وقتی اقتصاد به جای مردم حرف می زند

نویسنده
نازنین کامدار

» سکه ۸۰ هزار تومان گران شد

در حالی که خبر ثبت نام هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری موجب شده بود تا بهای ارز و سکه به شکلی بی سابقه در یکسال گذشته کاهش یابد، رد صلاحیت او نیز بلافاصله با واکنش شاخص های اقتصادی از جمله قیمت ارز وسکه همراه بود به طوری که روز گذشته، سکه بهار آزادی ناگهان ۸۰ هزار تومان گران شد و دلار نیز ۱۲۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و با ثبت رقم 3600 تومان، گام خود را به سمت ۴۰۰۰ تومان برداشت.

در همینباره سایت فرارو در گزارشی با اشاره به افزایش قیمت ارز و سکه نوشت: “نرخ هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در بازار تهران روز چهارشنبه یک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان، طرح قدیم یک میلیون و ۲۸۰ هزارتومان، نیم سکه ۷۴۰ هزار تومان، ربع سکه ۴۸۰ هزار تومان و گرمی ۳۱۳ هزار تومان اعلام شد.همچنین نرخ هر گرم طلای زرد ۱۸ عیار در بازار داخلی امروز ۱۲۰ هزار تومان و نرخ هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۳۸۸ دلار است.فعالان بازار ارز، نرخ هر دلار آزاد را برای فروش ۳ هزار و ۵۹۰ تومان، هر یورو را ۴ هزار و ۵۹۰ تومان، هر پوند را ۵ هزار و ۴۸۰ تومان و هر درهم امارات را ۹۸۵ تومان اعلام کردند”.

این در حالیست که روز سه شنبه و با انتشار غیر رسمی رد صلاحیت هاشمی نیز بازار نسبت به آن واکنش نشان داده بود. در همین باره سایت “ملت ایران” در گزارشی که روز سه شنبه منتشر کرد، نوشت: “بعد از اعلام شایعاتی مبنی بر اینکه هاشمی رفسنجانی به دلایل مشکلات جسمانی و… رد صلاحیت شده است بازارهای مالی نسبت به این خبر به

سرعت عکس العمل نشان داده و بازار طلا هم از این قاعده مستثنی نبود.که بعد از پراکنده شدن این شایعات در بازار ،قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۶۰ هزار تومانی مواجه شد و به نرخ ۱۲۵۶۰۰۰تومان رسید. همچنین سکه ربع هم ۴۲۶۰۰۰ تومان را لمس کرد که این نرخ تا پایان امروز حفظ شد. و این در حالیست که قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با افتی ۳۰ دلاری به نرخ ۱۳۶۲ دلار رسید”.

این سایت افزوده: “البته برخی از سایت ها از جمله بهار نیوز خبر از تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی دادند که این امر نتوانست تاثیری بر روند بازار داشته باشد و قیمت همچنان در سقف قیمتی امروز باقی ماند.با توجه به اینکه شورای نگهبان اعلام کرده است لیست نامزدهای تایید صلاحیت شده در اختیار وزارت کشور قرار گرفته است ، به احتمال زیاد اسامی فردا اعلام خواهند شد که قطعا شاهد حرکت شدیدی در همه بازارهای مالی هستیم”.

در مقابل، سایت های حکومتی و امنیتی که نگران این افزایش قیمت هستند،افزایش نزدیک به ۸۰ هزار تومانی سکه در کمتر از چند ساعت را “طبیعی” و وابسته به تحولات قیمت جهانی طلا نشان داده اند.
در همین زمینه سایت جهان نیوز، به نقل از احمد وفادار رییس اتحادیه طلا و جواهر استان تهران نوشت: “افزایش قیمت طلا و سکه در بازار سیاسی نیست و این رشد قیمت‌ها به بازارهای جهانی مربوط می‌شود. در حال حاضر نرخ طلا وسکه در بازار رو به افزایش است که دلیل آن، به قیمت طلا در بازار جهانی برمی‌گردد و ارتباطی با مسایل سیاسی و جریانات داخل کشور پیدا نمی‌کند. افزایش قیمت‌ها در بازار در حالی رخ می‌شد که در هفته گذشته شاهد کاهش محسوس قیمت‌ها به تبعیت از افت اونس جهانی طلا در بازار بودیم”.
سایت امنیتی “بولتن نیوز” هم از قول محمد کشتی آرای، رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر می نویسد: “هنوز وضعیت بازار مشخص نیست و برای ارائه هر گونه تحلیل درباره قیمت‌ها باید صبر کرد. با بازگشایی بورس‌های جهانی قیمت طلا و سکه در بازار آرام می گیرد. اما دلیل افزایش قیمت طلا که از صبح امروز(چهارشنبه) در بازار داخلی کلید خورده است صرفاً بخاطر نوسانات اونس جهانی طلا بوده و دلیل دیگری ندارد. افزایش قیمت طلا و سکه در روز جاری فقط ریشه جهانی دارد هر گونه اظهار نظر دیگر مبنی بر تأثیر رویدادهای سیاسی در این بازار را نادرست اعلام کرد”.
در چنین فضایی، نهادهای حکومتی علاوه بر وادار کردن تحلیلگران بازار به “غیر سیاسی” دانستن اوجگیری قیمت طلا و ارز، تلاش های عملی ای نیز در این خصوص کردند که بی نتیجه ماند. از جمله، روز گذشته بانک مرکزی ناگهان اعلام کرد که سکه های پیش خرید شده را وارد بازار می کند تا مگر با این ترفند قیمت ها را کاهش دهد.
به گزارش اقتصاد آنلاین، محمود بهمنی دیروز با بیان اینکه “در بازار ارز هیچ اتفاقی نیفتاده است”، گفت: “از امروز سکه‌های پیش فروش شده تحویل می‌شود و چون قیمت سکه در بازار پایین‌تر از قیمت تمام شده برای افراد با در نظر گرفتن مالیات بر ارزش افزوده می‌شود همین جا اعلام می‌کنیم هر کس ضرر می‌کند می‌تواند نقدا پول خود را از بانک‌ها دریافت کند. قیمت جهان طلا همان‌قدر که در بازار جهانی موثر است تاثیرش بر بازار ما هم قابل قبول خواهد بود”.
او افزود: “موضوعات روانی تاثیرات کوتاه مدتی دارند و به طور کلی دو سخنرانی و یا راه افتادن دو سایت در فکر مردم تغییراتی ایجاد می‌کند اما بلافاصله با ریزشی که ما در بازار انجام می‌دهیم شرایط به حالت اول برمی‌گردد”.
گفتنی ست اگر چه نهاد های امنیتی می کوشند راه های ابراز مخالفت با رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی را ببندند، اما کنترل شاخص های اقتصادی کار را برای شان دشوار کرده و ترفند وارد کردن سکه پیش خرید شده نیز نتوانسته است مانع از این رفراندوم غیر رسمی شود.