قاسم سلیمانی؛ جانشین احتمالی احمدی‌نژاد

نویسنده
مهشید برومند

» فرمانده سپاه قدس، دوباره رسانه‌ای شد

همزمان با اعلام ارائه مدارک طرح ترور سفیر عربستان در امریکا به سازمان ملل و نیز تسلیم اسناد دست داشتن سپاه قدس در این عملیات به شورای امنیت، بار دیگر نام قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس  مورد توجه کانون های خبری- سیاسی خارجی و داخلی قرار گرفته، تا آنجا که  برخی از رسانه های خارجی او را مرد شماره دو جمهوری اسلامی پس از آیت الله خامنه ای و دیگر وبسایت های اینترنتی داخلی او را گزینه اصلی برای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری معرفی کرده اند.

تحلیلگران این رسانه ها با استناد به گزارش های پیشین در این مورد، با اشاره به نامه قاسم سلیمانی به ژنرال پترائوس فرمانده ارشد ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه مبنی بر اینکه “سیاست ایران در مسایل منطقه را او تعیین می کند”، بر قطعی بودن طراحی ترور سفیر عربستان در امریکا توسط نیروی قدس سپاه تاکید کرده اند.

برخی از این تحلیلگران حتی برای نیروی قدس سپاه، ماموریت های فراتر از ترور سفیر عربستان متصور شده و تاکید کرده اند که”واشینگتن بر این باور است که نیروی قدس سپاه پاسداران به صورت تهاجمی فعالیت خود را در ورای مرزهای ایران افزایش داده است و احتمال دارد درصدد توطئه‌هایی فراتر از طرح ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا باشد.”

همزمان اما برخی از وبسایت های اینترنتی اصولگرایان نیز در داخل کشور با انتشار این گزارش ها، دامنه نفوذ و قدرت قاسم سلیمانی درحکومت جمهوری اسلامی را برجسته کرده و البته به نقل از رسانه های غربی مدعی شده اند که او کاندیدای یازدهمین دوره ریاست جمهوری و جانشین محمود احمدی نژاد خواهد بود.

این مسایل درباره فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در شرایطی مطرح می شود که در هفته های اخیر با گفته های آیت الله خامنه ای درباره تغییر نظام ریاستی در ساختار جمهوری اسلامی و تمایل او به داشتن نخست وزیر، حضور فردی نزدیک و مورد اعتماد رهبرجمهوری اسلامی از میان فرماندهان سپاه  در راس دولت را مجددا مطرح شده است.

 در این میان، فرماندهان ارشد سپاه پاسداران نیز با دخالت بیشتر در سیاست، به صراحت خواسته های خود تحت این عنوان که چه کسانی باید به مجلس و ریاست جمهوری راه یابند را بیان می کنند.

در همین راستا سه روز پیش یدالله جوانی رییس اداره سیاسی سپاه پاسداران، انتخابات را “چالشی” برای نظام و “مورد توجه  و حساسیت دشمنان جمهوری اسلامی” دانست و اعلام کرد که “امروز سپاه و بسیج دنبال این است که جریانی وارد مجلس شود که گفتمان انقلاب اسلامی داشته باشد تا جبهه ولایت تقویت شود.”

قاسم سلیمانی از جمله سرداران مورد اعتماد آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی است که در اواخر دهه 70 (1379)با دستور وی به فرماندهی نیروی قدس(شاخه برون مرزی) سپاه پاسداران منصوب شد. او 10 سال پس از تصدی این پست در بهمن ماه سال 89 از سوی آیت الله خامنه ای از سرتیپی ارتقای درجه یافت و نشان سرلشگری خود را دریافت کرد.

سلیمانی پیش از حضورش درنیروی قدس سپاه، فرماندهی لشکرهای 41 و 43 ثارالله کرمان را برعهده داشته است. او از جمله فرماندهان ارشد سپاه پاسداران بود که در جریان اعتراضات 18 تیر 78 در حمایت از آیت الله خامنه ای، نامه ای خطاب به سید محمدخاتمی رییس دولت اصلاحات امضا کرد که طی آن رییس جمهور وقت را به “لبریز شدن کاسه صبر” و “برخورد قاطع” تهدید کردند.

پس از حضور در نیروی قدس سپاه پاسداران طی سالهای اخیر، نهادها و سازمان های بین المللی او را متهم اصلی دخالت های ایران در امور منطقه از افغانستان و عراق تا سوریه و لبنان معرفی و اعلام کرده اند که او و نیروهای تحت امرش در ناامنی های منطقه خاورمیانه نقش اصلی را ایفا می کنند.

قاسم سلیمانی از سوی وزارت خزانه داری آمریکا در سال 2007  در فهرست افراد تحریمی امریکا قرار گرفت. اخیرا اتحادیه اروپا و همچنین دولت آمریکا و کانادا نیز وی را به عنوان حامی تروریسم و به دلیل نقش او و نیروهای تحت امرش درهمکاری با دولت بشار اسد در سرکوب مردم معترض سوریه مورد تحریم های گسترده بین المللی قرار داده اند.

این فرمانده ارشد سپاه در ایران سکونت دارد و پس از تصدی فرماندهی نیروی قدس از گفت و گو با رسانه ها خودداری می کند و تنها پس از سخنرانی رسمی، گفته هایی از وی منتشر می شود. چندی پیش یکی از خبرنگاران صدا و سیما در جریان کنفرانس موسوم به بیداری اسلامی از ماجرای دیدار خود با او مطلب کوتاهی منتشر کرد.

حسام عسگری در این باره نوشته بود: “چشمم به یک مرد لاغر اندام افتاد که کت شلواری مشکی که معروف است به کت احمدی نژادی تنش بود، قیافه اش خیلی برایم آشنا بود اما هرچه فکرمی کردم یادم نمی آمد تا اینکه بالاخره فهمیدم این مرد کیست، این مرد لاغر اندام همان سرداری است که دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی با شنیدن اسمش لرزه بر اندامشان می افتد.”

این خبرنگار صدا و سیما در ادامه مطلب خود نوشته بود که” او کسی نبود جز سردار سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران، اول شک کردم، دویدم طرفش، از جوانی که به نظرم همراه سردار بود و پشت سرش راه می رفت پرسیدم: سردار سلیمانی اند دیگه؟ گفت: بله، ناگهان میکروفن من را دید و تصویربردارم را که یک هو جا خورد و گفت نزدیک نشوید و اصلاً فیلم نگیرید.”

گزارشگر صدا و سیما همچنین نوشت که قاسم سلیمانی در پاسخ به درخواست او مبنی بر ساخت مستندی از زندگی اش از این امر امتناع کرده بود.