هشدار کلینتون به ایران

نویسنده

» وزیر خارجه آمریکا در ان بی سی

هیلاری کلینتون  به ایران هشدار داد تا از خروج نیورهای آمریکا از عراق سوء استفاده نکند. وی گفت: “هیچ کس نباید در مورد عزم و تعهد آمریکا به حمایت از دموکراسی نوپای عراق تردیدی به خود راه دهد.”

قرار است نیروهای نظامی آمریکا تا پایان سال جاری میلادی عراق را ترک کنند و کلینتون در این باره گفت ایران نباید تصور کند که می تواند از خلاء امنیتی ناشی از این خروج را پر کند. وی که در برنامه شبکه خبری ان بی سی آمریکا شرکت می کرد گفت: “ما بهای سنگینی را پرداختیم تا این شرایط را برای عراق فراهم کنیم. امیدوارم ایران و یا هر کشور دیگری در این مساله دچار اشتباه محاسبه نشود.”

بیش از 4000 سرباز آمریکایی از زمان شروع جنگ در عراق کشته شده اند. ایران، که یک کشور عمدتا شیعه مذهب است سعی کرده است روابط خود را با اقلیت مذهبی عراق، که قبل از اشغال سال 2003 توسط یک دیکتاتور سنی اداره می شد، بهبود بخشد.

هرچند دولت غیر نظامی در بغداد می داند که به تنهایی نخواهد توانست از کشور دفاع کند، ولی از نظر سیاسی نمی تواند از آمریکا بخواهد که نیروهای نظامی خود را در ورای مهلت تعیین شده در دسامبر سال جاری در این کشور نگاه دارد.براساس موافقتنامه امنیتی سال 2008، تعداد 40هزار  نیروی نظامی آمریکا که در عراق هستند باید ظرف دو ماه از کشور خارج شوند.

مهوریخواهان آمریکا از این خروج ناراضی هستند و نگران آن هستند که پیشرفت های حاصله در عراق به خطر بیافتد؛ در این رابطه کلینتون فورا متذکر شد که “تاریخ خروج” توسط دولت بوش تعیین شده است.

سناتور جمهوریخواه، جان مک کین هفته گذشته در برنامه سی ان ان دولت اوباما را به دلیل سوء مدیریت در برخورد با مسائل امنیتی مورد انتقاد قرار داد. وی گفت: “خطر بروز مجدد خشونت ها وجود دارد، چرا که نفوذ  ایران در عراق از سمت جنوب، که جمعیت شیعه بیشتری دارد، در حال افزایش است.” کلینتون اعتراف کرد که ایران “همواره” در عراق نفوذ خواهد داشت ولی اشاره کرد که حضور آمریکا در منطقه قابل ملاحظه خواهد بود. او گفت: “ما ممکن است پادگان های عراق را ترک کنیم، ولی پایگاه های دیگری داریم.”

 وی افزود: “من نیروهای پشتیبانی و تعلیماتی در نقاط دیگر داریم. ما با ترکیه در ناتو متحد هستیم.”

منبع: ان بی سی