هم نیروی انتظامی به دنبال قرد متهم به تجاوز است.”

او در باره کوچ اجباری افغانستانی‏ها از این روستا هم گفت: “بعد از این ماجرا، مقام‏های محلی به ساکنان افغان توصیه کردند که به خاطر حفط امنیت جانی‏شان روستا را ترک کنند و نزدیک به ۱۰۰ خانوار افغان هم تا به امروز روستا را ترک کرده‏اند اما هنوزحدود ۳۰ خانوار افغان در روستا سکونت دارند.”

به گفته او، مقام‏های استانی به خاطر این توصیه با مسوولان محلی برخورد کرده و وعده کردند که امنیت افغانستانی‏های ساکن در منطقه را تامین کنند. او می‏گوید: “هم اکنون چند نفر از اهالی بومی روستا برای تکمیل تحقیقات در اختیار پلیس و دادگستری هستند و مسولان محلی هم تلاش می‏کنند تا با پرداخت خسارت امکان مصالحه را فراهم کنند.”

او در پایان می‏گوید: “ما نمی‏خواهیم به عنوان افغان ستیز شناخته شویم. سال‎های زیادی است که در کنار افغان‏ها در این روستا به صورت مسالمت‏آمیز زندگی می‎کنیم و آن‏ها نقش پررنگی در وضعیت اقتصادی این روستا داشتند. با خروج آن‎ها روستائیان هم متضرر می‏شوند. متاسفانه با این اقدام هم نام روستای ما بد شد، هم زیان زیادی به لحاظ اقتصادی می بیند.”

مسوولان محلی قزوین می‎گویند که استان قزوین بعد از تهران بیشترین مهاجر افغان را دارد. به گفته مدیرکل امور اتباع خارجی و مهاجران استانداری قزوین، بیش از ۳۰ هزار افغانستانی در این استان سکونت دارند. به گفته مسعود میرصوفی بعد از شهر قزوین، شهر اقبالیه و روستای نظام‎آباد بیشترین جمعیت مهاجر افغانستانی را دارا هستند. جمعیت افغانستانی‎های ساکن در روستای نظام آباد حدود هزار نفر برآورد شده است.

منبع: مرکز حامیان حقوق بشر