رهبران ایران از عملیات نیروهای قدس باخبرند

نویسنده

tank.jpg


ارتش آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد رهبران بلندپایه ایران از عملیات های نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در برانگیختن خشونت های عراق مطلعند. مدت های مدیدی است که ارتش آمریکا نیروی قدس را متهم به مسلح کردن و آموزش دادن شبه نظامیان شیعه عراق می کند که به سربازان عراقی و آمریکایی حمله می کنند. این در حالی است که ایران به کرات منکر هرگونه دخالت در خشونت های عراق شده و همواره تجاوز نظامی آمریکا را به این کشور با هدف ایجاد کشتار و خونریزی زیر سؤال برده است.


سرتیپ کوین برگنر سخنگوی ارتش آمریکا در یک کنفرانس خبری در بغداد در مورد میزان اطلاع دولت ایران از این قبیل عملیات گفت: “اطلاعات ما نشان می دهد رهبران بلندپایه ایران از این فعالیت ها خبر دارند. ما همچنین مطلع هستیم که رهبران بلندپایه عراق نیز در مورد این فعالیت ها به دولت ایران ابراز نگرانی کرده اند.”


ایران رسما ً وجود نیروی قدس را در عراق منکر شده است. به گفته کارشناسان نظامی و برخی از ایرانیان تبعیدی، نیروی قدس جناحی از سپاه پاسداران است که در خارج عملیات می کند. به گفته آنها، این گروه مستقیما ً به رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای گزارش می دهد. لازم به ذکر است که سپاه پاسداران ایران ساختار فرماندهی جدا از ارتش این کشور دارد.


برگنر همچنین خاطر نشان کرده است نیروی قدس در اجرای اقدامات خشونت آمیز در عراق با حزب الله لبنان همکاری دارد. وی اظهار داشته است، آمریکا از وجود سه اردوگاه نسبتا ً کوچک که در نزدیکی تهران واقع شده، مطلع شده است. گفته می شود شبه نظامیان شیعه عراق در این اردوگاهها آموزش دیده اند و در هر دوره بین 20 تا 60 نفر در این مکان ها آموزش می بینند.


برگنر تأکید کرده است: “دولت ایران برای بهبود امنیت در عراق کمک چندانی نکرده است. ما پیشرفت قابل ملاحظه ای یا هرچیزی که بتواند تغییر رفتار دولت ایران را در کاهش این تهدیدات و خشونت ها نشان دهد، ندیده ایم.”


تنش زدایی در دستور کار نشست بوش- پوتین


در تحولی دیگر در ارتباط با ایران، هدف از مذاکره جرج بوش و ولادیمیر پوتین یافتن زمینه های مشترک در مورد مسائلی چون طرح سپر موشکی آمریکا و چگونگی برخورد با مسأله هسته ای ایران عنوان شده است. پوتین اخیرا ً تأکید آمریکا را برای استقرار سپر موشکی در اروپا به منظور دفاع در برابر “کشورهای شرور” مانند ایران نامتقاعد کننده خوانده و تهدید کرده است، روسیه موشک هایی را که روانه اروپا شوند، هدف خواهد گرفت. به علاوه، بوش بدنبال این است که حمایت پوتین را برای تحریم های شدیدتر سازمان ملل بر علیه ایران به خاطر برنامه هسته ای این کشور جلب کند. به نظر می رسد روسیه تمایلی به همراه شدن با آمریکا ندارد و مجازات های گذشته بر علیه ایران را تعدیل کرده است.


منبع: نیویورک تایمز، 2 ژوئیه