زهرا رهنورد در کانون توجه

نویسنده

» نگاه لوس آنجلس تایمز به نقش زنان در انتخابات

برزو درآگاهی

صدها زن جوانِ روسری بر سر و پای کوبان، پرچم ها و پوسترهای تبلیغاتی سبز رنگ خود را در فرهنگسرای بهمن در تهران به جنبش درآورده اند. مرکز فرهنگی که عموماً،  محل اجرای گروه های موسیقی پاپ است.

اما این جمعیت به انتظار یک ستاره موسیقی نیست، بلکه انتظار ورود یک سیاستمدار مسن و همسرش را می کشند، فردی که آرای انتخاباتی زنان را به خاطر کارنامه درخشان  و روابط مدرن با همسرش، به خود جلب کرده است.

میر حسین موسوی به همراه همسرش زهرا رهنورد از در جانبی وارد استادیوم می شوند و هیاهوی جمعیت بلند می شود. رهنورد پیشاپیش همسر متین اش حرکت می کند، مردی که به نظر می رسد به عنوان اصلاح طلب در کنار زدن احمدی نژاد در انتخابات روز جمعه، فضائی پر از شور و شوق به راه انداخته است.

جمعیت با آهنگی خاص این جمله را فریاد می زند: “رهنورد، رهنورد، تساوی زن و مرد.”

مریم فتحعلی ورزشکار جودوکار 22 ساله که در جمعیت حضور دارد، می گوید: “موسوی با همسرش خوب است و این برای من اهمیت دارد. من هیچوقت یک فرد سیاسی را ندیده ام که دست همسرش را به طور علنی بگیرد. او دست همسرش را با عشق و احترام می گیرد و نه با احساس مالکیت.”

رهنورد 62 ساله، هنرمند، فرهیخته و رئیس سابق دانشگاه به عنوان چهرۀ شاخص این رویداد نوین، در صحنه رقابتِ احمدی نژاد محافظه کار با سه نامزد برای تصاحب یک منصب مهم، هرچند منصبی که صاحب بیشترین قدرت نیست، شناخته می شود.  

همسران رهبران سایر کشورها در خاورمیانه، نظیر مصر، اردن و سوریه، نقش عمومی مهمی را در پیشبرد اقدامات خیریه و هنری ایفا می کنند. بانوان  نخست  ایرانی، غیر از چندین سفر خارجی، عموماً از انظار غایب هستند و کاملاً ساکت اند.

با این حال، رهنورد کاملاً جلوی چشم است، خصوصاً پس از آنکه احمدی نژاد با نشان دادن پروندۀ اطلاعاتی او در جریان مناظره با موسوی، و متهم کردنش به اغماض در انجام وظایف دولتی حین اخذ مدرک تحصیلی، پای وی را به وسط کشید.

رهنورد برای دفاع از خود با اشتیاق وارد صحنه شد و خواهان عذرخواهی رئیس جمهور شد.

او به خبرنگاران گفت: “آقای احمدی نژاد یا نمی تواند خانم های با تحصیلات بالا را تحمل کند، و یا اینکه می خواهد آنها را از برعهده گرفتن نقش فعال در جامعه مأیوس کند.”

بهروز صمد بیگی ماه گذشته در روزنامه اعتماد نوشت: “درگذشته هیچکدام از همسران نامزدهای انتخاباتی در همایش های همسرانشان، سهمی بر عهده نمی گرفتند. پیام ارسالی این است که این نامزد، یک انسان چندوجهی است و سعی می کند روابط شخصی و حرفه ای خود را به دور از افراط گرائی، به شیوه ای معمول دنبال کند.”

برخی افراد در رسانه های خبری ایران و غرب، رهنورد را با میشل اوباما مقایسه کرده اند، اما رهنورد بیشتر یادآور هیلاری کلینتون وزیر خارجه، بانوی نخست سابق آمریکا و سناتور سابق نیویورک است که از دید بسیاری، نیروی پشت سر موقعیت شغلی و ریاست جمهوری همسرش بوده است.

رهنورد علاوه بر نقش خود در پرورش سه فرزند، در برهه ای به عنوان مشاور محمد خاتمی رئیس جمهور سابق فعالیت کرده، حداقل 15 جلد کتاب تألیف کرده و مجسمه سازی است که آثارش در جاهای مختلف پایتخت خودنمائی می کنند. موسوی که سال ها در طول دوره جنگ ایران-عراق، در پست نخست وزیری مشغول به کار بوده، به عنوان “همسر رهنورد” خوانده می شد.

رهنورد در طول همایش های انتخاباتی، جای خالی جذبه شخصیتی را برای همسر 67 ساله اش پر می کند.

او درحالی که چادر سیاه را بر روی پوشش سنتی صورتی رنگ بر تن کرده خطاب به جمعیت در تهران می گوید: “امروز می توانیم چشمانمان را ببندیم و خودمان را ببینیم. زنان هیچگاه تا این اندازه از خودآگاهی برخوردار نبوده اند. زنان همیشه در زیر جلد تاریخ بوده اند. امروز ما خودمان را اثبات می کنیم.”

همایش موسوی با تجلی و شاخص کردن رهنورد، پیامی را به زنان آشفته از حال و هوای محافظه کاری احمدی نژاد می فرستد. دوره ای که با تجدید محدودیت ها علیه حقوق زنان و سخت تر شدن قوانین اسلامی در صحنه زندگی علنی همراه شد.

مسرت امیرابراهیمی جامعه شناس و استاد سابق دانشگاه یو- سی- ال- آی آمریکا می گوید: “زنان، بزرگترین و مهمترین جنبش اجتماعی ایران هستند. همسر رئیس جمهور، نزدیکترین زن به قدرت واقعی است.”

سادات پیرانی فعال حقوق زنان، خطاب به حضار می گوید: “موسوی می گوید سهم زنان در دولت و اقتصاد افزایش خواهد یافت.” وی افزود: “امیدوارم وعده هایتان را فراموش نکنید.”

یکی از زنان به گریه می افتد. معصومه کریمی 47 ساله می گوید فرزند “شهید” است؛ شهیدی که در جنگ هست ساله ایران و عراق علیه صدام حسین کشته شده است.

وی درباره موسوی و رهنورد می گوید: “من آنها را دوست دارم. زیرا آنها بی ریا هستند.”

منبع: لوس آنجلس تایمز- 10 ژوئن

www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-iran-women10-2009jun10,0,3183826.story