مجازات برای دفاع از حقوق بشر

نویسنده

sadighkabodvand.jpg

امید بیگ زاده

محمد صدیق کبودوند متولد سال 1342 در سنندج است. بعد از 23 سالگی برای ادامه تحصیل به تهران رفت و در پایتخت اقامت گزید. او در رشته های مدیریت بازرگانی و مالی در دانشگاه تحصیل کرده و مجموعه مطالعاتی در امور حقوق بشر دارد. کبودوند یک دختر و دو پسر دارد که به ترتیب دانشجو و محصل هستند.

فعالیتهای مدنی و اجتماعی:

در سال 1993 کبودوند همراه با تعدادی از فعالان جوان ایرانی، سازمانی را برای احیا دموکراسی و حقوق بشر در ایران در تهران تاسیس کرد. مسئول اول سازمان مذکور قربانی پروژه موسوم به”قتلهای زنجیره ای” شد. در آن شرایط و جو امنیتی آن ایام محمدصدیق کبودوند مدتی مسئولیت سازمان مذکور را برعهده گرفت، این نهاد فعالیتهایی در زمینه افشای نقض حقوق بشر و انتشاراسامی تعدادی از زندانیان سیاسی و اعدام شدگان انجام داد. با این حال به دلیل برخی گرایشات سیاسی که در تقابل با دیدگاههای حقوق بشری و مدنی کبودوند قرار داشت، این سازمان پس از یک سال و نیم فعالیت فرو پاشید.

کبودوند پس از تجربه فوق به نویسندگی روی آورد. حداقل 3 کتاب در زمینه و با موضوعات دموکراسی، برزخ دموکراسی، مساله زنان و جنبشهای عدالت خواهی اجتماعی، تالیف و گرد آوری کرد، اما تالیفات وی اجازه چاپ نیافت.

هفته نامه پیام مردم

کبودوند برای انتشار یک نشریه تلاشهای زیادی به عمل آورد، تا سرانجام پس از 5 سال انتظار در سال 1382 موفق شد امتیاز انتشار هفته نامه”پیام مردم” با گسترده توزیع در سراسر کشور کسب کند، اما به دلیل مشکلات مالی ناچار شد “پیام مردم” را به هفته نامه ای منطقه ای تغییر داده و اجازه انتشار آنرا به زبانهای فارسی و کردی برای مناطق کردنشین در ایران ( استانهای آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه و ایلام) بدست آورد.

هفته نامه “پیام مردم” در زمینه آموزش حقوق بشر و دموکراسی، طرح مسائل و حقوق زنان، حقوق شهروندی و حقوق ملی کردها در ایران فعالانه کار کرد و محبوبیت فراوانی در میان خوانندگانش به دست آورد.

پیام مردم تنها 13 شماره منتشر شد. شماره 13 در زیر چاپ بود که توسط وزارت اطلاعات گردآوری و از توزیع آن جلو گیری به عمل آمد.

البته پیش از توقیف شماره 13، محمدصدیق کبودوند (صاحب امتیاز، مدیرمسئول و سردبیر پیام مردم) با شکایت اداره اطلاعات کردستان دستگیر و زندانی شده بود.

دادگاه عمومی شهر سنندج طی چند جلسه دادگاهی در سال 1384 محمدصدیق کبودوند را به اتهام “تشویش اذهان عمومی” و “طرح مسائل و حقوق ملی کردها” به 5 سال محرومیت از مدیر مسئولی و سردبیری، 18 ماه حبس، و لغو امتیاز “پیام مردم” و ممنوعیت انتشار آن محکوم کرد.

