اولین قربانی کروناویروس در ایران

نویسنده
لوموند

» گزارش لوموند از ویروس بی درمان

یک زن مبتلا به کروناویروس [ویروس تاجدار] سندروم تنفسی خاورمیانه جان خود را از دست داد و به عنوان اولین قربانی این ویروس در جمهوری اسلامی به ثبت رسید. او که ۵۳ سال داشت، در یک اتاق به همراه یک مرد ایرانی که به تازگی از سفر زیارتی به عربستان بازگشته بود بستری شده بود. درواقع عربستان سعودی خاستگاه این بیماری محسوب می شود. خواهر او نیز که به همین ویروس آلوده شده، در وضعیت جسمانی خوبی قرار دارد و از بیمارستان مرخص شد. این ویروس در استان کرمان روی شش بیمار دیگر نیز تشخیص داده شده.

این درحالی است که تهران سفر به عربستان را برای شهروندان خود ممنوع اعلام نکرده و هر ساله نزدیک به ۹۰۰ هزار ایرانی برای زیارت به پادشاهی عربستان سفر می کنند. پیش بینی می شود که این تعداد برای ماه رمضان افزایش یابد.

مسؤولان ایرانی می گویند که تمامی زائران در زمان بازگشت از عربستان مورد آزمایش قرار می گیرند و موارد مشکوک به مدت ۱۴ روز در قرنطینه تحت نظارت قرار خواهند گرفت.

 

۱۸۷ قربانی در عربستان سعودی

کروناویروس از اولین باری که در سال ۲۰۱۲ شناسایی شد، تاکنون ۱۸۷ قربانی در عربستان گرفته است. روز چهارشنبه پس از اعلام مرگ شش نفر [دو زن ۵۵ و ۸۰ ساله در ریاض، دو مرد ۳۶ و ۵۱ ساله در مدینه، و یک مرد ۶۵ ساله و یک زن ۳۹ ساله در مکه]، یک کودک ۱۱ ساله نیز در ریاض جان خود را ازدست داد.

علاوه بر عربستان سعودی، موارد دیگری از آلودگی به این ویروس نیز در کشورهای اردن، مصر، لبنان، امارات متحده عربی و همچنین در ایالات متحده و هلند گزارش شده. اکثریت افراد مبتلا به این ویروس مدتی را به عربستان سفر کرده یا در آنجا کار کرده اند.

کروناویروس سندروم تنفسی خاورمیانه به عنوان یکی از زیرمجموعه های خطرناک تر ویروس بیماری سارس [سندروم تنفسی حاد] که در سال ۲۰۰۳ نزدیک به ۸۰۰ قربانی در جهان گرفت، شناخته می شود. ولی احتمال واگیری آن کمتر است. این ویروس نیز باعث آلوده شدن ریه ها می شود و افراد مبتلا به آن از تب، سرفه های شدید ومشکلات تنفسی رنج می برند. برخلاف ویروس سارس، ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه باعث نارسایی کلیه نیز می گردد. درحال حاضر هیچ اقدامی برای پیشگیری از ابتلا به کروناویروس سندروم تنفسی خاورمیانه شناخته نشده است.

منبع: لوموند، ۲۹ مه