دادگاه تجدید نظراستان در سال1385 حکم دادگاه بدوی را تایید کرد. بعلاوه تعلیق 12 ماه حبس را ابطال و آنرا به تعزیری تبدیل کرد. اداره اجرای احکام دادگستری کردستان در همان سال با تعیین مهلتی 20 روزه از محمدصدیق کبودوند خواست تا جهت اجرای حکم زندان، خود را معرفی کند. البته اعتراض به این حکم پیش تر به دیوان عالی کشور ارجاع شده اما پاسخی برای آن دریافت نشده بود.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در راستای تقاضا برای رعایت حقوق بشر در کردستان ایران مطابق با اعلامیه جهانی حقوق بشر در سال1384 با همت محمدصدیق کبودوند و تعدادی از دوستان و همفکران ایشان در نشریه پیام مردم و تعدای از فعالان کردستان ایران، در تهران تاسیس شد. محمدصدیق کبودوند در واقع بنیانگذار RMMK است. او از ابتدای تاسیس این سازمان سمت دبیرکلی و سخنگویی و پس از تصویب اساسنامه (با حذف سمت دبیرکلی و جایگزینی رئیس کلی در اساسنامه)، مسئولیت رئیس کل و سخنگویی را کماکان عهده دار شد.

RMMK طی 22 ماه از شروع فعالیت، بیش از 700 گزارش و خبری از نقض حقوق بشر در کردستان منتشر کرده که طی این گزارشها و خبرها به بازداشت و دستگیری بیش از 2000 نفر، محاکمه صدها نفر، زندانی شدن چند صد نفر، اعدام و کشته شدن دهها نفر، خودکشی و خودسوزی صدها زن اشاره شده است.

طی مدت یاد شده حدود یکصد بیانیه، اطلاعیه و نامه سرگشاده خطاب به مسئولان امنیتی و قضایی و مقامات حکومتی و همچنین خطاب به وجدانهای بیدار صادر شده، که در آنها؛ تقاضای رعایت حقوق بشر و حقوق شهروندی، پایان دادن به نقض حقوق بشر، تقاضای آزادی و رهایی بازداشت شدگان و زندانیان و درخواست برای برگزاری دادگاههای علنی و عادلانه شده است. این سازمان چندین فراخوان برای لغو حکم اعدام و سنگسار چند محکوم به اعدام صادر کرده، در همین رابطه فراخوان لغو اعدام در ایران و لغو زندان برای فعالان سیاسی داده است.. آخرین فراخوان سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اعلام 3 روز روزه سیاسی در کردستان در اعتراض به ادامه نقض گسترده حقوق بشر در کردستان بود که با استقبال بسیار گسترده فعالان دانشجویی، اساتید، فعالان کارگری، زنان و فعالان سیاسی و مدنی و روزنامه نگاران و فعالان حقوق بشر در داخل کشور و احزاب و سازمانهای سیاسی مواجه شد.

طی 22 ماه گذشته محمدصدیق کبودوند 165 مصاحبه رادیویی، تلویزیونی، با نشریات و سایر رسانه ها در رابطه با افشای نقض حقوق بشر در کردستان ایران داشته است. علاوه بر موارد ذکر شده رئیس سازمان، صدها دیدار و گفتگو با شخصیتها، مسئولان نهادهای مدافع حقوق و وکلا و سایرین داشته و برای تعدادی از دستگیر شدگان، وکلایی که خود آمادگی کمک و همکاری داشته اند، معرفی کرده است.

سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان در حال حاضر صدها عضو دارد که اعضا به دلایل امنیتی، به ویژه در شهرستانها عموما ناشناخته مانده اند. بخشی از اعضای سازمان در مجموعه “گزارشگران سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان” در شهرها و روستاهای کردستان بسان دیدبانان حقوق بشر موارد نقض حقوق بشر را به مرکز اطلاع رسانی این سازمان گزارش می کنند. این سازمان اخیرا یک شبکه خبری به نام”خبرگزاری دیده بان حقوق بشر کرد” راه اندازی کرده و خبرهای مربوط به موارد نقض حقوق بشر را در سطحی گسترده تحت پوشش قرار داده است.

برخورد دستگاههای امنیتی و حکومتی تاکنون شامل دستگیری و بازداشت تعدادی از اعضای سازمان، با اتهاماتی از قبیل تشویش اذهان عمومی، تبلیغ برضد جمهوری اسلامی و ارتباط با احزاب سیاسی بوده است. در حال حاضر رئیس سازمان و چهار عضو دیگر این نهاد در زندان به سر می برند و 11 عضو دیگر پرونده های در جریان در دادگاهها دارند. همچنین دستگاههای امنیتی و قضایی تاکنون 6 سایت اینترنتی متعلق به این سازمان را فیلترگذاری و مسدود کرده اند.